Vores hus ryster når der kører lastbil forbi

Hej,

Vi bor ud til en større vej og har lidt problemer med støj/vibrationer..

Når der kommer en stor lastbil med god fart, så giver det nærmest et lille ryk i hele huset (og loftet knager), jeg går ud fra det skyldes luften som lastbilen flytter?

Hvis lastbilen kører langsomt, så runger det i stedet for i hele huset, man tror nærmest det er et mindre jordskælv (måske lidt overdrevet, men det er træls).

Vores hus er en nedlagt butik, så der er asfalteret foran huset, helt op til soklen på huset (der er kontakt mellem sokkel og asfalt), det eneste som bryder vores asfalt fra den asfalt som er på vejen er et fortov. I øvrigt har huset også kælder (hvis det har nogen betydning?).

Min teori går på, at få at komme af med den rungen der opstår ved traktorer og langsomkørende lastbiler, så kan jeg skære huset fri fra asfalten omkring forsiden af huset (ud til vejen), da jeg tror det er her vibrationerne kommer igennem, men jeg aner ikke om det kan have noget på sig, eller om vibrationerne lige så let går gennem jorden?

For at komme af med det luft tryk som kommer ved hurtigkørende lastbiler, har jeg overvejet at sætte et støjhegn op, i en god højde til at bryde luftrykket.

Tror i noget af det jeg skriver vil hjælpe, eller er der noget helt andet jeg kan gøre?

/Kenneth

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din teori med at skære huset fri af vejbanen, synes jeg lyder meget fornuftig.
Desværre har jeg erfaringer med en noget lignende placering af et tidligere hus jeg havde. Det lå med gavlen ud til en mindre gade, hvor der desværre kørte rigtig mange lastbiler med materialer fra en nærliggende grusgrav. Gaden kunne ikke klare denne balastning og der kom selvklart huller i asfalten, der hele tiden blev værre og værre.
Selv om der var et par meter have mellem vejbanen og huset, var der alligevel mærkbare rystelser. Rystelserne forplanter sig også gennem jorden
Det kunne jo snildt være, at det havde været endnu værre, hvis der havde været asfalt helt op til huset - det ved jeg af gode grunde ikke noget om.
Vi havde ikke brug for vækkeur i det hus!

Med venlig hilsen
ktm

 

Huset her, ligger på en hjørne grund, med græs - sten - hæk - fortov i mellem asfalt og hus og oplever det samme. Så tvivler på at det hjælper noget at skære fri af asfalten.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej, tak for svarene, jeg har netop snakket med en ekspert, og han mener heller ikke det hjælper at skære asfalten fri, han siger at de vibrationer som kommer gennem vejen, bevæger sig lige så godt gennem jorden. Det som sker er vist at de gå direkte ned i fundamentet, og da vi har stor kælder forstærker det det vist kun :-/

Han siger dog, at det er overvejende sandsynlig at rystelserne kan nedbringes med et støj hegn, da de fleste rystelser forårsages af lyd i luften.

Nu ved jeg så bar ikke om jeg kan nøjes med et almindeligt hegn, eller om jeg skal ud og investere i de dyre støjhegn.

Har i nogen erfaring med om man kan bruge almindelig hegn, samt hvor høje de ca. skal være?

Jeg kunne selvfølgelig spørge eksperten, man han sælger selv støjhegn, så der er nok ingen tvivl om hvad han vil anbefale ;-)

/Kenneth
Det ser for mig ud som om der skal alvorlige sager til, når folk bygger støjhegn. Det jeg ser er nogle sandwich konstruktioner, som man burde kunne bygge selv, efter nogle instruktioner. Jeg tror ikke et alm. raftehegn gør nogen gavn

Problemet med sådanne støjhegn er, at man lukker sig selv inde i et "bur" og mister udsyn og dagslys.

Det er et noget overset problem, faktisk et voldsomt stort problem, når man ser hvor utrolig mange ejendommer, der ligger klods op og ned af stærkt trafikerede veje. Det problem bliver ikke just mindre, når man i fremtiden får de ekstra store modulvogntog.

Med venlig hilsen
ktm

 

Pas nu på med snapsene, Hans 2tal

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi har samme problem. Det samme her med lastbiler.

Det er som om huset bare er bygget til det. Det er snart 100 år, og står stadig.

Nogle af lastbilerne støjer altså også som en i helvede. Det er som om der ikke er regler for hvor meget de må støje.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis du bor på Københavnsvej eller Køgevej, får du sikkert dit behov for lastbilkørsel dækket så rigeligt ind!

Der er skam regler for lastbilers støj, men jeg er overbevist om at nogle chauffører piller ved udstødningssystemerne. Læg mærke til, at nogle lastbiler fører sig nærmest helt lydløst frem, både mht dæk- og motorstøj, selv når man kører i åben bil på motorvej.
Andre støjer så man dårlig kan høre ørenlyd på flere hundrede meters afstand. Jeg bor 300 meter fra en mellemstor landevej med en del lastvognstrafik og de allerfleste hører vi overhovedet ikke, men så er der ind imellem nogle som støjer helt vildt. Og når chaufføren så sidder og leger med speederen, kan han frembringe en ret voldsom lyd, som nok kun glæder ham selv.

Gad vide om ikke der en dag kommer fokus på den slags forurening også.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har set nogle støjhegn der er lavet med små masket (5x5cm) rionet og nogle hårde mineraluldsbat
Men de tager udsyn og lys

Selv har jeg landevejen 4-5m fra huset og generalt er der ikke de store gener, det er faktisk mest når landmændene har travlt og det er så få dage at det er til at leve med.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

det der er problemet er når en lastbil trækker læs kommer der nogle frekvenser i de lave omdrejninger som gør at ting ryster og det kan man ikke gøre meget ved andet end at lave en mur, men tror ikke det vil hjælpe på dit problem, da som andre har sagt er der sket meget på 100 år og vejene er blevet bredere og lavet til den tunge trafik, men hvor vejkassen slutter vil vibrationer og andet gå lige ind i dit hus. Jeg lyder måske ond når jeg siger det men i har valgt at bo der så må i leve med det, med tiden vænner i jer til det og mærker det ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis