Garage Projekt - Hjælp ideer søges til Sokkel/gulv/fundament

Hej med jer
Jeg skal til at have lukket min garage af i Kolding i Uge 40.
Har brug for lidt hjælp fra jer.

Området hvor der skal være laves gulv er  5,10 x 4,90.
Der er pt. 6 sokkelben i beton som holder carporten op de går ca 70 cm ned i jorden.

Den måde jeg muligvis har tænkt mig at støbe sokklen på er at jeg graver huller imellem ca 70 cm ned og 30 cm bred, og hælder beton i hvorpå der kommer 2 lags lekke blokke.
Jeg vil tilpasse lekka blokken så de kan kommer omkring stolperne. De starter ca 5 cm over fliserne og sokklen skal vel ikke højre op?
(Hov det må man ikke!) det ved jeg godt men når det hele er støbt vil jeg sætte flere bjælker ovenpå soklen.)  - hvad siger i til det?
Hvor stort skal lecca blokkene være 19cm?? den skal jo egentiligt ikke bære så meget.

Når der er støbt hele vejen rundt, så graver jeg ud og lægger noget stabilt grus og så 220 mm flamingo, 10 cm gulv med rionet.  
Skal der dampspærre ovenpå flamingoen?? eller er det ligemeget?

Er vi enige at sokklen bliver ca. 15 meter lang det giver så
15*0,3*0,7 = 3,5m3 beton

Og gulvet
5*5*0,10 = 2,5 m3 beton

Hvilken støbemix skal jeg bestille kan 8-16 mm bruges til både sokkel og gulv? Hvor mange tons skal jeg evt. bruge? Det samme med cement.

Er det her et for stort opgave til en 125 liter betonblander?

Mvh
Michael

Hej med jer Jeg skal til at have lukket min garage... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Var lige på kurus idag, og der var en som sagde at han købte cement i tyskland. Der kunne han få en sæk til 2 euro i samme kvalitet som Aalborg Portland og så i 25kg sække.
Er der nogen som kan bekræfte denne påstand?

Vil i så stadigt mene at 10 cm lecca blokke er nok? eller skulle jeg tage 19 cm for lidt bedre isolreing i sokklen?
Det med 2 euro passer men nu bor jeg kun 500 meter fra grænse og henter nogen gang også matrialer i tyskland men det er mest fordi de er åben til kl.20. Jeg har også købt en gang 10 sække cement fordi de var billig men det endte med at jeg købte 10 ny sække ved bygma og dem fra tyskland røg på genbrug. Det er altså ikke det samme kvalitet. Jeg fik fornyligt 3 paller cement hjem fra bygma og jeg fik handelt til en pris som var billiger end jem og fix og så blev de leveret, og i 25 kg sække i tyskland køre de for det meste med 40 kg sække. Du kan også købe lecablok med flamingo i midten så har du isolering med det samme, jeg kan bare ikke hus hvad mål er på dem

 frank

Jeg er ved at bygge en garage på ca 45m2, der også skal holdes "varm" om vinteren med varmepumpe. Jeg har gjort følgende:

Ca 30 cm bred sokkel til fast grund ca 80cm dyb, herefter med 15 cm brede leccablokke, der står til overkant af gulv. Husk at undersænke leccablokkene med ca 5 cm ved hele breden af garageporten, så du kan få cementgulvet ud over leccablokkene her. Det ser ikke pænt ud, at kunne se leccablokkene i gulvet, når man kører ind i garagen. Husk også at fratrække højden af leccablokkene fra mængden af sokkelbetonen - jeg har kun sat en blok helevejen rundt på soklen, så hvis du har en sokkel på 70 cm til overkant af gulv, skal du kun have ca 50-55cm sokkel og 20cm leccablok, der sættes i den våde sokkelbeton.
Du skal regne med svind og usikkerhed ved brede og dybde af udgravningen, så køb min 15-20% ekstra støbemix og husk at cementen ikke skal medregnes i den samlede mænde sokkelbeton.
Så 15 meter sokkel af ca 0,7meter dybde(højde af leccablok fratrukket) giver 15 x 0,5 x 0,3 + 20% = 2,7 m3 støbemix blandingsforhold 1:7
Jeg har brugt 15cm bred leccablok, fordi det er bredden af min kommende isolerede væg, men 10cm kan også gøre det.

Jeg har brugt 10cm G80 styrolit på 10-15cm afrettet stampet sand og 6mm rionet (rionettene overlapper hinanden med 10 cm) og 10cm betongulv - ingen dampspærre. Hvis du ikke skal have gulvvarme virker 22cm styrolit som lidt "overkill"
Jeg ville bruge støbemix 8-16mm til både sokkel og gulv dog med blandingsforhold 1:4 til gulvet, og husk "god" støbemix indeholder min 50% sten.

Jeg ville bruge Ålborg portland basis cement, da det er et kvalitetsprodukt, så der ikke kommer problemer i fremtiden.
Den samlede mængde støbemix 5,5m3 i dit tilfælde og ca 48 sække cement a 25kg.

Held og lykke :-)
Takker for en god guide!!! nice

Jeg går ud fra at grunden til bredden 50-55 cm ved en dybde på 70 cm og 19 cm leccablokke skyldes at det giver mere stabilitet.
Rionetett har du vel placeret lidt over styrolitten så den ca er i midten af gulv laget?

Når vi nu snakker om undersænke lecca blokkene ved indkørslen, ville det så være en god ide at have en afvandings sæt /rende foran portem. Der er ikke et fald i min indkørsel men alligevel er det måske en god ide ved en masse regn?

Jeg skal lige have målt lidt mere fordi reskskansrummet har ca en 5 cm højde over fliserne, og hvis jeg nu skal have et jævnt gulv ind i redskabsrummet, skal jeg jo til at have indkørslen.

Breden på soklen skal stadig kun være 30 cm - jeg mener dybden skal være ca 55cm støbemix. Du sætter snore, der skal passe med overkant af gulvet og yderkant af sokkel, så fylder du soklen med støbemix til ca 15-17cm fra snoren og herefter sættes leccablokken i den våde cement, så ydrekant af leccablokken passer præcis med snoren. Leccablokken bliver hermed trykket nogle få cm ned i den våde støbemix, og når cementen har sat sig, så sidder leccablokkeme mega godt fast så 15cm (eller 10cm) leccablok er meget stabil.

Jeg laver også afløbsrist lige foran indkørslen til garagen, jeg har hævet mit gulv med ca 2 cm i forhold til omgivelserne for at undgå vand i garagen ved skybrud.

Rionettet ligges oven på styrolitten og på elefantfødder eller skinner af aluminium, så rionettet ligger ca 2/3 nede i gulvet dvs rionettet løftes ca 2-4cm, skinner eller fødder kan købes i f.eks Stark
Annonce
Det er altså noget ude af propertioner at støbe en sokkel på 30 cm bredde når der kun skal stå en trævæg ovenpå.
Men det kan være svært at grave en smallere med rendegraver.
Så er der garageporten. Alt andet lige vil kun 5 cm betontykkelse blive kvast , især hvor bilens hjul trykker. Hele pladetykkelsen ca. 10-15 cm skal der være. og der må godt kommes lidt ekstra armering i "Indkørselen"
Jeg gravede hele min sokkel med en spidsspade - to stik i bredden og 2 stik i dybden, men at komme under 30 cm er svært.

Jeg er ikke enig i at 5 cm beton bliver kvast med en WV, så er det vist "Aldi"beton :-) Jeg vil endda gå så langt at sige at et armeret gulv på 8cm sagtens kan holde til en almindelig personbil, men det er en anden snak..
Man kunne vel ligge lidt armering over den undersænkede leccablok i indkørslen så skulle det vel kunne holde?
Man skal se lidt nuanceret på det. Hvad skal garagen bruges til? Hvis der skal køres en lastbil ind i garagen, skal man måske gøre det anderledes, men en alm personbil på 1000-1500kg, det er 250-375kg tryk per dæk.
Jeg har kørt adskillige trillebørere fulde af sand eller beton over mine leccablokke (altså brædde op på den ene side og brædde ned på den anden side), medens de bare stod i 2-3cm sokkelbeton, og der er ikke så meget som gået en flig af kanten på blokken, en trillebør med sand eller beton vejer snild 150-200kg.
En 15 cm bred leccablok der er sat i sokkel med 10cm betongulv på indersiden og måske støbt på ydersiden til afløbsrist og 5 cm beton på toppen kan jeg ikke på nogen måde forstille mig vil give problemer, men jeg har ikke nogen dokumentation for dette, måske kunne andre give bud på dette vedr dårlige erfaringer.
Jeg kunne forestille mig, at der kunne komme revnedannelse, hvis bunden under styrolitten er ustabil.

Jeg har lige kørt en trailer med 1700kg Holmegårdsten ind i garagen uden problemer og min svigerfar har haft dette "system" i flere år uden problemer, så jeg bekymrer mig ikke om det, men det kunne være fint at høre om dårlige erfaringer..
Det er rigtigt at de 5 cm betom i garageporten måske kan holde. Eller osse kan de ikke.
Grunden til at jeg siger 10cm er at det er det praktisk mulige.
F.eks er der næsten ikke plads til armering i et 5 cm tykt betonlag. Fordi der skal være et såkaldt dæklag på begge sider af armeringen på 20 eller 25 mm. (så vidt jeg husker).
Endeligt vil der være en tendens til revnedannelse der hvor tykkelsen på betonpladen skifter fra 10 til 5 cm. Særligt hvor der er isolering i gulvet og der ikke er udført kantforstærkning.
Og jeg kan nu heller ikke se hvorfor du ikke bare skærer 10 cm af Lecablokkende i stedet for 5.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis