Luft i varmtvandsbeholder

Efter påfyldning af vand på vores vandbårne varmesystem er der kommet lidt luft i varmtvandsbeholderen, som volder problemer - man hører det, når man tænder/slukker cirkulationspumpen.
I toppen af varmtvandsbeholderen er der en gammel overtryksventil, men af frygt for at den ikke holder tæt, hvis jeg forsøger at aktivere den, vil jeg helst ikke røre den.
Huset er i tre plan og fyret står i kælderen - på første salen er der opsat gulvvarme (slukket for tiden, men kuglehanerne har jeg åbnet for at lade luften kunne stige til vejrs. Shunt'en har automatisk udlufter
Der er 1,5 bar på anlægget.
Jeg kan selvfølgelig afmontere den gamle overtryksventil i toppen af varmtvandsbeholderen (der er en på ekspansionsbeholderen) og montere en udluftningsventil, men det vil jeg gerne undgå.
Nogen forslag til en løsning af problemet?

VH
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver overtryksventil, er det ikke en aut. udlufteventil? sådan en er der på min varmvandsbeholder, der sidder en ventilkegle, som på en bil, og så en blank skruehætte, som skal være løsnet ca. 1 o/m.

Jeg har funden ud af, at på mit anlæg, når der skal fyldes vand på, når det har været tømt, undgår jeg luftlommer, hvis vandet fyldes meget langsomt på ( ca. 1 time)

mvh jens
Hej Jens,

Jeg er ret sikker på, det må være en overtryksventil - det er en gammel sag med en ca. 30 cm vægtstang med et lille lod for enden.
Er opbygningen ikke normalt, at der ligger en vandret spiral, som kedelvandet passerer i gennem vandvarmeren? - jewg forestiller mig, at luftlommen er i toppen af en af de spiraler

VH
Ja det lyder da som en overtryksventil
Jeg skal ikke kloge mig, om det er normalt eller ej, jeg har bare ikke nogen.

mvh jens
Hejsa..
Hvis du hører det når du tænder/slukker pumpen, kan det jo "bare" være der dit luft er, kan du ikke lufte pumpen ?? er der ikke en luft skrue, det er der i nogle pumper.. hvis der er en skrue, så prøv at løsne den.

Mvh jan J
Hej Jan,

Det er det med garanti ikke - kluk-lyden kommer fra varmtvandsbeholderen.

VH
Hejsa..
Jamen hvis der ikke sidder en udluftning, kan du jo slukke for cirk_pumpe, og aftappe ved retur..
Mvh jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis