Hvor komprimeret stabilgrus til frostfri dybde

I beskrivelse til de fleste støttemursten jeg har set står der at man skal grave ned til frostfridybde (90cm ikke?) og komme et komprimeret stabilgruslag ovenpå, se f.eks. side 3 her: http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/Plantesten/flexblokke_net.pdf

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor, det er ikke en sokkel som der ikke kan trænge vand ind i. Selvom laget er komprimeret bliver det vel vådt og hvad er så meningen med at det står på et frostfrit lag ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du komprimeret grus i en højde hvor frosten kan nå den, er den absålut ikke komprimeret mere efter at have været frosset, det udvider sig meget når vandet i gruset fryser til is.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Håndværkeren på 18 sep 2010 11:19
Har du komprimeret grus i en højde hvor frosten kan nå den, er den absålut ikke komprimeret mere efter at have været frosset, det udvider sig meget når vandet i gruset fryser til is.

V.h.  Håndværkeren
Øhh ja, det er vel netop det jeg mener.. men jeg er ikke helt med på hvad du mener, er det at jeg skal have et 90cm beton fundament ovenover? Hvis du læser den beskrivelse jeg linker til skriver de 20cm beton, så hvad er meningen..

Da jeg ikke kan få dit link til at virke, ved jeg ikke hvad du mener.
Men hvis jeg gætter så handler det om to forskellige måde at bruge beton på. Til en muret sokkel hvorpå et hus skal stå. Og en kantsten  hvor der ingen vægt er oven på kantstenen, her vil der ikke være de store problemer med frosten da kanten vil falde ned igen. Havde det været et hus, ville murene revne og der ville opstå meget store skader. Vi forstiller os nok ikke at vand der fryser til is, kan lave så meget ravage, men der er enorme kræfter i det.
Som jeg læser det, skal der stabilgrus, ned i 90 cm dybde, men der fyldes kun op til 70 cm, de sidste 20 cm skal være et randfundament, af beton, hvor kantstenene stilles på.

Hvis du så smider, noget armeringsjern i betongen, revner det ikke så let.

Hvis det var mig, ville jeg nok lave det med betong hele vejen

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis