Hvilket glas til sol-luft varmer

Hej!

Jeg har meget nysgerrigt fulgt med i dette forum, da der er mange gode råd om at bygge en sol/luft-varmer.

Jeg vil selv bygge én, og har noget thermo-tag liggende, som jeg vil bruge i stedet for plexiglas, da det må være bedre isolerende.
Det er et 10mm 4-lags Scandlight termotag. Lysgennemgangen er 80% og det er antirefleksbehandlet.
Kan dette anbefales?

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der vil hjælpe med mit lille gør-det-selv-projekt her til efteråret?
Faktisk tror jeg at pladerne er lige hvad der skal til. Hvis du går i detaljer med de dyre og professionelle paneler på markedet, så vil du se at mange topplader, er bygget op med skillerum ligesom dine thermoplader. Dette er ikke kun pga isolation, men også for at ensrette varmestrålerne fra solen. Forestil dig at solen står lavt, hen under eftermiddagen/aftenen, hvorved strålerne vil ramme dit panel fra en stum vinkel. Dine thermopladers opbygning vil rettet solstrålerne op og kaste dem ned i dit panel fra den rette vinkel.

Jeg har selv foretaget et lille forsøg med 10 mm falckplader, det kaldes de på trælasten... Det er 2 lags thermoplader. De bruges til midlertidig afdækning ved indbrud, smadrede vinduer osv. Min succes ligger nu til grund for et nyt og større projekt med et solvarmepanel, baseret på tomme øldåser- spændende ik? Jeg har skrevet en lille artikkel på min blog, hvis du er interesseret

Smid evt. en komentar på min hjemmeside hvis du vil vide mere
Fedt, tusind tak for de svar :o)

Derudover tror også jeg vælger dåser i stedet for en metal trapezplade. Mest fordi det ser ud til, "at det er det man bruger". I de dyre løsninger fra Scansolar der kan købes i Bilka, ser det dog ud til at der er en metaltrapezplade, hmm...
har set nogle sorte pvc bølgeplader i et byggemarked kunne de mon bruges? har planer om at bygge nogle fangere bredde 70 længde 120 cm , mon det ikke er tilstrækkelig til at give en god mængde varme?ville gerne bruge dåser men har ikke lyst til at vente på dem, derfor søger jeg efter gode og brugbare alternativer, plader rør etc. bare det virker, skal have lavet dem klar til vinteren og de skal bruges på et "sommerhus" gammelt hus på landet, dels til varmehjælp, men også som fugtfortrængere, derfor vil alle svar være velkomne.både for og imod.

 

Jeg vil personligt holde mig fra plastic og holde mig til metal, kobber og alu at foretrække men jeg har selv brugt en jern trapez i den jeg lavede til mit værksted ! Den giver en udemærket varme.
Den jeg lavede var ca 40*120 og holdt mit værksted fint fugtfrit, ca. 15m2, mit problem er at jeg er kommet til at tredoble arealet på mit værksted her over sommeren så jeg tror jeg skal ha lavet en væsentligt større solluftvarmer. Så lidt nørdet burde den jo være 3 gange så stor.

Man burde bare kalde dem SLV fremover

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis