Brandregler

Hej...! Jeg er lidt i syv sind her. Jeg bor i en andelsbolig, hvor der i vedtægterne står en paragraf om, at man ikke må have fx barnevogne stående på trappearealer. Der henvises samtidig til "Lov om brandsikring af ejendomme § 11" som begrundelse herfor. Denne lov og paragraf kan jeg bare ikke finde noget sted. Er der nogen herinde, der ved noget om de regler, hvad man må og hvad man ikke må? Er der fx andre regler hvis der er både for- og bagtrappe, eller hvad? Bygningen er fra efter år 1900. Håber på lidt hjælp.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det står i vedtægterne, er det jo der gælder, uanset den omtalte paragraf, ikke direkte omhandler dette.
Dessuden er det vel en ok regel, det er da før hørt at syge mennesker, sætter ild til ting på trappe opsatser.

mvh jens
Bekendtgørelse i medfør af §§ 1 og 21, stk. 1, i lov nr. 53 af 25. februar 1976 om brandsikring af ældre beboelsesbygninger m.v. fastsættes en del bestemmelser for sikring af ældre beboelsesbygninger. Blandt dem finder du denne:

Ordensforskrifter m.v. § 11. Ejendommens adgangsarealer, brandredningsarealer (brandveje), trapper og gange samt
adgang hertil må ikke indrettes eller benyttes til andre formål end adgang og gange eller tilkørsel. Arealerne, trapperne
og gangene m.v. skal stedse holdes ryddelige. De må heller ikke anvendes til henstilling af biler, cykler og barnevogne
m.m., der kan befordre en brands udbredelse eller hindre personers flugt og brandvæsenets indsats i tilfælde af brand.
Stk. 2. Lofts- og kælderrum, der hører til de enkelte lejemål, skal holdes forsvarligt aflåst. Ejeren skal sørge for, at sådanne
rum tømmes ved lejeskifte.


Men som Jens siger, så gælder det altså også af den simple grund at det står i jeres vedtægter.

Som jeg har nævnt tidligere, så er det ikke brandvæsenet som kan håndhæve bestemmelsen med kommunens bygningsmyndighed.

Mvh.

René

Tak for svar. Jeg synes bare at have hørt, at der kunne gælde særlige regler hvis der også var en bagtrappe tilgængelig. Altså hvis vi så bort fra vedtægterne i første omgang, ville det så rent lovmæssigt kunne lade sig gøre? For så havde man jo noget at gå videre til bestyrelsen/generalforsamling med for at kunne få ændret vedtægterne til noget mere tidssvarende.
En lille rettelse: Det er husordenen det står i, og ikke vedtægterne Ved godt at man skal følge begge to, men det er vel nemmere at få ændret en husorden eller hvad?
I kan jo lave alle de ændringer i har lyst til, men loven står altid over dem.

Du kan jo også lave en motorklub hvor der i reglerne står at i må køre 250km/t overalt i dk, men det vil politiet skide på og give bøder og tage kørekortet mm. lige som de plejer

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis