Fjerne gamle gulvtegl og lægge trægulv

Hej.

Så er der stortset købt hus og arbejdet kan begynde.

Det glæder jeg mig selvfølgelig til at lave meget af selv, men til visse opgaver vil vi helt sikkert finde dygtige håndværkere.

På "vores" gulv i stueetagen er der lagt røde gulvtegl str 23*23cm. Vi vil ha´dem væk og ha lagt et trægulv. Desuden er der i stuen en muret pejs/bænk ting der skal væk og erstattes af en ny brændeovn. Der er vandbåren gulvvarme under teglene (støbt ned i beton).

Jeg tror der er ca 90m2 gulvtegl i alt. Dvs op i mod 1500 gulvtegl......

Jeg er nervøs for at man kan ryste/smadre gulvvarmen hvis arbejdet med at fjerne gulvtegl bliver udført forkert. Jeg ved endnu ikke hvor godt klinkerne hæfter til underlaget.

Min umiddelbare tanke var at prøve at slå gulvteglene løs ved at gå ind i en spids vinkel i samlingen mellem tegl og gulv. Jeg vil tro at en mindre nedbrydningshammer kan klare det.

Når gulvteglene er væk vil jeg gå ud fra at gulvet er mere eller mindre ujævnt. Dvs at det i værste fald skal rettes op før der kan lægges trægulv på.

Til spørgsmålene:
  1. Jeg overvejer at få en murer til at fjerne gulvtegl og muret pejs. Så er det vel hans problem hvis han smadrer varme-rørene? På den anden side er bevisbyrden svær at løfte og den kan blive rigtigt dyrt arbejde.
  2. Hvordan rettes gulvet op? Jeg går ud fra at en slibning af overfladen og efterfølgende nivellering med noget flydende masse kan klare det? Hvis det er rimeligt plant kan man måske nøjes med en slibning. Jeg går ud fra at slibning af gulv er noget man hyrer fagfolk til.
  3. Mht gulvet er vi blevet frarådet massive brædder og overvejer derfor noget parket i feks ask. Hvad skal der under sådan et gulv? Jeg synes jeg har set modstridende råd. Under halvdelen af gulvet er der kælder og under resten er der ikke.
Jeg håber I har tid til at kigge på mine spørgsmål. Der kommer sikkert flere. Skal prøve at finde billeder også for at gøre det sjovere at følge med i. Hvis emnet er besvaret i forvejen (min søgning gav ikke noget konkret), så undskylder jeg og vil gerne bede om et link.

Mvh TroelsM
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stiller mig undrende overfor hvorfor du overhovedt køber et hus med 90m2 klinkegulve du ikke vil bruge???

1. Dernæst er det formodentligt slet ikke noget problem med de gulvvarmeslanger. Normalt er de indstøbt i betondækket og klinkerne er udlagt ovenpå, måske i noget fliseklæb.
Men du bør bfare frem med lempe. Bræk et lille område op og find ud af hvordan konstruktionen faktisk er opbygget. Det kan osse være udført på andre måder.
Og jeg vil da helt klart mene at opbrydning af gulvfliserer GDS-arbejde, hvorimod afretning og nedlægning i højere grad kræver fagfolk.
2. Afretningen kan ganske rigtigt ske ved afslibning og flydespartel. Men det hedder ikke "rimeligt plant". Det hedder "Kravene til planhed osv. i gulvleverandørens monteringsanvisning.
3. Jeg tror nu ikke at der er nogen videre forskel på massiv og parket-ask, sådan i gulvvarmeforstand. Massiv parket og massive brædder er jo massive. Kan man sige. :o)
Men det handler igen om hvad den enkelte gulvproducent anbefaler. Prøv f.eks. Hørning Parkets monteringsanvisninger. Den omhandler alle trægulvtyper, monteringaunderlag og monteringsmetoder som du omtaler. (Tror jeg nok)
Tak for svaret.

Vi køber huset pga huset og ikke pga gulvet. Hvis folk ikke lavede om på de huse de købte så ville denne del af forum nok være lidt tomt.......

Massive gulve er tilsyneladende mere "levende" og parket-gulve med træet  i 2 retninger er åbenbart mere døde. Det gør at massive gulve åbenbart (ofte) vil slå sig meget hvis de lægges på et gulv med varme. Det er alle gulv-leverandører vist enige om.

Mvh TroelsM
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ikke hvis folk byggede til..........
Men så skal der skelnes mellem massiv-parket og lamelparket.
Hej igen.

Så er jeg i gang med at brække klinker op. Hold K*FT de sidder godt fast! Det tager laaang tid, -tildels fordi jeg stadigt er nervøs for at skade gulv-varme-rørene.

Den gode nyhed er at de kommer rimeligt pænt af i ét stykke.

Jeg har fået at vide at man kan slibe klinker plane med en diamant-sliber i stedet for at brække dem op. Der skulle findes "slibe-skiver" på 30-40 cm. Det er sikkert professionelt udstyr der skal betjenes af fagfolk?

Hvad har i erfaringer med den slags? Kan de slibes ned og kan det blive plant nok til at man kan lægge trægulv oven på? Skal de evt bare slibes lidt og så dækkes med noget nivellerings-masse? Koster det en bondegård?

Jeg tror faktisk godt vi kan få plads til 20-25mm gulv oven på de eksisterende klinker. Så højden behøver ikke nødvendigvis være et problem. Jeg vil hellere save af en dør eller to i stedet for at fjerne de møgklinker.

Mvh TroelsM
Update.

Har haft en erfaren gulv-mand ude og kigge på det. Han frarådede på det kraftigste at fjerne klinkerne når de sidder så godt fast. Han havde selv oplevet at gulvarme-rør blev rystet i stykker ved en tilsvarende operation.

Nu er planen så er slibe de værste "buler" væk med diamant-grej og derefter spartle gulvet.

Det kommer til at koste 2cm i lofthøjde, men det må vi så tage med.

Jeg hører stadigt gerne om erfaringer med tilsvarende.

TroelsM
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også