Bukh DV20 med køle-besvær

Venner,SOS: jeg har pludselig fået problemer med køling af min motor.
Sådan går det: Jeg starter i tomgang, temperaturen stiger langsomt. Når den kommer op lige over de 60 grader, åbner termostaten - men så stiger temperaturen desperat helt op i det røde felt -. kort efter faldet temperaturen langsomt igen, ned under de 60 grader, stadig i tomgang. Så stiger den langsomt igen, op over de 60 grader, termostaten åbner, og temperaturen op i det røde felt, indtil den igen kort efter begynder at falde. Og sådan kører det i en sløjfe. Jeg har skiftet impeller, termostat, sat nye slanger efter pumpe, der er hul ud til udstødningsbøjningen og så videre.
Det eneste, jeg kan se som unormalt er, at pumpen ikke leverer de 10 liter pr minut  ved fuld gas, som manualen siger, den skal.
Kort sagt: Jeg er løbet tør for ideer. Hvem kan hjælpe med et godt råd eller to? 
Venner,SOS: jeg har pludselig fået problemer med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Herbert

Hvad skete der lige med dit problem ??
Hej, beklager det varede så længe...
I sidste ende tog jeg en tung beslutning sidste år, da alt andet (stort set) var forsøgt: Jeg spulede kølesystemet igennem med saltsyre + grundig efterskylning med fuld hammer. Det løste problemet.
Troede jeg - for det er dukket op igen her på sommeren: Temperaturen i vejret.
Så efter igen at have skiftet og prøvet og..... har en god ven hjulpet med at få topstykket af. Og ja, der var en revne i toppakningen. Den skifter vi nu. Og så vil jeg undersøge, om den kører som den skal med termostaten, eller om jeg piller termostaten ud.
Jeg er godtnok ved at blive desperat.. En dejlig båd, men den skal jo gerne køre..
Det vil jo koste en formue at skifte den motor.l
Du skal ikke skifte motoren men måske en slibning vil være en god ide da det som regel giver et bedre reultat end en afrensning og brug arf div mirakkelmidler.
check manualen mht moment spænd geren i 4 til 5 tempi er det et langt topstykke som på en bil så starter di i midten og arbejer dig udad til begge sider menst du spænder overkryds dvs du opnår højeste moment i midten (slut moment) først.
det er ikke særlig svært
lidt omhyggelighed og noget godt værktøj.
momentnøgle er et must

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

hej Herbert.
hvordan sluttede din historie med køleproblemet,jeg er meget intereseret da min bukh er begyndt med nøjagtig de samme symtomer,men jeg har ikke rigtig kunne finde et sted hvor du har skrevet om du har løst problemet,og hvordan!
mvh pth

pth
Kære ven,
vi prøvede alt muligt, inklusive en gennemskylning med syre. Intet hjalp.
Men løsningen viste sig at være skift af toppakningen!
Der var en revne mellem stempel og kølekanal. Vi skiftede pakningen - og alt var på plads!
Annonce
har også problem med Bukh DV 20 ferskvandskøl har skiftet toppak.impeller, den viser den bliver varm men når jeg mærker med finger er den ikke over 60-70 g
Mon ikke du så skal have en ny temperaturmåler..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis