maling af en glasfiber båd

hej  .   jeg har et sejlskib af glasfiber , som er lidt kedeligt at se på . den er lidt mat i farven på friboret og på dækket .
jeg ville gerne friske den lidt op med en ny farve men hvordan ? hvilken type farve er bedst til glasfiber og er der en særlig framgangsmåde jeg skal bruge ?
jeg vil gerne høre om andres erfaringer med at male på glasfiber
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gå ind på www.renskib.dk og læs om deres produkter..

Hvis du gider at svede lidt kan du få den til at se næsten ny ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Prøv at kikke på Hempels hjemmeside.
Se efter Polybest, det er en rigtig god 2-k maling, som er nem at arbejde med.

Biltema har noget som de kalder topcoate, det vil jeg nu ikke sige det er, med derimod en ganske udmærket 2-k maling, til en yderst atraktiv pris.

Det billigste og velnok også det stærkeste, der er Topcoate (Gelcoate + voks)
Det brugte jeg til min båd, men det er alt for besværlig, jeg ville bruge Polybest, hvis jeg skulle male båd igen.
Jeg sprøjtede det på, efterfølgende blev det vandsleben, og poleret tilsidst.
Et ganske flot resultat, men at for arbejdskrævende, og er der mange krinkelkroge på båden, en næsten umulig opgave.

mvh jens
I forbindelse med total renovering af vores båd malede vi hele båden.

Hvis du ikke er har prøvet at sprøjte før vil jeg ikke anbefale det. Det er noget med at det skal ligge i håndleddet ellers kan det gå galt - ikke jeg siger det gør.

Vi malede med pensel og trak efter med malerpude - det er til at styre og med lidt øvelse bliver resultatet, så man kan spejle sig i overfladen.
Mal lidt af gangen ca. en halv m² ad gange, men hele båden i et hug.
Så du skal have styr på vejrudsigten inden du går igang ( og på dine sejlerkollegaer så de kører stille forbi din båd når du maler)
Vi gav vores 2 gange.
Husk at dækket skal have perler i malingen for at gøre det skridsikkert.

Når du skal vælge maling ( og din båd er hvid på dæk og fribord) skal du vælge en brækket hvid til dæk og cockpit, da det ellers vil give volsomt genskin i sol. Fribordet valgte vi i helt hvid.

Malingstype - Tja - vi valgte en 1-komponent fra International og den holder så båden stadig står som nymalet efter polering. 1-komponet er meget nemmere at styre end 2-komponent og de påstår at de i dag er lige så holdbare - det er jeg nu ikke sikker på - men vores har dog indtil videre holdt i 4 år.
OG køb de anerkendte mærker, fx. Hempel, International, Jotun. og så følg nøje leverandørens anvisninger. Her er der efter min mening ingen lette løsninger og helt billigt er det heller ikke. Vores 30 fods kostede i maling og hjælpemidler ca. 6.500,- for dæk og fribord.
Timeforbrug  - aner det ikke - men det var sjovt !
Ved at polere gelcoaten frem for at male gør at maling er mere følsom overfor hårde gendstande - så du må forvente lidt rep. arbejde hvert år.

Ellers god arbejdslyst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også