Ligusterhæk: Erfaring med "Atros" kontra "Liga"

Hej Forum

Jeg efterspørger folk som har kendskab til ligusterhæk i sorten "Atros" kontra "Liga"

Jeg skal ha' plantet en ligusterhæk, og ønsket er at få en hæk som er så stedsegrøn som muligt til en "overkommenlig" pris, dvs. at der ikke plantes Laurbær-kirsebæk mv.

Problemet er at der til tider er en forholdvis kraftig blæst hvor hækken skal plantes, og dertil vil jeg høre om der er nogle her på "kanalen" som med held har en Liguster "Atros" hæk hvor der kan forekomme forholdsvis kraftig blæst, uden at hækken tager skade af det, her også med tanke på vintermånederne?

Jeg har søgt efter vinterbilleder af de 2 hække, uden held, så hvis der blandt jer skulle være nogle som har billeder af de 2 ligusterhække kunne det være interessant at se forskellen på dem, og se hvordan de så ud/hvordan de klarede sig igennem den hårde og lange vinter 2009/2010

Info:

 Liguster, Ligustrum vulgare 'Atros' - Delvis stedsegrøn, hårdfør..
 Liguster, Ligustrum vulgare 'Liga' - Delvis stedsegrøn, vindstærk og hårdfør..

 Citater fra Birkholm planteskoles katalog:

 »Ligustrum vulgare ‘Atros’ er under normale, ikke specielt udsatte vinterkolde områder, den mest stedsegrønne sort. Bør være førstevalget på langt de fleste steder på øerne og i de østlige egne af Jylland. Bladene kan anløbe purpurbrunt om vinteren. I kolde vintre og på udsatte steder kan denne sort få frostskader…«

  »Ligustrum vulgare ‘Liga’ er knap så stedsegrøn som ‘Atros’, men er mere vinterhårdfør. Denne sort anbefales i det vestlige og nordlige Jylland, ligesom den bør foretrækkes på meget vinterkolde lokaliteter…«

Thomas
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skulle jeg vælge ville jeg tage Atros.

Men angivelse af postnummer kunne måske anspore nogen i dit lokalområde til at svare, hvilket vel vil være de mest relevante.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis