Er det starteren eller tændingslåsen?

 Følg tråden
Speedi
Speedi
Indlæg: 308
Postnr: 9620
Speedi Speedi
Hejsa

Jeg har en Toyota Corolla fra 95, som har fået svært ved at starte.

Den har perioder, hvor vi kan dreje nøglen og det eneste vi kan høre er et lille klik (måske fra et relæ - aner det ikke??)
Vi kan så være heldige at dreje nøglen meget langsomt rundt, og starteren hoster lige en enkelt eller 2 gange.
Andre gange kan vi starte uden problemer.

Jeg har lige fået ny nøgle - men dette har ikke afhjulpet problemet (eller gjort det værre).

Men hvad er mest sandsynligt - er det starteren der er ved at gå eller tændingslåsen der er slidt?

 

Christian

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Det lille klik du kan høre er fra dit start relæ, udskift dette og problemet er løst en gang for alle.

V.h.  Håndværkeren
Torben Fugl
Torben Fugl
Indlæg: 181
Postnr: 4983
Torben Fugl Torben Fugl
riv starteren af og tag endedækslet af selve starteren. Derinde sidder 2 slæbesko af kobber, af med dem (som regel kun det ene der er slidt). Ned til autoelektrikeren og køb 2 nye, monter dem, og starteren er som ny igen
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Men inden du gør sådan noget så få skiftet relæet, for virker det ikke, kan du smække alle de nye slæbesko i du gider !
je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns

Som Torben Fugl så rigtig skriver, er det to kobbervinkler i startrelæet, som  giver de problemer. (dog ikke selve startmotoren, men i startrelæet, som er sammenbygget med starteren, der hvor det tykke kabel, fra bateriet, er skruet fast)

Mener et sæt nye koster ca 100 + moms hos Toyota.

Så håndværker, det er startrelæet der tales om.

Det kan også være bundstykket i din tændingslås, men hvis det klikker ude ved starteren, er det der det er galt.

Husk at afmontere den en bateri kabelsko inden du begynder at afmontere starteren

mvh jens

Speedi
Speedi
Indlæg: 308
Postnr: 9620
Speedi Speedi Trådstarter
Takker mange gange for svar, vil straks suse ned til Toyota og bestille et sæt kobbervinkler (Så ved jeg også hvad næste weekend kommer til at gå med)

 

Christian

polobjørn
polobjørn
Indlæg: 1687
Postnr: 4220
polobjørn polobjørn
Hej Speedi
Hvis nu det skal gøres HELT rigtigt, skal du udskifte de 2 kontaktstykker som de andre beskriver i indlægene - MEN  selve kontaktdelen inde i relæet er som regel lige så slidt som de 2 andre kontakler - den sidder som en rund skive på den bevægelige del af relæet som kan trækkes ud når du skruer de 3 skruer i dækslet ud (som regel 5m.m. små bolte)
Hvis der er grater eller store brændemærker i den del, eller den er helt tyndslidt, så skift den også - de nye dele kan du sikkert købe hos Toyota eller hos en Autoelektrikker (sikkert billigere end Toyota) Hvis du gør dig selv den tjeneste, undgår du at skulle afmontere starteren en gang til om kort tid !
Hilsen Polobjørn
"AUTOELEKTRIKEREN"
Speedi
Speedi
Indlæg: 308
Postnr: 9620
Speedi Speedi Trådstarter
Hej Polobjørn

Det lyder til at være en ide, at starte med at skille skidtet ad, for at se hvor meget der skal skiftes.
Men takker for tippet

/Speedi

 

Christian

je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns
Min erfaring med Toyota startere, er at det kun er den ene kobbervinkel, som er brændt op, så en oppudsning af den runde skive er nok.
Men skulle den runde skive være brændt op, skal den naturligvis udskiftes.

mvh jens
DLG
DLG
Indlæg: 592
Postnr: 2400
DLG DLG
Og hvis det hellere ikke hjælper, kan du checke om motoren få ordentlig stelforbindelse. Jeg har set en ordentlig gnist ved stelforbindelsen på karosseriet ved en "deffekt" starter.

Mvh Adam
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.