Udskifte del af tagpaptag?

Hej Jeg har desværre lige konstateret, at der er en lille utæthed ved et lille vindue på 15x20cm i loftet. Samlingen har tidligere været utæt, men er blevet "lappet" af de forrige ejere. Jeg har dog et par gange om året holdt øje med reparationen. Nu er den så blevet fugtig. Taget består at brædder med tagpap, og fejler ikke noget andre steder. Kan man udskifte 1 m2 af taget, eller skal hele den ene side af nu når det er tagpap? Er der nogen der har nogen idé om hvad det vil koste? (Taget ligger på et hus i 2 plan med kælder, så man skal op i 6-8 meters højde. Grundplan er 66 m2...) Jeg har netop bestilt Jydsk Tagteknik til et eftersyn. Er der evt. andre der vil kigge på det? Mvh. Lars, Slagelse De sorte områder på billedet er opstået ved sidste utæthed, og har været/er knastørre. Det er kun lige ved vinduet der er fugtigt nu.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor kan jeg ikke lave linjeskift i mine indlæg???

Mvh. Lars
Nå det kunne jeg så alligevel...
Et quickfix er at behandle området fra ydersiden med Tagtæt eller et andet lignende fiberforstærket tagasfaltprodukt.

Du kan leje en lift, hvis ikke stige er en mulighed. Alternativt kan du naturligvis også købe dig til hjælp. I den forbindelse var det nok værd at få svejset en lap på (evt. fra tagryggen og ned til og med det problematiske område.

Og så gælder det ellers om at få sat noget varmelampe eller lignende på fra indersiden, så træet bliver tørt igen snarest muligt. Evt. også behandling med noget svampeforebyggende. En sjat træbeskyttelse af en næsten hvilkensomhelst type kan bruges. Dup så længe træet suger. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, det tænkte jeg også. Problemet er, at min husforsikring ikke vil dække svamp og råd i taget, hvis ikke jeg får udbedret den gamle skade. Altså skal brædderne jo udskiftes i det område omkring vinduet. Og det lugter jo lidt af en større udgift. Med mindre, jeg gør som du siger, lapper på det gamle, og lever med taget ikke er forsikret. Det er jo desværre bare ikke holdbart i længden synes jeg...

Mvh. Lars
OK, det stiller selvfølgelig sagen i et lidt andet lys. Men det kræver vel så, at du får en mere specifik tilkendegivelse fra forsikringsselskabet om hvad der er tilstrækkeligt, herunder om du selv må lave det. Det vil være en bedre forudsætning for at tale med en håndværker (eller stille spørgsmål her på LDS). 

Hvis den nødvendige udskiftning er smallere end en bane tagpap er opgaven vel til at overse, og burde være til at klare for en LDS'er evt. med assistance fra en håndværker til pappet.
Det problematiske område indtegnes i en firkant på undersiden, hvorefter rundsaven skærer undertag og tag i en arbejdsgang (hvis klingen kan klare det, ellers sættes dybden til alene at skære træet, hvorefter pappet skæres efterfølgende med kniv eller andet som ikke varmet tjæren op). 

Derefter skæres en vandfast plade ud i samme mål og holdes på plads i hullet ved at sætte veksler mellem spærrene hvor hullet er. Fra ydersiden brændes herefter underpap på, så pappet er i niveau med det omgivende tag. Kanterne sikres og spartles ud med tagfix el. lign og til slut brændes en bane overpap på fra tagryggen og ned til og med det reparerede område.

Det burde give en holdbar løsning, som tilfredsstiller forsikringsselskabet. men spørg dem nu først for at være sikker.
Tak Lars ON

Det lyder jo som en rimelig overkommelig opgave. Jeg vil tage fat i mit forsikringsselskab, og høre hvor meget de vil have jeg skifter.

Mvh. Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også