leca sække i etageadskillelse

Hej,

Jeg har netop revet det gamle liste-loft ned i min stue og kontor og fundet at det oven liggende loft (tidlige pudset. Mærker efter strå på brædderne) er meget skævt.

Lidt baggrund:

Vores hus er en gammel vendsysselsk skole fra 1921. Forrige ejer har lavet badeværelse på 1. salen, hvor der er støbt gulv med gulvarme og klinker på.

Set nede fra stuen, så sad listeloftet på nogle lægter. Disse sad sømmet med nogle afstandsklodser op under nogle brædder, som igen var sømmet op under de bærende bjælker. Oven på disse brædder ser det ud som om der ligger nogle sække med hvad der ligner en slags løse cement leca nødder. Og jeg må antage at gulvet på badeværelset er støbt oven på disse på en eller anden måde. Problemet er at det ser ud som om vægten af disse sække og måske det støbte gulv tynger brædderne så meget at disse hænger og sømmene er krøbet ud af den bærende bjælke.

Jeg vil gerne etablere et glat loft med gipsplader, men hele det overliggende hænger så meget at det nærmest er umuligt. Kan jeg rive brædderne ned (så falder leca-sækkene med) og vil badeværelsesgulvet så blive liggende (Går jeg ud fra at det vil idet det strækker sig hen over 4 bærende bjælker)? Jeg vil så isolere med rockwool og sætte nye lægter og høvlede brædder op som gipsen kan hænge på.

Jeg kan se at de andre gulve der er etableret på 1. salen har en krydsfiner plade under og derunder rockwool.

Billede følger når jeg kommer hjem.

Mvh,

Mikkel
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sådan set en meget almindelig konstruktion.
Men betongulvet falder jo ikke ned bare fordi du piller forskalling, puds og lecasække ned.
Du kan nedtage listeloftet, lægter og afstandsklodser. Og blot rette loftet op igen.
Derwfter op med 2 lag gips.
Men du bør osse killelidt på det betongulv og særligt bjælkerne det ligger på, Hvis det er gammelt kan det måske være lidt problematisk.
Leca-sække, hvad er det?
Hej,

Her er lige et billede af loftet taget direkte nedefra. På venstre side ses brædderne med papirsække med leca nødder inden i. På højre side ses enkrydsfiner place med rockwool under. Begge dele ligger under det støbte gulv.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/jY696524.jpg

Det ser også ud til at de bærende bjælker er repareret/forstærket med stål.

Mvh, Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis