Saltvand

Tjah det lyder måske underligt mit spørgsmål, men i eftermiddags kom jeg til at tænke på: Hvad er det der gør vandet salt - hvor kommer det fra - og så videre. Hvorfor er vandet mere salt nogle steder i verden ????

V.h.  Håndværkeren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg har hørt efter i timen så stammer saltet i havene fra bjerge og klippe formationer som regnen gennem meget lang tid har vasket salt ud af.
Vandet er mere salt hvor der er en høj fordampning. og lav der hvor der er en ferskvandsforsyning.
Og så er der lige den med at saltvand og ferskvand ikke vejer det samme. koldt og varmt samt havdybden osv. det har jeg ikke nok styr på.

Jeg vil gætte på at f.eks. det døde hav har et tilløb af en saltvands flod/å og intet fraløb så al den tilførte salt ikke kan komme væk.

Jacob
Skrevet af Håndværkeren på 18 sep 2010 19:41
Tjah det lyder måske underligt mit spørgsmål, men i eftermiddags kom jeg til at tænke på: Hvad er det der gør vandet salt - hvor kommer det fra - og så videre. Hvorfor er vandet mere salt nogle steder i verden ????

V.h.  Håndværkeren

jeg vil da mene at det er et fint spørgsmål

i området omkring Hobro ( Jylland )
ligger der en meget stor salt horst

og det oppumpede vand i området indeholder mange mineraler
heraf en del salte og vandet smager da også en anelse af salt

men jeg vil da foreslå at du lige svipper ind forbi dit eget vandværk
og ser på deres anelyse af vandet i dit oråde
hvis ikke vandværket har en hjemmeside hvor du kan se div. prøve tagninger
så kontakter du bare formanden for vandværket
han har en list over hvad deer af "sjove " ting i det vand du drikker

mvh snogen
(tidligere bestyrlses medlem i spentrup vandværk og )




det var en del af planen .....såda da

Omkring Danmark er det næsten brakvand.. altså lavt saltindhold.. det er alt det ferskvand der løber til fra bl.a. Sverige og Finland. Samtidig med at vandet løber mere ud i Nordsøen. Dvs. at salten løber med ud, men der bliver ikke tilført noget nyt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jacob har ret, og det Døde Hav er salt fordi det har en stor tilførsel at salt fra jorden, og en høj fordampning.
Salt fordamper ikke, derfor ophobes saltet i havet.

Jeg havde engang tropiske saltvandsfisk. Der skulle man også holde godt øje med vandfordampningen, fordi saltindholdet stiger, i det resterende vand, når vandet fordamper.

Det er egentlig meget logisk. Bare se på hvordan man udvinder havsalt.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvor er det lige, at man kan søge sine skolepenge tilbage? Det har jeg altid været interesseret i!
Det er så længe siden, at jeg har gået i skole, så det jeg lærte er ved at være værdiløst!
Bl.a. lærte jeg i skolen, at finnerne har let til kniven og grækerne er dovne og andre af den slags oplysninger, som tiden viste ikke at være rigtige! (eller hvad?)

Med venlig hilsen
ktm

 

@ ktm... nej den er god nok, du får ikke pengene tilbage

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tjae, sådan bereder verden en så mange stød!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmmm ! Måske det er derfor at vore dages unger ikke gider skolen ?
Vi havde historie som vi endda skulle kunne refererer, Geografi hvor vi skulle kunne hovedstæderne på fingrene o.s.v. Fuldstændig ligegyldig lærdom som jeg ikke har kunnet bruge til en skid. Og hvorfor skulle vi have Fysik det var timer med hat og blå briller ! Til gengæld var sløjd noget jeg kunne bruge til noget. Den gang fik man at vide at man bare var dum og skulle have særundervisning fordi de mente man var ordblind. Det har dog senere vist sig ikke at være tilfældet. Jeg er bare bedre til det med hænderne og visualiseringen.

Men tilbage til emnet, så må der være enorme saltreserver i havbunden da eks. atlanten skulle være meget salt.
Kære Håndværker... du er bare det som Niels Hausgaard kalder "praktisk intelligent"... og det er jo ikke så ringe endda...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis