Træbåd

Hej jeg har købt en gamel klinkbyget træbåd som ikke har set vand de sisdet 6-7 år,
så den er meret tør og har fået en del spækker og revner. Men er ellers sund.
Nu er det så jeg vil høre jeres meninger om jeg kan bevare den som træbåd unden det koster en flyemaskine eller den skal beklædes med glasfiber
m.v.h frederik
Hej jeg har købt en gamel klinkbyget træbåd som... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs. du mener ikke den bliver tæt med oksetalg og så i vandet.. annoncen siger jo at træet er frisk..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvis du går ind på hjemmesiden 'de fæle' vil du kunne finde mange links, opskrifter på kit, primer, maling og anvisninger på hvordan man kan rep. en gammel træbåd. Simons opskrifter er et godt sted at starte.
hvis revnerne i bordplankerne ikke er alt for brede (lillefingertykkelse..), skal de nok lukke sig igen. brug tjærekit¨, men lad være med at fylde værk (kalfatring) i, så bliver revnerne bare endnu længere når træet arbejder. tjærekit er blødt, og bliver presset ud af revnerne når de lukker sig. det virker. oksetalg er lige så godt, men måske sværere at få fat i. tjærekit laver du selv.

jeg havde mange revner i min sjægt, men den blev som nævnt tæt efter 3 dage.
Hej lynæs
Fiber eller ikke , jeg ville forlade den båd omg.
At lande være med at lave denne båd her jeg har købt er det samme som at give op og det lægger ikke til mig.

ja grandoldman fibber er dropet så nu skal jeg bare finde ud af hvor da jeg behandler træbåden bedste m.v.h Frederik
Hej grandoldman jo jeg tror nok den skal blive tæt men jeg hade jo pladener om at pakke den ind i fibber den gang. m.v.h
Frederik
Nu skrev jeg jo også kun, hvad jeg ville, men man ser jo i enhver havn en opgivet træbåd. Der var også en i Bogense, som jeg købte , men der er da flere med udpræget gør det selv look . De ender højst sandsynligt på losseren. Derfor ville jeg gøre dig opmærksom på at det blir dyrt, svært og langvarigt og opnår du den merværdi på båden med det, du kan præstere. Går du i stå, som mange andre er det hele jo sat til. Så jeg opretholder rådet find en mere færdig og sælg den der igen.
Men det kommer jo så også an på om det er havnens smugkro du vil lave, eller en familiebåd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
hej der er mange træbåde hvor der skal 2 til 3 haral dykpumter til for at de kan holde sig flydende de første par dage mår de har været på land om vindrene så du skal ikke helt være fortabt med din båd det er utrolig hvor meget træ kan arbejde mår det bliver vådt
der var en udsendels fra tyskland hvor en træ båd kom i vandet der var flere springvand på 20 tik 30 cm den første dag men efter 4 dage var der mæsten vand der kom ind og to uger skulle han tøre støv af i bunnen af båden
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Altså om du vil beholde båden eller ej står for egen regning kan sige at jeg fik min båd gratis men den har ca. kostet mig 70.000 de sidste 5 år he he. Heldigvis er dens værdi steget til omkring 90.000 - 100.000 hvis der vel og mærke nogen sinde skulle være en køber.

Nå men revner i træet. så har du 4 muligheder (sikkert flere) du kan:
1: Fylde revnerne med proof 10 genialt materiale men lidt dyrt. okse talg, blød kit osv kan også virke men proof 10 er genialt.
2: fræse revnerne op og isætte lus, sætte en lask på bagsiden med klinker el. rustfri boldte. og så klister, selvfølgelig proof 10(dette er en løsning til mellem store revne)
3: skifte det/de bord hvorpå der er revner (dette vil jeg kun anbefale hvis den er helt gal og hvis du ved hvad du laver)
4: Sæte båden i vandet med en hær af pumper Evt. hængende i stropperne (det vil være en god ide om båden blev gjort våd i ugerne op til med våde sække el. have vander)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også