Flere 400v stik på samme gruppe

Hej.

Jeg skal ud og købe elskab til værkstedet. Jeg får naturligvis en aut. elektriker til at forbinde tingene, men jeg laver selv indkøbene og trækker kablerne.

Må man have flere faste 400V stik på samme gruppe? Husets hovedsikring er på 3x16 amp., så ser ikke umiddelbart nogen grund til at få lavet mere end én fase med 3x16 amp.

Har en del ældre maskiner, der ikke trækker særligt mange watt, men som allgevel skal have 400v  (søjleboremaskine, drejebænk mm.) så ville gerne have en 4-5 stik.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu at du har 25A sikringer udenfor huset. 16A er ikke meget!

Men du kan sådan set sætte alle de stik på samme gruppe du vil. Du kan bare ikke trække mere end dine sikringer tillader.

Prøv at få din trikker til at regne på det. Han kan tage et kik på dine maskiner og give et bud på en samlet belastning. (Du kører formentligt ikke med alle maskiner på én gan)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tusind tak for svaret - det var meget brugbart.

Hovedsikringen er kun på 3x16, hvilket da ganske rigtigt ikke er særligt meget (vel ca 11 kW der højest kan trækkes i huset på én gang ?!).

Mht. til belastningen, så er de vildeste att jeg skal trække en brændekløver på 2,5 kW og en svejser på 3 kW, så selv hvis jeg tændte alle mine 3-fasede maskiner på én gang, så ville jeg ikke kunne slå sikringerne. F.eks trækker søjleboremaskinen ikke mere end 350 watt.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers på 16 sep 2010 10:42
Tusind tak for svaret - det var meget brugbart.

Hovedsikringen er kun på 3x16, hvilket da ganske rigtigt ikke er særligt meget (vel ca 11 kW der højest kan trækkes i huset på én gang ?!).

Mht. til belastningen, så er de vildeste att jeg skal trække en brændekløver på 2,5 kW og en svejser på 3 kW, så selv hvis jeg tændte alle mine 3-fasede maskiner på én gang, så ville jeg ikke kunne slå sikringerne. F.eks trækker søjleboremaskinen ikke mere end 350 watt.


Men hvis du kun har 3x16A - Så skal du lige koordinere dine udfoldelser med lillemor.. Et komfur der kører med 2 plade og ovn bruger ca. 10A .. Og skulle hun have startet vaskemaskine eller tumbler, så har I et problem..

Jeg har nu aldrig hørt at et hus kun har 16 A - hvor har du det fra ?

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Det er et renoveret og vinterisoleret fritidshus i Sverige, som min kone og jeg bor i helårs. Jeg ved det er underligt at spørge om lovkrav til el på en dansk side, men jeg lader mig fortælle at reglerne er stort set ens. Derfor kunne jeg forestille mig at grunden til at hovedsikringerne kun er på 16 amp er, at behovet ikke er vurderet større da hovedsikringsboksen blev opsat.
Nu har jeg ikke tjeket, men kunne levende forestille mig, at kablet fra hoved gruppen udenfor, til husets gruppetavle kun er på 4x2,5mm2, og ikke de 4x6mm2 jeg tror er lovkravet heroppe, hvis man skal op på de 25 amp.

I hovedhusets gruppetavle er der heller ikke 3x16 amp, men 3x10 som kraft.

Grunden til at jeg ved husets hovedsikring kun er 3x16 amp er, at der sidder 3 stk. 16 amp sikringer i boksen udenfor huset.

Der er mulighed for at få 25 amp (for det er der i el-søjlen ved vejen), men så skal man betale mere i ejendomsskat, huset skal revurderes, og en masse bøvl. Og ja - 11 kW kan man godt ramme hvis man er "uheldig", men det er ikke sket endnu på 3 år, og skulle det ske, så må vi jo bare skifte sikringerne.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis