Træbåd

Hej jeg har købt en gamel klinkbyget træbåd som ikke har set vand de sisdet 6-7 år,
så den er meret tør og har fået en del spækker og revner. Men er ellers sund.
Nu er det så jeg vil høre jeres meninger om jeg kan bevare den som træbåd unden det koster en flyemaskine eller den skal beklædes med glasfiber
m.v.h frederik
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har godt nok aldrig haft en træbåd.. men den skal da have lov at suge en masse vand før du afgør om den er utæt.. Der er flere fortællinger her på LDS hvor både nærmest er lagt under vand og så blevet tætte.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej du kan begunde med at lægge tæper eller andet der kan holde vand så træet kan blive vådt og når det er sket kan du se hvor der skal laves noget
men du må ikke under nogen omstendigheder sætte træ eller noget i revnerne før at den er våd helt igennem og mår den er vad kan du få flere gode råd herinde
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Svarene ville kunne blive bedre hvis du ulejligede dig med at beskrive båden. evt billeder. At købe en gammel båd for at lægge fiber på, er efter min mening helt skørt, det er et hestearbejde, hvis det skal gøres rigtigt, det er kun en redning for en båd, man trives godt med.Og holder meget af.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

lynæs har ret: lad os se lidt fotos af skuden...

i vinterens løb har jeg renoveret en 21 fods limfjordssjægt: øverste bordgang skiftet, nyt dæk, ny mast etc.

der var nogle rimeligt brede revner i de nederste bordplanker, men jeg fyldte dem op med tjærekit (prøv at google dette ord..), og smed den i vandet. man bliver lige overrasket hver gang, hvor store revner der lukker af sig selv når den får lov til at trække vand.

Min sjægt var helt tæt efter 3 dage, og er en fornøjelse at sejle.

Så: lad være med at bekoste glasfiber, men giv den en god gang linolie, efterfulgt af linoliemaling, og du får en båd der kun lige skal males hvert forår.. og det er da hyggeligt.

hilsen søren

Ja pålægning af glasfiber på træbåde, kan være problematisk, der et utallige eksempler, hvor det ikke er særlig godt, og ser forfærdelig ud.
Men selvfølgelig kan det laves, så det både holder og ser godt ud.
En klinkbygget træbåd, i vores havn blev, for ca. 10 år siden pålagt glasfiber, det er så flot laver, at man ikke bemærker glasfiberen.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej allesammen tak for svaren jeg har ikke lige fundet ud af og lægge billdeder ind her men her er et link hvor i kan se båden m.v.h frederik
http://www.guloggratis.dk/sport/baade/motorbaad/anden-model/annonce/8787676






jeg kan forstå på jer at en træbåd skal ikke beklædes med glasfibber men det der bekymer mig er at der er en revner i plankkerene under vandlingen. bådbygger i vilsund siger jeg skal give den platinprimer under vandlingen og smøre oksetal i spækkerne og så ellers se og få den båd i vandet. Nu kommer så mit spøsmål kan jeg give den noger træbeskydelse enden den skal have primer og kuttermaling m.v.h Frederik
du skal tænke dig godt om og hvis der er tale om glasfiber, så løb væk. Det er et møgbeskidt og ulækkert job. Og dyrt, da jeg lagde glasf. på en 30 fods kutter for 30 år siden kostede materialer 30.000 kr.
I øvrigt er træbåde billige i disse tider, og man skal være mere en almindelig god til vanskelig opmåling og ferm med håndværktøj, for at gå i gang med det projekt, så køb dog en nogenlunde eller helt sejlklar, i stedet for at ende med noget, som ikke kan sælges igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu ser det jo ud til at fiber-ideen er opgivet.. og der bliver spurgt i en anden retning nu?????

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fiber eller ikke , jeg ville forlade den båd omg. Min egen står nu sejlklar, men ikke shinet up med velkørende motor, fin aptering sejl osv. pris indtil videre 10000 og en del arb.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også