Bosch Opvasker begynder ikke at vaske

Hej.

Undskyld den noget ubehjælpsomme trådoverskrift. Jeg har desværre ikke et typenummer på maskinen. Billeder er vedhæftet,- kan en eller anden identificere den? Det er en 50 cm model og jeg vil tro den er 5-10 år gammel.

Vores opvasker er efter 10 dages ferie gået i strejke. Den kan tage vand ind og pumpe det ud igen. Problemet er, at den tilsyneladende går i stå før den begynder på selve vaske programmet.

Hvis jeg tænder den, lader den stå et stykke tid og så åbner lågen er der vand i bunden. Man kan også høre at den tager vand ind. Hvis jeg derefter tænder igen og "re-setter" på knapperne på fronten så pumper den vandet ud. - andet sker der bare ikke.....

Da vi kom hjem manglede der vist både salt og afspænding. Begge dele er fyldt på og fejl-indikatorerne på fronten lyser ikke mere.

Betjeningen på fronten opfører sig som den plejer.

Jeg har desværre ingen manual til den så reset-proceduren er lidt på "frihånd".

Alle råd modtages. Jeg har ingen erfaring med opvaskere, men er ellers skarp med loddekolbe og skruetrækker. Kan det fikses eller skal jegbare købe en ny/brugt.

Ja, den er beskidt på billederne. Ved det godt.

Mvh TroelsM

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Det kunne være din spulepumpe der sidder fast.. Du kan desværre nok kun komme til den fra bunden.. Det er en rigtig træls model du har mht. service.. Men prøv om den kan drejes rundt..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej.

Tak for det hurtige svar. Det er sindsygt irriterende at undvære sin opvasker :-)

Jeg har haft noget af filter-halløjet i bunden oppe for at rense det og har også skruet et lille dæksel af i bunden. Under dækslet sidder der en lille "propel" der givetvis bruges til at pumpe vand væk fra bunden af opvaskeren. - kan det være spule-pumpen?

Propellen kan drejes rundt, men den yder noget modstand.

Jeg kan nok godt tage et billede hvis det ville hjælpe?

Hvad skal man være opmærksom på hvis man tager en opvasker ud og begynder at skrue på den? Gemmer der sig meget vand rundt omkring i sådan en fætter? (når ellers bunden er pumpet tør)

Mvh TroelsM
sluk for strømmen, du skille den af ved at tag højre side af(front) ved  brunden sidder spulepumpen. prøv om den kan dreje rundt.
den lille propel du fandt inde i bunden er afløbspumpen som jo virker fint
Hej.

Mange tak for det konstruktive svar. Hvis vi nu antager at den pumpe er død, kan man så skaffe en ny? Kan det betale sig?

Mvh Troels
Er lige med på en lytter, da jeg har samme problem - også en bosch. Tror ikke det kan betale sig at skifte pumpen, den koster over 1000 kr.

/Henrik
Annonce
hvis jeg skal være ærlig, så nej. spulemotor er svær at komme til(alt bunden af), du står så med gl opvasker med ny motor med risiko for flere fejl senere(varmelegeme,print,kruve der ruster,mm)
Hej.

Lille update: jeg fik siden af maskinen og der sidder ganske rigtigt en motor/pumpe i højre siden. Den roterede ret trægt, men efter en smule "massage" så kunne den rotere mere frit og nu står maskinen og vasker.

Mvh Troels
Update Nr 2:

Maskinen kører stadig upåklageligt. Den har også fået en tur med noget "maskin-rens-halløj" (fra Aldi vist). Det er godt nok effektivt. Den er blevet langt pænere og jeg tror også den vasker lidt bedre.

Mvh Troels
Fint du fik gang i opvasken igen

Hvis du har problemer med den ikke vasker godt nok, kan de være nogle af de små dyser, i spulearmene der et tilstoppede, der er en god ting at tjekke, og få renser om nødvendigt...

mvh jens
Tillykke med "sejren". Jeg har rigtig dårlige erfaringer med flere af Bocsh/Siemens produkter. Benyt tiden mens den virker til at lægge lidt til side og køb så et Miele produkt næste gang Bosch´en strejker.
Mvh. Michael

 Hvis det virker, så lad være med at pille ved det

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis