Maling af skiffer eternit tag ?

Kan man forlænge tagets levetid ved at male det? Hvad for en maling skal bruges,og hvor meget skal der renses af inden maling.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke engang Cembrit, Dansk Eternit, påstår at maling har nogen levetidsforlængende effekt.
Tagmalingsfirmaerne påstår det - selvfølgelig. Men der er ikke skyggen af ordentlig dokumentation for det.
Personligt mener jeg at man lige så godt kan "levetidsforlænge" sit bølgeternittag med en årlig inspektion og tilpas brug af silikonesprøjten.

http://www.cembrit.dk/Produkt_visni...ctID=PROD8
Hej ETD

Jeg er lidt uenig i hpox, for en gangs skyld - det er nok svært at påvise at et tag holder 5-10år længere end det ellers ville have gjort, hvis det bliver malet. Hvis du skulle bevise dette, så skulle du vælge og kun male halvdelene af dit tag, og så vente de 5-10 år mere.

Vi udfører selv disse opgaver med rensning og maling af eternit tage - vi gør oftest dette når folk skal til at sælge huset eller lign. For det første ser taget stort set ud som nyt (defekte plader mv. bliver selvfølgelig skiftet, ellers er malingen jo ligegyldig hvis skidtet ikke er tæt.

Vores tagmand giver 5 års garanti på arbejdet, så man kan sige at måske giver det ikke 5-10 års levetid, men hvis der er noget galt indenfor de 5 år, så bliver det lavet om!

Til sidst er det dog ikke alle tage der egner sig til denne proces, hvis pladerne er godt medtaget og mørnet, så siger vi ofte nej. Så denne proces skal finde sted inden pladerne går helt fra hinanden.

Med min erfaring vil jeg klart enbefale det, det kan godt være det ikke holder så længe som et helt nyt tag - tilgengæld kan du gøre det for 1/4 af prisen på et nyt tag. Og de firmaer der laver eternit tage i dag, kan jo heller ikke give så mange års garanti som de engang kunne, de fleste tilbyde vist kun 15 år i dag på et nyt eternit tag.

Med venlig hilsen
MLB-Entrepriser

Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja tak, men garantien gæller jo kun det udførte arbejde og selvfølgelig skulle malingen gerne holde i min. 5 år.
Men levetidsforlængelsen er der jo overhovedet ingen garanti for.
Dernæst. Jeg overså lige i første omfang at det var eternitskiffer der var tale om. Ældre eternitskiffertage er tærnet med kit. Og det hævdes ofte at afrensningen og trafikken på taget idet hele taget kan gøre taget mere utæt end det var i forvejen.

Og det kan man naturligvis ikke bebrejde maleren, men den slags salgslakering af hustage burde jo få alle klokker til at ringe hos en køber. Formålet kan kun være at skjule tagets faktiske tilstand.
Hej

Jeg har også den holdning, at man lige så godt kan krybe til korset og  få det nye tag etableret, da jeg erfaringsmæssigt ser en del tage med utætheder efter en gang tagmaling.

Man får jo samtidig isoleret "up to date" når man udskifter taget. (tænk på sidste vinter).
hpox, må ærlig indrømme jeg også var for hurtig - vi foretager normalt kun dette på bælge eternit, nå men man er vel kun et menneske

Men selve det og få renset og malet sit tag er ikke kun for synets skyld - når du får renset taget grundigt, vil du også have mulighed for at se defekte plader mv. som selvfølgelig skiftes inden maling.

Men igen jeg kan jo godt give dig ret i at man ikke kan give garanti for at der reelt er tale om en længere levetid, men i og med at man får set hele taget efter, skiftet defekte plader, skumbølge klodser ved rygning osv osv. så er der altså ingen tvivl i mine øjne om at det har en effekt ud over det visuelle.

Og hvis du spørger mig, så ville jeg heller købe et tag der var set efter, skiftet plader og malet, fremfor et eternit tag fyldt med mos, hvor selv den bygge sagkyndige kan give anden info end at taget har en begrænset levetid - men sådan har vi jo alle lov til at være så forskellige.

Jeg kan iøvrigt sige, at hos mig selv privat valgte jeg og smide et decra tag ovenpå et gammel skiffer eternit tag. Det er en nem og relativ billig løsning, og så ser det altså rigtig flot ud til huset.

Det var så de 25 øre fra mig

Go weekend.

Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil til enhver tid foretrække et købe et hus med mos og nedbrudte plader. Og så selv stå for fornyesle eller maling eller hvad der nu blev udgangen på problemet.
Det er nu osse mit indtryk at langt de fleste tagmalerfirmaer ikke gør andet end at afrense og male taget.
Men der kan jo osse konstateres at boligkøbere i meget høj grad køber tryghed og "det sikre", men har utrolig svært ved at se de muligerheder der ligger lige for. I ovennævnte tilfælde mosbegroede tilfælde ville en køber jo f.eks. selv kunne bestemme tagets farve hvis hun selv lod arbejdet udføre efter købet.
Køberne vil have "køreklare" huse.
Hej hpox - her er vi så uenige, men vi kan vel heller ikke altid være enige om alting
Go weekend.

Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

I lige måde.
Skrevet af Orla Nautrup på 17 sep 2010 05:16

Man får jo samtidig isoleret "up to date" når man udskifter taget. (tænk på sidste vinter).
Nemlig, ingen grund til at trække evt. udgifter til efterisoleringen, jo hurtigere man får det udført jo hurtigere sparer man varmepenge, og derved tilbagebetalingen af ens investerung, også skal mon også lige tage med i sine betragtninger af vi sikkert vil få mere ekstremt vejr fremover, og her er det jo meget betryggende at man faktisk har et nyt tæt tag, og ikke et "lappet" tag der kortvarigt holder tæt igen, når vi oplever de lavere temperaturer, kraftigere storme og regnskylder.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også