Gulvvarme i 70er parcelhus - god ide?

Efter en længere snak med en bekendt som har arbejdet inden for træ/gulv branchen i mange år, er jeg kommet lidt i tvilv om mit gulvvarme projekt.

Han har selv lagt gulvvarme under trægulve i en del af hans huse, og han har blandet erfaringer. I ældre huse, var hans erfaringer ikke så gode - i nye huse, var de gode. Det han siger er at, hvis man lægger gulvvarme i et ældre hus, så skal isoleringen under gulvet selvfølgelig være i orden (så langt var jeg også selv med), men han mener det er svært at opnå en korrekt isolering, uden at gå meget drastisk til værks (i et ældre hus).

Hvis man så endelig lægger et trægulv og har fået en ok isolering, så måtte man kun lægge et laminatgulv på max 14mm. Masive gulve (og planekgulve vil jeg tro), var han overbevist om man aldrig ville få noget optimalt ud af, da gulvet ville sprække osv - her ved jeg jo, at der max må være en fremløbstemeratur på de ca 27 grader. Men han mente trægulvet ville få spræker.

Hvad er menigen herinde - jeg har læst højt og bredt om gulvvarme, og han er sådan set den første der var meget negativt indstiller over for det, som jeg er stødt på ihvertfald?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke lige se hvorfor han mener det ikke kan isoleres korrekt, hvis der bruges kant isolering, kan det da isoleres lige så godt som i et nyt hus.

Jeg er dog enige med ham i at der skal bruges lamel opbyggede gulve til formålet, og disse fåes normalt i 14mm så her er vi da enige.

Var det mit hus var der helt sikkert etableret gulvvarme.
Lamelgulv (lamelplank) skal det siges at det er og ikke massiv.
Netop, et lamel opbygget gulv.

Og ja, det fåes også som plank...
at isolere soklen, som den skal være i dag ved nybyggeri, er selvfølgelig svært i et gammelt hus, det kan være det er det din bekendte henviser til, men at det skulle have noget med trægulvet at gøre kan jeg ikke se.

du kan godt få et ægte plankegulv med gulvvarme, men det er ligger i den dyre ende af skalaen, feks et dinesen douglas. Det svinder ikke så meget som traditionelt fyrplank, og man kan undgå de voldsomme revner mellem plankerne. det koster ca 800 kr pr kvm + montering og efterbehandling

http://www.lyrk.dk
Annonce
hej
Vi bor i et gammelt hus (1925), hev alle gulve ud, bræddegulve bygget på strøer understøttet af murede piller.Lavede kantisolering rettede af og fyldte op med leca (ikke så tungt som sand), 2 x 75 mm flamingo på kryds, (er et stykke tid siden). Ca 12 cm beton med varmeslanger indstøbt. Og i stuerne har jeg lagt 25 mm svømmende gulv af fyrrebrædder. Virker fint, ingen revner !
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Det afhænger jo også af gulvvarmestyringen, der er nødt til at være med shunt etc.. Som du selv skriver må temperaturen på gulvet ikke overstige de 27 grader. Det skulle være forholdsvis nemt at klare med eksempelvis rumsensorer der også måler overfladetemperaturen på gulvet. hvis man laver gulvvarme på den gammeldags måde med kun returventil vil du helt sikkert få problemer med sprækker i gulvet.

I vores hus fra 1848 har vi bygget gulvene op med isolering (220 mm), 50mm randisoering, dampspærre, rionet med gulvvarme fastgjort og 10cm beton hældt ud over. Ovenpå betonen er fuldlimet 22mm massive planker, men med den løsning vil du fint kunne smide et svømmende lamelplankegulv ovenpå også såfremt du ikke bare pumper radiatorvarm vand rundt i rørene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis