Opbygning af isoleret trævæg

Hej med jer

Hvordan er det nu man skal opbygge en isoleret trævæg i en garage?

Startende udefra
1 . Træbeklædning af ru brædder forskudt
2 . 100 mm isolering imod træbeklædning.
3 . Folie
4 . MDF plader

Er det noget i den stil?
Hvad med i bunden skal der bare noget tagpap på sokklen og så isolering ovenpå?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på dit ambitionsniveau, men en løsning kunne være startende udefra:

1. Træbeklædning
2. Klemlister
3. Vindpap
4. Reglar med isolering i mellem
5. Dampspære
6. Forskalling
7. gipsplader

Jeg bruger murpap under den nederste regel mod sokkel og jeg har malet den med træbeskyttelse. Træskelettet står på 1cm træklodser, så der efterfølgende kan fuges tæt
Bruger du bare isoleringskum til tætning imellem de 1 cm træklodser?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Men det handler jo osse om garagen er opvarmet eller måske bliver det på et tidspunkt.
Hvis du er lidt dygtig placerer du de lodrette reglar således at du kan sømme gipspladerne direkte på frm.
Eller hvis der skal isolering i konstruktionen anvender du indvendig f.eks. 45x45 mm reglar og gipsplader, vandret monteret.


Jeg vil nu helst kunne hænge en masse ting på væggene og der synes jeg sgu gipsplader er noget juks...

Er vi enige om klemlister er dem der skal forhindre mus i at kravle ind i konstruktionen?

Har jo 3 stolper på 95*95 som jeg også kan bruge til konstruktionen

Er der en bestmt afstand der skal være mellem isolering og vindpap og vindpap og træbeklædning?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg bruger fugemasse, og hvis væggen støder op mod en anden væg, så lav ligeledes 1cm luft, så du kan fuge tæt - faktisk som et vindue - ovennævnte "opskrift på isoleret væg egner sig glimrende til opvarmet garage, men som nævnt, det kommer an på ambitionsniveau.
I "min væg" har jeg yderligere et lag, idet jeg har yderligere 1/3 tykkelse isolering på den varme side af dampspærren, så jeg kan trække diverse el osv uden at bryde dampspærren.
Så brug spånplader i stedet for.
Nej klemlister skal uikke forhindre museinvasion.
Klemlister skal tillade ventilation imellem vindafdækning og beklædning.

Derfpr skal de udformes og indbygges alt efter hvilken beklæninngstype, lodret eller vandret bla. som du vil anvende.
Jeg har lige beklædt, mit værkstedsrum med 18 mm tagkrydsfiner, som har fået hvidbejse og lak.
Så er det nemt at skrue ting op på vægen, når der er brugt tagfinerplader, samlingerne bliver også fine, da der er not/fer...

mvh jens
I burde have taget billeder af jeres opbygning og montering af klemlister isolering osv så kunne altid have noget godt at vise til os andre nybegynder
Tror jeg har fattet det nu, klemlister skal vel sørge for at den ydre træbeklædning er lidt væk fra vindpappet så der er luftcirkulation..aha!

Så kan de vel placeres vandret så jeg kan banke brædderne top/bund/midt så tror jeg at jeg er med
Synes satme at google er lidt dårligt når man skla finde gode billeder og skitser til sådanne formål. Også især til det med at støbe sokkel i leca blokke. nå men sådan er det
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også