Hvordan planter man en ny hæk af egne mirabelleskud?

Hej alle I kyndige havefolk

Jeg har i forvejen en gammel mirabellehæk og skal nu til at plante ny hæk et andet sted på grunden.
Jeg har et læhegn med masser af vilde mirabelleskud, og tænkte om man kunne bruge nogle af disse skud og plante dem som hæk??

Jeg tænkte selv at det var en god ide, fordi jeg ikke har råd til at købe dyre planter til en ny hæk, fordi jeg i forvejen har masser af mirabelleskud og fordi jeg ved at mirabelleskud vokser utrolig hurtigt.

Kan I fortælle mig om det er en god idé og om hvordan jeg gør mht plantningen?

På forhånd tak.

Mvh Anna

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aner ikke hvad der vil ske med dine skud hvis du flytter dem, men normalt så kan man tage en års gren, sådan en grøn gren der er opstået sidste år efter beskæring, denne trækkes af med fod i det sene forår, denne sættes så ned i en potte med priklemuld, gerne med en pose over jorden så den ikke tørrer ud.

Denne gren vil så i løbet af nogle uger sætte rødder. Sådan har jeg lavet liguster, tjørn og roser (det med roser må man vis ikke, men ...).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Tak Peter R. God ide! Hvornår planter man disse grene? om foråret? efter frosten eller hvornår?
Hvis dine mirabelle-skud, er sådan nogle selvsåede nogle, så er det vel bare at grave dem op og flytte dem derhen hvor du ønsker.
Selv de mindste af dem er vel allerede mindst 3 år foran dem du først skal til lave. De har jo allerede et etableret rodnet og er således godt igang.
Men ellers er PeterR's opskrift skam en meget fin fremgangsmåde til billige planter.
Hvad angår tidspunkt, så ville jeg ikke have bekymringer med at gøre det nu, heller i efterår end i forår, hvor du risikerer at de kommer til at mangle vand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis