HEJSA-Herbert
Jeg har en BMC-1500 Diesel fra 1975,og har haft mange køleproblemer,men de er løst nu,jeg brændte en 5-6 impeller af,og nogen af stumperne fra impellerne forsvandt inde i kølesystemet,og jeg tænkte,gav vide hvor meget der i tiden løb er der forsvundt i kølesystemet, og når motoren hvade stået stille et par dage,så løb vandet fra impelleren,ja-så når man lavede en opstart,brændte man impelleren af,og det opdage man først når tempraturen steg til en 90/95 g.-så ved man der er noget galt,og rigtigt nok impelleren var brændt af,alså der var en utæthed i kølesystemet,jeg besluttede så at gennemgå kølesystemet,efterspændte alt,skyllede så kølesystemet med en vandslange-satte vandslangen på tilgang,og havde så en slange på afgang,ned i en sigte,ud over rælingen,og det var ikke småting der kom op i den sigte-en masse gl. impellerdele,flere kopfulde-(men husk du må ikke lukke vandt på fuld kraft,så skøller du bare frostpropperne ud) derefter samlede jeg det hele,satte en ny impeller i(købt i biltema til 1/3 af prisen)-derefter ud til skrothandleren tog en plastikbeholder m. slange,monterede den på tilgangen til impelleren satte en envejsventil så vandet kun kunne løbe til impelleren,hvis den manglede vand,og VUPTI,så virkede det hele,og systemet er tæt.
Ps. Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet,og hele oprationen kostede under 300kr m. ny impeller.
Mvh. Svend Aage Peterson
Maribo-