Tid fra støbning af dæk til gulv lægges

Hej

Så var det store betondag i går, og nu kan det jo kun gå for lnagsomt med at komme videre. Man savner sit køkken...



Betonchaufføren sagde 30 dages tørretid, jeg har læst noget med 20 dage et sted, min svoger siger 7 dage osv

Først lidt fakta:
Betondækket blev 13cm tykt (12 cm planlagt) og er udstøbt flydende med kantisolering
Der skal glaserede klinker på.
Der skal opstilles køkken i det ene rum, og jeg forventer at lave soklen under skabene af H+H multiblokke med gulvklinker som 'fodpanel' og rå beton under skabene.

Der er ikke tilsluttet varmeanlæg til varmeslangerne, men jeg regner med at få lavet noget intermistisk med en lille elvandvarmer og en cirkulationspumpe ASAP. Vi har i forvejen elvarme, så det bliver ikke dyrere at varme op på den måde end med elpaneler. Det endelige varmeanlæg kommer ikke på plads før jeg har også har etableret gulvvarme i stuen, dvs om et års tid. Der kommer lige en konfirmation (hjemme) på tværs i foråret...
Lang forklaring for at sige, at jeg ikke umiddelbart kan varme gulvet op nu.

Lige nu er der gennemtræk og udendørstemperatur i rummene, men gennemtrækket forsvinder i aften, når jeg får monteret de nye energiruder i køkkenet, og i slutningen af næste uge lukker jeg også den anden ende med min nye karnap

Hvordan måles man om fugtigheden er lav nok til
1) lægge klinker
2) opstille køkken ?

Hvornår skal der (med fordel) sættes varme på ?

MVH Leo

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må endelig ikke sætte varme på før gulvet er hærdet, det kan give revner.
Jeg lavede samme køkkenprojekt som du i min sommerferie. Jeg ventede ca 3 dage og lagde derefter klinker. Det hele gik efter råd fra en murer. Efterfølgende har jeg ventet med gulvvarme i 30 dage.

Indtil nu har det ikke givet problemer.
Allerførst skynder du at lægge noget plastik ud over gulvet, betonen skal hærde langsomt for at opnå bedst styrke.
Det lader du så ligge så længe din tålmodighed rækker, - Nej 10 minutter er ikke nok ;-)
Jeg vil sige plastik på i minimum 3 døgn, gerne 7 - men så er du også sikker på at det får maksimal styrke.
Og ingen varme på før efter 3 uger.

Hvis det var trægulv, så vil jeg sige minimum 30 dage tørretid, men med fliser så tror jeg faktisk ikke det betyder alverden om det er 10 eller 20 dage, men mon ikke der er en murer herinde som lige kan oplyse det.

Edit: Ok - Tp har allerede svaret på det.
Det med plastikken er planlagt til i dag, overfladen skulle jo lige stivne...

Overfladearealet reduceres markant ved at lægge klinkerne. Min bekymring hvis jeg gør det for tidligt på et stadig fugtigt betongulv: Hvor fugten så skal gå hen ?? Der vil være åben beton uden klinker under køkkenskabene, og det er jo ikke der jeg ønsker fugt det næste halve år.

Min køkkenbordplade ankommer 30/9, så det vil passe fint at vente med klinkerne så det kommer til at passe tidsmæssigt, men der er selvfølgelig heller ikke så længe til mere...

MVH Leo

Annonce
hej
skidtet tørrer langsomt ud,meget langsomt ! Ca. en uges tørretid pr cm lagtykkelse, i en traditionel beton.
Der findes special cementer der er væsentlig hurtigere, de koster bare mere.
Men tilbage til sagen : du lægger et stykke plastik på gulvet og stiller en spand KOLDT vand ovenpå, det flytter du lidt rundt med i løbet af dagene. Den dag gulvet IKKE er farvet mørkt under plastikfolien er gulvet tørt.
Lad være med at spare på tørringstiden, trækspændinger i beton er af det onde.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Lige den men fugt i betonnen.
Der opstår en kemisk proces imellem vand og cement. Cementen forbruger vandet for at kunner hærdne. Og der vil ikke kunne blive et overskud af vand/fugt således at betonnen forbliver våd i al fremtid. Det vand som ikke måtte blive forbrugt af cementen fordamper over tid.
Derfor er det ikke fugten i betonnen er er afgørende for hvornår der kan lægges gulvfliser. Det er det derimod for rpægulve.
hej med al ære og respekt. Men der har du sku (undskyld) ikke ret.! Trækspændinger er IKKE til at spøge med. Har set flere grelle eksempler derpå. mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Jeg er ikke helt sikker på at vi skriver om det samme problem.
Som jeg forstår det har vi en 10cm tyk betonplade i et terrændæk, udstøbt med revnearmering og evt. afdækket med plastfolie.
For det første har chaufføren forhåbentligt ikke sagt tørretid, men hærdetid.
Dernæst hærdetid i forhold til hvad?
Til at udlægge klinker: Formodentlig 3 døgn.
Til at opstille køkken: Når fugtigheden i rummet er tilpas. (Ved det egentligtalt ikke)
Til at udlægge trægulve på strøer: Se monteringsanvisning fra fabrikanten.
Til at tænde for gulvvarme: Mindst fire uger så vidt jeg ved.
Til at opnå den teoretiske slutstyrke 28 døgn. Men styrken fortsætter med at stige i hvert fald 100 år.
Og det har alt sammen at gøre med at beton bør hærde langsomt. Hvis man f.eks. tænder for gulvvarmen efter en uge vil vandet i betonen fordampe og der vil mangle vand til hærdeprocessen.

Jeg er ikke ajour med de helt eksakte anbefalinger.
Men det korte af det lange er at styrkeudviklingen og dermed "vandforbruget" i beton primært sker de første tre døgn efter udstøbningen hvor også 50% af slutstyrken opnås. Derefter kræver det store anstrængelser at ødelægge beton.

Men en ting er helt sikkert.
Hvem spørger du om hvor længe flæskestegen skal stege: Slagteren.
Og hvem spørger du om hvordan den udstøbte beton skal behandles og hvornår man kan gøre hvad. Betonleverandøren. Og ikke chaufføren, som måske blev ansat for kun en uge siden.

Enig. Jeg sendte dem faktisk en mail for en times tid siden...

Chaufføren mente heller ikke jeg skulle afdække med plast, men det fik han nu ikke indflydelse på. Jeg er ret sikker på han snakkede tørretid og ikke hærdetid, men det er jo ikke sikkert han kender forskellen...

MVH Leo

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis