Granada 23 vs. Junker 22

Hejsa. Jeg er netop nu på jagt efter min første sejlbåd. Jeg har disse to i kikkerten. En Granada 23 fra 79 og en Junker 22 fra 77. Da jeg ikke har erfaring med sejl, vil jeg gerne høre om jeres foretrukne af de to, samt hvorfor. Er der desuden noget jeg skal være særligt opmærksom på, med de to? De ligger begge i vandet pt. så jeg har ikke set under vandlinien på dem endnu. Det skal siges, den vil blive brugt til fjordsejlads og som weekendbåd. Vh. Husum

- Husum -

Granada 23 #48

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så meget jeg kan bidrage med. Men jeg kiggede for nogle år siden på Granada 23 hvis jeg husker rigtigt.. i Hvert fald en granada.. og den korte køje foran kunne man ikke ligge 2 voksne i, så den blev valgt fra..
Så tjek hvordan du ligger i dem..

Du kan jo også tjekke hvilke en der er bedst vedligeholdt, så ikke der kommer en masse der skal laves..

Tror også at det er på bådnyt's hjemmeside du kan købe deres tests fra bladene.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej
Ja nu har jeg jo selv i en Granada 23 også fra 79 , men har da også sejlet i en Junker 22 som knægt sammen med min far
Vil da sige at hvis du er ude efter en båd der er sjov og som kan sejle sin egen vandlinje plus lidt mere op , så ville jeg da vælge granadaen , den er også mere velegnet som evt kapsejlads båd, den er dog nok en smule overrigget og skal derfor rebes ret hurtigt ,men den vil være fin inde på fjorden endvidere skal du gå efter en model family der er lidt mere indretning i samt en lille vask i en udtræks skuffe og i min er der også blevet plads til en fodpumpe til vand samt enkelt spritapp. den har et rimeligt langt cockpit hvilket er fint når man sejler og befinder sig der ,men det er jo så gået ud over kahytten som måske kan virke lidt trang hvis man er 3
En Junker 22 er jo en helt anden båd langt mindre sejlføring og en del tungere at sejle med samt at den er langkølet, men som jeg husker det kunne vi være 3 plus en stor schæferhund og vi sejlede da sommertur i 3 uger med den og var skam hele vejen rundt om sjælland

Men hvis du bare skal ud og lære og finde ud af om det er livet at sejle er det nok en god ide at starte med en Junker
fremfor en Granada .............
Bare min mening , håber det kan bruges

Tim  
 
HOV HOV !!!!!!!!!
Glemte da lige at orientere dig om at der findes en hjemmeside om granada 23eren, der kan du se alle fakta samt læse Bådnyts test

Tim  
 
Hvor lang er "sovepladsen" i stævnen på den Granada 23 i forhold til Junker 22

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis