Garage Projekt - Hjælp ideer søges til Sokkel/gulv/fundament

Hej med jer
Jeg skal til at have lukket min garage af i Kolding i Uge 40.
Har brug for lidt hjælp fra jer.

Området hvor der skal være laves gulv er  5,10 x 4,90.
Der er pt. 6 sokkelben i beton som holder carporten op de går ca 70 cm ned i jorden.

Den måde jeg muligvis har tænkt mig at støbe sokklen på er at jeg graver huller imellem ca 70 cm ned og 30 cm bred, og hælder beton i hvorpå der kommer 2 lags lekke blokke.
Jeg vil tilpasse lekka blokken så de kan kommer omkring stolperne. De starter ca 5 cm over fliserne og sokklen skal vel ikke højre op?
(Hov det må man ikke!) det ved jeg godt men når det hele er støbt vil jeg sætte flere bjælker ovenpå soklen.)  - hvad siger i til det?
Hvor stort skal lecca blokkene være 19cm?? den skal jo egentiligt ikke bære så meget.

Når der er støbt hele vejen rundt, så graver jeg ud og lægger noget stabilt grus og så 220 mm flamingo, 10 cm gulv med rionet.  
Skal der dampspærre ovenpå flamingoen?? eller er det ligemeget?

Er vi enige at sokklen bliver ca. 15 meter lang det giver så
15*0,3*0,7 = 3,5m3 beton

Og gulvet
5*5*0,10 = 2,5 m3 beton

Hvilken støbemix skal jeg bestille kan 8-16 mm bruges til både sokkel og gulv? Hvor mange tons skal jeg evt. bruge? Det samme med cement.

Er det her et for stort opgave til en 125 liter betonblander?

Mvh
Michael

42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige lavet carport, med redskabsrum, hvor der er støbt sokkel, jeg brugte leca blokke, som var 10 cm i bredden, der er ingen grund til de er bredere, når bare stolperne, er fastgjort i selve beton soklen. (husk sokkelpap)

Jeg ved ikke om det er påkrævet med damp spære, jeg ville nu komme en på, det er jo ikke den store merudgift, så går du jo ikke og ærger dig efterfølgende.

mvh jens
Hvorfor vil du have en solkkel?
Som jeg forstår det skal du have dig et betongulv til folkevognen?
Skal der opmures en væg ovenpå fundamentet. Og hvorfor laver du ikke bare en let væg af træ og isolering?
Og nu vi er igang. Hvad er der galt med det belægningsstengulv der er der nu.? :o)
Hpox
Jeg vil gerne have samme gulvhøjde som redskabsrummet har, der jeg sandsynligvis vil fjerne væggen mellem den nye garage og redskabsrummet, så kan bilerne stå i længende istedet for ved siden af hinanden.
Nej væggen bliver af træbeklædning som redskabsrummet er nu med 150 mm isolering og så nogle MDF plader på. Og ja så skal der en port i på 3 meter.
Jeg vil jo til at varme det på med varmepumpe (har overvejet gulvarme). Varmepumpen er bare det hurtigere og vil ikke have på 24timer i døgnet om vinteren men kun når jeg skal skrue

Je_ns
Hmm 10 cm burde være nok det skal jo bare alligevel beklædes, og der skal ikke stå så meget på sokklen udover de eksta bjæler jeg sætter i. Hvis nu de andre rådner op når de er i sokklen, men de burde de jo ikke da det hele bliver beklædet? Men hellere nu på den sikre side
Hvor bred var den rende du lavede til sokklen? Og hvilken blandsingsforhold brugte du til sokklen?
Jeg vil også sætte 2-3 gevindstænger fast i den "gamle" sokkel i redksabsrummet da jeg kan få det billigt, skal sættes fast med noget 2 komponenet lim. Skulle vidst virske så godt som armeringsjern.

hej hvis du ringer til en vognmand og sige til ham at du skal have noget støbemox pleje de at spørge hvor du skal bruge det til og så kommer de med det rigtige størelse men 8-16 kan bruges til begge dele. Hvis du går in ved ålborg cement hjemeside har de en god hjælpemiddel til at beregn mængde støbemix og cement. En 125 l cementblander kan godt bruges jeg har lige støbt 40m2 gulv og 42 meter sokkel på 70 cm dyb og 50 cm bred plus 42 meter fundablokke 3 sten høj, og det gik udmærket. Og vi var med 2 personen om det min søn stod ved blanderen og jeg kørte frem og tilbage med trillebør plus rettet af samtidig

Jeg vil anbefal hvis du har en tønde af 100 eller 200 liter til vand så kan mand putte 1 snapseglas opvaskemiddel til 40 liter vand i. Så er det letter at ret af (løber næste af sig selv)


 frank

Annonce
Frank 67:
Det lyder fint med cementblanderen. Men er ikke helt med på hvad du mener med det sidste? Vil du putte opvaskemiddel i det vand der skal bruges til at blande i cement blandingen?
Jeg plejer at sige at findes det ikke på Google - så findes det ikke.
Jeg kender godt fidusen om opvaskemidlet, dog ikke helt i omtalte sammenhæng.
Men ellers er det indtil videre umuligt for undertegnede at finde samme fidus beskrevet nogensteds i faglig sammenhæng. Det værende såvel i mure- eller betonsammenhæng.
Det er nok endnu en af de alt for mange udokumenteresde påstande der plager dette forum. Konsekvenserne er jo fuldstændigt ukendte når sådanne midler anvendes.
Og endeligt er det en betingelse fra cementleverandøren at der: Anvendes almindeligt vandværksvand til fremstilling af beton og mørtel.
(Altså ikke saltvand, søvand, brakvand, spildevand, fostervand, isvand, kongevand, saftevand eller sodavand, men vand fra hanen, simpelt hen)
Jeg fik rende gravet, med en minigraver, renden blev ca 30 cm bred, det er ikke nemt at lave den smallere.
Som jeg lige husker, brugte jeg støbemix i blandingsforhold 1:6, men slå det lige op på Ålborg Portlands hjemmeside.
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx
PS. Husk at den billige cement, ikke har samme styrke som kvalitetscementen, fra Ålborg Portland!

Lad endelig vær med at komme sulfor-sæbe i, nogle bruger det til mørtel, jeg kan ikke se fidusen, har prøvet.

mvh jens
Man kan godt bruge lidt opvaskemiddel i blanding til gulvet eller sokkel sådan er det meget letter at arbejde med, det flyde af sig selv. Jeg fik det tip for 10 år siden af en murmester og jeg har siden da støbt gulv i stue, køkken, vaskerum, 2 værelse, spisestue og nu skure/værksted og det virker og gulvet lider ingen skade af det. Man slipper bare for at købe dyr andre dyre sager. Man skal bare ikke bruge det til mørtel fordi så bliv dit mørtel alt for flydende.

 frank

Man kan nu sagtens, bruge sulfosæbe i mørtel, også uden det bliver for flydende, det er bare et spørgsmål om at dossere vandmængden rigtigt, men jeg synes ikke det har nogen posetiv effekt.

Jeg kunne ikke forestille mig, det var en mirakelkur til beton, jeg prøvede engang til nogel sokkelpuds (sand og cement) det gik da helt i ged, det skvattede af lige så hurtig jeg kunne klaske det på, så der røg lige en trillebørfuld i skrotten
Efter at have lavet en blanding uden sæbe, var der ingen problemer

mvh jens

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis