Er let gulvvarme en fordel??

Er der nogen her på siden, der har erfaring med en let gulvvarmekonstruktion. Jeg skal etablere gulvvarme i et køkken samt indgangsparti med tilhørende fordelingsgang.

Mit hus er fra 1972 hvor gulvene er lagt på strører med ca. 12 cm luft ned til klaplag. Der er lavet en kanal, hvor de eksisterende varmerør løber.

Jeg har overvejet at lave en løsning, hvor jeg lægger en 10 cm flamingoplade og ovenpå en 3 cm flamingplade, hvor der er spor til gulvvarmeslanger. Kan se danfoss har udviklet noget sådan. Grunden til at jeg ikke umiddelbart fjerner det gamle klaplag skyldes at mine indervægge står på klaplaget og er derfor bange for at de skal vælte.

Er det tilstrækkeligt med 13 cm isolering. Jeg ved at der under mit klaplag er sten men ingen isolering.

Jeg har hørt at man ved renovering skal følge det bygningsrelement som var glædende da huset blev bygget. Er det korrekt?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, de 130 mm isolering er ikke nok til gulvvarme, det er kun halvt så meget som der skal benyttes efter gældende isolerings krav.

Og det er ikke korrekt at man skal bruge det gældende bygningsreglement der var da huset blev bygget, men ved renovering skal man følge det nyværende BR.
Skrevet af Koludabyg på 19 sep 2010 17:04
Nej, de 130 mm isolering er ikke nok til gulvvarme, det er kun halvt så meget som der skal benyttes efter gældende isolerings krav.

Og det er ikke korrekt at man skal bruge det gældende bygningsreglement der var da huset blev bygget, men ved renovering skal man følge det nyværende BR.

Ja til det hele - desværre!

I spørgers tilfælde vil det dog nok være værd at påpege brandfaren ved ej nedstøbt eps.

I tilfældet gulv¨-og vægisolering er de nye regler fuldstændig hul i hovedet da reglen om rentabilitet i de fleste tilfælde bliver sat ud af kraft pga minimumskrav som størstedelen af boligmassen ikke kan honorere.

Effekten er at en lang række tiltag som folk kan gøre selv eller ville gå til håndværkere som projekter i mindre skala vil aldrig blive realiseret fordi de ikke kan forrentes - i spørgers tilfælde taler vi om en absolut minimal besparelse ved at isolere til gældende standard - men en ganske betragtelig mer-udgift for at opnå sit mål - tænk bare på hvor meget ekstra besvær og udgift der er ved f.eks også at skulle understøbe en eksisterende indvendig (og måske bærende) væg oveni alt det andet...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Øv øv. Havde ellers lige håbet på en let løsning af mine gulvvarmedrømme.

Jeg er ikke meget for løsningen med nedstøbte varmeslanger i beton. Har været på besøg i flere nybyggerier og synes ikke det er specielt behagelig at gå på, selvom der er lagt trægulv overpå.

Jeg må hvis nøjes med en den eksisterende gulvkonstruktion og en radiator mere og glæde mig over, at den er behagelig at gå på, for en udgravning og understøbning af vægge kan min økonomi ikke holde til.

Tak for oplysningerne.
Har selv planer om en let konstruktion der hvor, jeg ikke skal have fliser.
(jeg går ud fra at let gulvarme = gulvvarme, hvor der anvendes varmefordelingsplader istedet for at at støbe beton)

Så jeg er også interesseret i at høre mere om det. Jeg går ud fra at fordelen er den hurtige regulering, som ved almindelig radiator.

Jeg har en ide om at opbygning fra jord er følgende: isolering, gulvspånplader enten købt med spor eller som man selv fræser, varmefordelingsplader, trægulv. Isoleringen kan vel ikke bære gulvet, eller? Er det noget med opklodsning med mursten, lecablokke eller lign., pap, strøer, gulvspånplade, varmefordelingsplade, trægulv? Korriger mig gerne! Det er bare sådan jeg har forestillet mig det, uden at vide så meget om det. Hvad med en dampspærre. Skal der en sådan ind mellem gulv og varmefordelingsplade, mellem varmefordelingsplade og spånplade eller mellem spånplade og strøer?

Nogen der har erfaring med Danfoss systemet, som nævnt ovenfor?

mvh Hans
Et par tanker vedr. dit projekt. Jeg vil ikke påstå at det er gennemtænkt. Der må andre kommentere ;-)

Når du skriver indervæge, mener du så skillevæge eller den indvendige del af en todelt væg til udenfor? Skulle du mene skillevæge, så kunne løsningen måske være såden her:
Hvad med om du skar dit gulv op X cm (X = 20, 30 eller hvad du nu har mod til) fra dine skillevæge, med en vinkelsliber. Langs udvendige væge går du helt ud til vægen, da der er sokkel under. Du kan så får fuld isolering under det meste og 13
cm under resten.

mvh Hans
Annonce
Den største fordel ved gulvvarme i let konstruktion er klart den hurtige reaktionstid ja, men snakker vi mod jorden havde jeg valgt en støbt løsning, eller i det mindst halv støbt løsning, hvis man stadig ønsker et opstrøet gulv med den hurtige reaktionstid.

Hvordan opbygningen er kommer an på hvordan det ser ud hos dig pt.

Hvis vi snakker helt ned til jord, så ville min opbygning se sådan her ud.

Opklodsning udført med knudsen kiler, eller bjælkesko sat i punktfundamenter.

Bjælkelag i 195mm spærtræ med 5" trykker forskalling på undersiden til fastholdelse af hård isolering i bunden, denne udgør vindspærren i bunden, og der efterfyldes herefter med alm. mineraluld isolering.

Bjælkelag udført på tværs af underliggende bjælke konstruktion med 45 x 95mm spærtræ med yderligere 95 mm isolering.

Dampspærre og herefter udlægning af gulvspånplader, og efterfølgende høvlet forskalling pr. 150mm til varmefordelingsplader samt gulvvarmeslanger.

Gulvpap og efterfølgende et 14mm svømmende lamelopbygget trægulv.

Hvis du kunne leve med en halvstøbt løsning, så ville jeg opbygge det sådan her i stedet for.

Afrette med grus/shingles, herefter udlægning af min. 300mm isolering, armeringsnet + gulvvarmeslanger.

100-120mm beton

Når det har stået ca. 3 uger kan næste skridt foretages.

Udlægning af fugtspærre og efterfølgende kerto strøer som klodses op.
Udlægning af gulvspånplader og efterfølgende høvlet forskalling pr. 150mm
Varmefordelingsplader, gulvpap og herefter 14mm lamelopbygget trægulv

Fordelen ved denne er at du ikke behøver ventilation under bjælkelaget, og derved fjerner en evt. risiko for dannes af råd/svamp i bjælkekonstruktionen.
Hej Hans.

Mine indervægge i huset er 75 mm let-beton, som var kravet i 1970´erne for at de måtte rejses direkte på klaplaget uden sokkel.

Hvad angår at skære et stykke fra muren har jeg også hørt  omtale. Jeg har snakket med 2 forskellige mure der begge fraråder det, da de begge har dårlige erfaringer med at klaplaget pludselig er knække og indermuren er skredet ned i udgravningen.

Havde mit klaplag været forsynet med rionet havde jeg imidlertid ikke været så bekymret, men det er det ikke.

En anden ting jeg er bekymret for ved at fjerne klaplaget er at mine gamle varmerør løber i en kanal i klaplaget. Hvis jeg begynder at slå og banke for meget omkring dem er jeg bange for at beskadige dem.

Hvis jeg så efterfølgende isolere op og støber gulvvarme over de gamle varmerør kan det gå helt galt, hvis de efterfølgende bliver utætte. Jeg kan vel ikke bare skrifte dem ud i det område hvor jeg renovere, for så får jeg samlinger under gulvet. Mine gamle varmerør er jernrør der er svejset sammen. Der har pt. ikke været problemer med utætheder. Jeg har af en ældre vvs-mand fået oplyst, at hvis der ikke har været problemer så bliver der det formentlig heller ikke de næste mange år.
Hej Koludabyg.

Den halvstøbte løsning du nævner har jeg også overvejet, men havde håbet at klaplaget ikke skulle fjernes. Som jeg startede mit indlæg havde jeg overvejet at lave en sundulitt-løsning, da jeg kan se at de på deres hjemmeside anvender gulvisolering som underlag og lægger gulv direkte derpå. Er det noget du har erfaring med. Det ser nemt ud hvis ud kigger på deres hjemmeside.

Tak for tip! Specielt at der er behov for ventilation. Det kunne godt få mig til at vælge den støbte løsning, da jeg ikke har så nemt ved at lave ventilation. Men som jeg forstår din løsning, vil du både støbe slanger i betonen og have varmefordelingsplader. Hvorfor det? Ville det ikke være en løsning at flytte slangerne op i varmefordelingspladerne og så stadig have den hurtige reaktionstid? For mit vedkommende bliver gulvet i en stue mod syd, hvor der også står en brændeovn i. Så pludselig energitilførsel fra sol eller brændeovn vil ofte forekomme.

Mvh Hans
Selvfølgelig kun varmeslanger i bjælkelaget, så den hurtige reaktionstid opnåes.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis