Flytte en radiator

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål. Jeg har vedhæftet et par billeder (se nedenfor), der viser den nuværende situation.
Radiatoren skal flyttes hen til venstre for køleskabet.
Jeg har været i Bauhaus og købt et par dele: 5 m pex rør og div. fittings, som jeg fik at vide af salgsassistenten.
Jeg skal kontakte viceværten, som lukker for vandet.
Kan jeg så "bare" gå i gang med projektet?

Håber der er folk, der har et par råd.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo nok fjernvarme du har, så er det desværre ikke lovligt selv at lave det.

Så det er bedst at få en aut. vvs'er på sagen.

mvh jens
Det kommer vel an på hvad der står i fjernvarmeværkets leveringsbestemmelser?
Og hvis viceværten siger ok er det vel - ok.
Men konsekvenserne af sprængte varmerør kan være uoverskuelige - osse i etageboliger.
Det aner jeg ikke. Men det må jeg finde ud af og vende tilbage.
Hvis viceværten siger ok, så tror jeg også, at det er i orden. Men tager en håndværker virkelig så meget for at flytte en radiator? Trooede det ville være i nærheden af max. 2500 kr.
Der er alligevel en del arbejde forbundet med at flytte en radiator. Men når der så er lukket for varmen er der jo stadig vand på anlægget som du skal være opmærksom på vil komme ud hos dig når du går i gang og der kan være en del i et etagebyggeri.

En helt anden ting er, den radiator er da ualmindeligt tosset placeret.....
Annonce
Jeg ville bare gå igang, det er ikke raket videnskab, men 2 ting:

1. Du skal tappe alt vand af anlægget som er "over" dig, det kan i en etageejendom være en ganske stor opgave som involverer rigtigt meget vand og der kan være pænt meget tryk på - og det er også en opgave at fylde anlægget bagefter, dette er helt sikkert en opgave som du skal have clearet 100% af med jeres vicevært

2. Pex rør siger du... jeg synes ikke det er den rigtige løsning, det kommer til at se hjemmelavet ud med de her pex rør som "hænger" hen over vægen - jeg ville bruge rør svarende til det som resten af varme installationen er lavet med, alm vandrør eller kobberrør afhængig af hvad der er i forvejen - det gælder om at få det til at ligne resten så meget som muligt, så får du ikke problemer senere

Men du er nød til at undersøge det her med at tømme vand af anlægget og have en plan for det - selve det at flytte radiatoren er ikke den store opgave, det er mere det med vandet - hvis du bare giver den gas med at skrue den gamle af så kommer der vand ud ... meget vand...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du selv vil lave det, kunne du jo være heldig, at der sidder nogle små lukke ventiler, på rørene, der er nok ikke håndtag på, men de drejes med en umbraco nøgle, eller en skruetrækker.

mvh jens
Tak.
Vi har fjernvarme.

lanther: Ja, den er utrolig dum placeret.

frw: Enig. Jeg foreslog også kobberrør til Bauhaus-manden, men han mente, at pexrør var sagen. Kobberrør er også det dyre, men til gengæld også flottere
Jeg prøver at høre viceværten. Jeg regner med, at der er ca. 10 L vand?

je___ns: forstår det ikke helt. Behøver jeg så ikke at lukke for vandet?
10 Liter vand.... det skal du nok ikke regne med, der er mindst 10 liter alene i radiatoren, men er der haner så du kan lukke lige foran radiatoren ? hvis ikke så skal ALT vand over dig, dvs. i lejlighederne over dig tømmes af... vi snakker hurtigt mange hundrede liter vand (som iøvrigt kan være utroligt ulækkert)

Når du laver den slags er det efter min mening ikke prisforskellen på kobber og pex som betyder noget, du skal kigge på det i lang tid - og du skal på et eller andet tidspunkt flytte, og så skal det være lavet ordentligt, pex rør kommer aldrig til at se pænt ud, de vil efter kort tids varmepåvirkning hænge i "guirlander". Du vil også opleve at vandet i en varmeinstallation er ret ulækkert, og derfor vil dine pex rør få nogle meget grimme belægninger på indersiden som du tydeligt kan se - pex er udemærket til skjulte installationer, men ikke til noget der skal side synligt fremme. Men self er pex noget nemmere at arbejde med, det er nok det bauhaus manden har rådgivet ud fra
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det må jeg lige tjekke.. Det ville være rigtig dejligt, hvis der var. Er det ikke meget normalt, at der findes en hane eller en lukkeventil?

Nu skal pexrøret bag køkkenet, så ser man det ikke som sådan.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis