Gulvvarme - Er denne installation lovlig?

Hejsa alle sammen, tid til mit første indlæg her på siden

Jeg købte i 2008 mit første hus. Det er fra 1964 hvor der er lavet gulvvarme i 5 rum, der bliver varmet op med fjernvarme. Jeg gerne have lavet det i stuen også - og er igang med at indhente information nu her.

Midt i alt søgningen er jeg kommet frem til at min nuværende installation måske ikke er lavet korrekt. Se billede her: varmeskab. Jeg har i dag svært ved at styre gulvvarmen! Alle 5 kredse er med retur termostat.

I min stue er der i dag en radiator den skal jo væk når der kommer gulvvarme. Kan man koble gulvvarme til dens rørføring? Eller skal der laves nye føringsvej fra min varme installation? Se plantegning over hus her

Glæder mig til at få nogle gode svar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Nemmeste løsning er absolut at lave 2 kredse i stuen og koble dem på de rør der er i stuen.. Sætte begge kredse direkte på fremløb (der hvor din termostat til radiatoren er) og 2 retur termostater på den ende hvor radiatorens bund er koblet på..

Hvis stuen er under 30 kvm, kan du lave det som en streng..

Men ja, det er svært at indstille en retur termostat, men når først den er stillet, så lad den være..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hvilken type gulv har du i dine rum ?. Trægulve vil ikke virke med den konstruktion vil jeg tro. Jeg har en veksler magen til, og trægulve. Der er en shunt og en cirkulationspumpe mere på her.
Og dog det vil virke hvis fremløbet er sat meget langt ned.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja _ det er jo lige med at finde det sted hvor den ikke skæmmer så meget.. Men i hjørnet bag en sofa er da oplagt..

Om det skulle være et problem hvis der er trægulv på kan jeg ikke se.. Men normalt beøver man en langsommere cirkulation på gulvvarme.. Vi oplever ingen problemer, hverken hvor der er klinker eller hvor der er træ..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej

Jeg håber at du får dette svar inden du får lavet denne kæmpefejl med styring af din gulvvarme.  Det er en klassisk fejl at styre sin gulvvarme med en returventil. Som tommelfingerregel i brancen må man ikke styre en gulvvarmekreds med en returventil i rum over ca. 10 m2., og det er der naturligvis en meget god grund til. Når du styrer temperaturen via en returtermostat reagerer termostaten jo ud fra vandtemperaturen. Dvs. at den kun måler temperaturen ved gulvvarmekredsens afslutning og ikke på nogen måde har kontrol med fremløbet på kredsen.
Det korte af det lange er at hvis du benytter dig af denne styring af din gulvvarme, vil eksembelvis den første halvdel af din kreds nå at blive afkølet inden temperaturen er faldet tilstrækkelig i returinden til at returtermostaten reagerer og åbner, hvorved der lukkes nyt varmt vand ind i kredsen. Det vil du typisk kunne mærke på dit gulv ved at der i den ene ende af rummet er tilpas varmt, men i den anden ende er lunkent eller decideret koldt. Det kunne jeg også bedst forestille mig er problemet med dine eksisterende gulvvarmekredse som jo også er styret af returtermostater, dog vil dette igen være afhængig af kredsens længde.
Den eneste rigtige løsning er at monterer en shunt evt. med trådløs rumtermostat. Denne løsning er dyr, men er den eneste rigtige. Returtermostaten vil ikke fungerer og vil dermed kun give en ukontrolérbar og elendig varmekomfort.

Mvh. en fagmand
Hej Sakrep - tak for endnu en godt svar. Den ene af mine 5 kredse er ca. 24 m2, og som du siger så er gulvet MEGA varmt i det ene ende, og koldt i den anden. Vandet jeg sender ud i gulvene er jo også samme temp. som dem til mine radiator - så en shunt med noget flow styring på eller en rumtermostat er nok vejen frem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis