Bukh DV20 med køle-besvær

Venner,SOS: jeg har pludselig fået problemer med køling af min motor.
Sådan går det: Jeg starter i tomgang, temperaturen stiger langsomt. Når den kommer op lige over de 60 grader, åbner termostaten - men så stiger temperaturen desperat helt op i det røde felt -. kort efter faldet temperaturen langsomt igen, ned under de 60 grader, stadig i tomgang. Så stiger den langsomt igen, op over de 60 grader, termostaten åbner, og temperaturen op i det røde felt, indtil den igen kort efter begynder at falde. Og sådan kører det i en sløjfe. Jeg har skiftet impeller, termostat, sat nye slanger efter pumpe, der er hul ud til udstødningsbøjningen og så videre.
Det eneste, jeg kan se som unormalt er, at pumpen ikke leverer de 10 liter pr minut  ved fuld gas, som manualen siger, den skal.
Kort sagt: Jeg er løbet tør for ideer. Hvem kan hjælpe med et godt råd eller to? 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mærket på motoren om den bliver varm??? Og bliver den hurtigere varm end den plejer?? Kan godt virke som om den ikke viser det rigtige.
Kan ikke huske om det er dårligt stel på måler eller hvad der kan være skyld i det.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Uden lige at kende din motor, ville jeg prøve den teori at der er for lidt gang i kølevandet når termostaten er lukket, så vandet blir stående stille, og så kommer i gang når den åbner. Således at der kommer en varmere portion forbi føleren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hm,det lyder ikke tosset. jeg har selv en mistanke om at pumpen måske ikke yder hvad den skal. Hvordan checker man det uden instrumenter? Og iøvrigt tak for inputtet! Jeg er ikke millionær, så jeg kvier mig ved at sende den på værksted. Og desuden er det jo også sjovere at prøve at finde ud af og at lave tingene selv..
Hej
Det problem lyder som en utæt toppakning. Termometer og termostat opfører sig på lige den måde, når der er røget en toppakning. Prøv at pille udstødsmanifolden af og se om der skulle være fugtigt i den ene eller begge udstødsporte.

Mvh Finn
Hej

I den nederset del af en impeller pumpe sidder der noget men kalder en KAM, det er den der sørger for at impellerne bliver buket så der op står et flow, den kan være slidt, har selv skiftet min egen, er dog i tvivl om at de sidder i alle størelser pumper.
gider du lige beskrive, hvordan man skifter denne kam? og hvordan mon den ser ud?
kig på dette link http://www.johnson-pump.com/JPMarine/PDF_docs/JP1400_02_web.pdf

side 4 del nr. 2

God fornøgelse.
Hejsa, har lige læst om dit problem. Hvis du ikke har fået det løst er her måske løsningen, da jeg selv havde nogenlunde samme problem, dog på en DV10ér. Jeg enndte med at chekke / udskifte alle ledningsforbindelser i båden. Hos mig steg temperaturen drastisk når jeg f.eks tænte navigationslyset på båden. Dette skate ikke altid men kun ind i mellem. Når det skete hendte det ind i mellem at maskinen lukkede ned og stoppede ... det er vist nok en sikkerhed hvis kølingen skulle lave fejl. Men kort sagt, efter alle kabler mv er chekket / skiftet har jeg ikke haft problemet.
Håber det er noget du kan bruge.

Mvh Brian
HEJSA-Herbert

Jeg har en BMC-1500 Diesel fra 1975,og har haft mange køleproblemer,men de er løst nu,jeg brændte en 5-6 impeller af,og nogen af stumperne fra impellerne forsvandt inde i kølesystemet,og jeg tænkte,gav vide hvor meget der i tiden løb er der forsvundt i kølesystemet, og når motoren hvade stået stille et par dage,så løb vandet fra impelleren,ja-så når man lavede en opstart,brændte man impelleren af,og det opdage man først når tempraturen steg til en 90/95 g.-så ved man der er noget galt,og rigtigt nok impelleren var brændt af,alså der var en utæthed i kølesystemet,jeg besluttede så at gennemgå kølesystemet,efterspændte alt,skyllede så kølesystemet med en vandslange-satte vandslangen på tilgang,og havde så en slange på afgang,ned i en sigte,ud over rælingen,og det var ikke småting der kom op i den sigte-en masse gl. impellerdele,flere kopfulde-(men husk du må ikke lukke vandt på fuld kraft,så skøller du bare frostpropperne ud) derefter samlede jeg det hele,satte en ny impeller i(købt i biltema til 1/3 af prisen)-derefter ud til skrothandleren tog en plastikbeholder m. slange,monterede den på tilgangen til impelleren satte en envejsventil så vandet kun kunne løbe til impelleren,hvis den manglede vand,og VUPTI,så virkede det hele,og systemet er tæt.

Ps. Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet,og hele oprationen kostede under 300kr m. ny impeller.

Mvh. Svend Aage Peterson
        Maribo-

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis