Fugemørtel

Hej alle GDS´ere.

Så står den på omfugning af en stort muremestervilla fra 30 ´erne.

Har kradset ud, stilladset er oppe, fugeskeerne klar. ungerne og konen passet og det hele.....

MEN:

Jeg vil så frygteligt gerne bare have en lys gul fuge.

I princippet som bakkemørtel ser ud inden man kommer cement i - bare lidt lysere.

Indtil videre har jeg købt Maxit bakkemørtel og blandet det op med basis-cement i forholdet: 10 krus bakkemørtel til 1 krus cement 

Fugede en prøve i går, og fugen alt for mørk ved bedømmelsen i dag.

Hvad pokker blander jeg for at den bliver lysere. ??

Kan man evt blande strandmørtel i - sådan at det evt kommer til at hedde noget i retning af: 8 krus bakke/2 strand /1 cement eller lign ????????

Har gennemtrawlet forums herinde, og syntes ikke lige jeg kan finde svar.

Håber dælme i kan hjælpe hurtigst muligt :-)

På forhånd takker.

/ M :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det vil nytte at blande strandmørtel i. Problemet er, at cementen farver relativt meget.
Alternativt kan man måske bruge en hvid cement i bakkemørtlen. Det vil muligvis ikke ødelægge den gul/brune farve ligeså meget.
Et andet forlag kunne være at blande noget oxydgul i mørtlen, men hvis man benytter den grå cement, vil det under alle omstændigheder være svært at få en lys farve.
Takker for de hurtige svar :-)

Har panisk brugt den mellemliggende tid på at surfe rundt i diverse byggemarmkeder,- og fandt lige præcis det du foreslog knaldperle - nemlig en ordentlig omgang hfvid cement.

Har lige fuget et prøve stykke som er til endelig godkendelse ved hjemmestyret i skrivende stund :-)

Takker for den hurtige hjælp :-)


Det er godt nok tidkrævende i forhold til hvor hurtigt man ellers kan fylde fugerne ud.

Måske det sviner lidt mindre, eller kan jeg ikke rigtigt se det smarte i det...
Efter 1 døgn er fugen heller ik helt tør og så er den lidt mørkere i det end når den er hærdet op.

Jeg er umiddelbart faldet over denne fugepistol til mørtel og der er en video her af den.
ved ik om det er noget der dur men har tænkt på at jeg vil ha en demonstration af den da jeg selv snart skal til at fuge hele mit hus om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis