Efterisolering af loft; gangbro og dampspærre

Jeg planlægger at lægge 200mm ekstra isolering på loftet af mit parcelhus fra 1974. Der er 100mm i forvejen. Der er gangbro fra gavl til gavl. Er det sandsynligt at det er en del af tagkonstruktionen? Der ligger dampspærre oven på den eksisterende isolering, men den er ikke lige intakt over alt. Kan det repareres eller skal den løftes over den nye isolering?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dampspærren skulle meget gerne ligge under isoleringen, og ikke over. Men hvis den nu ligger ovenpå, og du vil isolerer med 200 mm ekstra kan du lade den ligge der hvor den ligger, pga reglen om at damspærren må ligge 1/3 inde i konstruktionen fra den varme side.
Reparer hullerne med damspærre og damspærretape.

Din gangbro kan sagtens være en del af statikken i din tagkonstruktion. Hæv den, og sørg for den ikke er lavet for klejn, inkl skruer søm mv.

http://www.lyrk.dk
vedr gangbro:
ved ikke om det er smart, men min første tanke var at lave en ny gangbro som ligger 200mm over den gamle, lad den gamle ligge, isolere henover den og så have den nye gangbro hævet over det hele !
Så slipper du for bekymringen over konstruktionen, da den forbliver som den er.

bare en ide !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Det er nu næppe en dampspærre, det giver ingen mening at have den yderst, - er fugten nået helt ud til ydersiden af isoleringen, så har den vel fortjent at slippe væk ;-)
Der er nok tale om en vindspærre istedet. Men er det plastik, så ville jeg fjerne det.
Det kan næsten umuligt være en dampspærre der ligger oven på din isolering. Enten er der i såfald 2 dampspærrer eller din loftkonstruktion er pilrådden. Eller noget andet farligt.
Jeg gætter på at det er noget vindpap eller kraftpapir eller lign. Hvordan ser det ud? Og føles. :o)
I enkelte typehuse fra 70-erne, bla. Høm Huse,indgik gangbroen i den stabiliserende konstruktion.
Men som Spætten foreslå,r lad den ganbro være. Rockwool har en speciel gangbrosisolering
Nu du alligevel er i gang med at efterisolere tagrummet ville jeg da overveje at lægge mere en 200mm på hvis du i forvejen kun har 100mm , arbejdsgangen er den samme om der lægges 200 eller 300mm, det optimale ville være 2 lag 150mm isolering med forskudte samlinger.

En ting er nemlig helt sikkert og det er at eneregipriserne til opvarmningen ikke vil falde fremover, så investeringen i den ekstra 100mm vil med garanti over årene blive en bedre investering end den måske virker lige pt.

Gangbro isoleringen fra rockwool er fin nok, men koster også en del mere end alm. isolering, almindelige hårde bats kan feks. udlægges direkte på den gamle gangbro, også afsluttes der med en krydsfiner direkte på denne, hvis ikke man ønskes at hæve denne direkte med fodklodser i spærtræ samt plader eller rupløjet brædder på tværs efterfølgende.
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+...par+penge/ 

Kast lige et blik på ovennævnte link hvis der skal regnes økonomi på efterisolering.

Nedenstående eksempler er for 100 m2 loftareal.
Alle beløb er cirka.

Iflg. ovenstående vil en efterisoleringstykkelse på hele 435 mm koste  18.900 kr, den årlige besparelse 2.600 kr, tilbagebetalingstiden godt 7 år.

Jeg har netop indkøbt mineraluld til 25 kr pr. m2 for 95 mm batts (37mW/mK), lille mængde.
Jeg vil tro at den lokale tømmerhandes kan levere, (frit) til samme pris.

Så er regnestykket for den gæve GDS-er:
4 x 95 mm batts, 400 m2 at indkøbe,  Indkøbspris  10.000 kr, årlig besparelse, (som ovenfor), 2.600 kr, tilbagebetalingsperiode ca. 4 år.

Regnestykket kan finjusteres ved andre isoleringstyper, ligesom der ikke er taget hensyn til renteomkostninger.

Og så er det rigtigt at Rockwools gangbroisolering er uforholdsmæssigt dyr.
Så hvis gangbroen består af  4-5 sideværts liggende brædder  vil det være nemt at klaske nogle nye brædder på på spærene, i den rigtige højde, og genbruge de gamle gangbrædder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis