Indlægge el og tv stik i værelser

Vi er ved at renovere huset, og har i den forbindelse alt nede af væggene og skal lægge nyt el ind. Vi overvejer i den forbindelse også om vi evt. skal lægge noget kabel ind til TV og internet i værelser og stue. Pt. kommer tv og internet ind i stuen, men vi forestiller os at flytte det ned i værkstedet i kælderen. Derfra skal vi så fordele til 4 værelser + stue. Hvordan gør man nemmest det og hvad skal man være opmærksom på? Det kan tilføjes at vi har Yousee nu, og også vil have det i den nærmeste fremtid, men ingen ved jo hvad tiden vil bringe. Det skal derudover være sådan at man kan se forskellige kanaler i de forskellige rum. Nogen ideer til hvordan vi griber det an? Hvilke stik skal vi lægge ind, hvad gør man?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
smid en del" tomrør" ind !!
Snak med jeres elinstallatør om hvilke tanker i gør jer, og så burde han finde løsningen.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Hej VH

Som daglig elektriker der har lavet en del hus installationer så vil jeg da anbefale, at du mindst afsætter 1 stk.230V stikkontakt og så igen mindst 1 stk. indmuringsdåse eller disp. dåse ved siden af med 2 stk. tomrør, er går til et sted hvor du kan skaffe noget signal fra det vil typisk være en skunk eller et teknik rum.
Det vil oftes være antennekabel / coaxkabel der ligger med signalet, men der er også noget der køre på kat.5e kabel.samt lysleder.
held og lykke med ombygningen.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Vi har lagt 2 stikdåser på hver side af tv-pladsen, og derudover er der lavet plads til en stikdåse med 2 stik i.

Det store spørgsmål er hvordan vi kommer fra de to stikdåser, ned i kælderen hvor teknikrummet er og hvor vi gerne vil have Yousee sat op, og egentlig er spørgsmålet det samme i de andre rum.
Derudover er vi i tvivl om hvad vi skal putte i hullet (i stikdåserne er der sådan nogen grønne dimser som passer til Fuga Baseline og Softline).

Du kan jo også bare vælge at følge med fremskridtet... :-)

Internet og tv er allerede at finde som trådløst, så om et par år er det sikkert standard....
Hej VH

De grønne dimser vil jeg tro er Indmuringsdåser de passer til fuge materiellet fra lk.

er der en falstamme eller et sted hvor du kan komme omkring så du kan komme op under loftet, ellers er der den mulighed at du laver det synligt i kabelkanal og så med underlag ved dine udtag.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Annonce
Skrevet af Henrikhp på 14 sep 2010 20:33
Du kan jo også bare vælge at følge med fremskridtet... :-)

Internet og tv er allerede at finde som trådløst, så om et par år er det sikkert standard....


Jeg har haft trådløst tv signal, og tror der går noget tid før det virker ordentligt!
Skrevet af Reene_RAN-Light på 14 sep 2010 20:36
Hej VH

De grønne dimser vil jeg tro er Indmuringsdåser de passer til fuge materiellet fra lk.

er der en falstamme eller et sted hvor du kan komme omkring så du kan komme op under loftet, ellers er der den mulighed at du laver det synligt i kabelkanal og så med underlag ved dine udtag.


Jeps, det er præcist indmuringsdåser. Der er vist ingen faldstammer. Det tættest vi kommer på er afløb i køkkenet der går ned i kælderen og et hul gennem gulvet som den gamle antenne ledning gik ned igennem. Kan du linke til et billede af en kabelkanal med underlag?
Hej VH

Jeg var lige ved at ligge nogle nye Hallo Kitty børnelamper på nettet, Nå men hellere lidt sent end aldrig.

Jeg har ikke lige et link til en kabel kanal med underlag.

Men du skal bruge en alm.kabelkanal gerne en der passer til det du skal bruge den til altså den rette størelse.Sikkert 2,5 X 3,5 cm

Så skal du lede efter noget der hedde fuga underlag og panelunderlag der er mest plads i et panelunderlag og i de nye er ramme og underlag ud i et så der spare du rammen de fåes både i 1 modul og i 1,5 modul du skal nok vælge 1,5 modul.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Hej VH...

det ville være en fordel at finde ud af hvor dit antenne kabel kommer ind i huset? hvis i kun har den ene i stuen, giver det næsten sig selv, men prøv og åben dåsen og se om det er et sort antenne kabel der kommer ind i den, det er nemlig gerne en lidt ekstra kraftig antennekabel der kommer ind i huset.. men har set før at antenne kabel kommer ind på loftet og så kører ned i en antennedåse, og der kun er den enedåse...

hvis jeg var dig, ville jeg se om det var muligt at fører antennekablet ned i kælderen hvor du gerne vil ha den, og så videre i en forstærker, og så ud i en splitter (en splitter er en lille antenne "fordeler" hvor du kommer ind med 1 antenne signal og ud med X antal signaler) og så trækker du et antenne kabel til hvert rum fra den splitter...

og når du så alligevel har ført antennekablet ned i kælderen trækker du jo os dit internet derfra, og sætter en router nede i kælderen og trækker et netværkskabel ud til hvert rum og afslutter i et udtag, og plugger den så i routeren...

Skriver jeg meget forvirrende? hehe

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Sådan ser det ud hjemme ved mig selv...

Hvis det er mur du har, så skal der indmuringsdåser i, altså de grønne... (dem på billedet)

Har du gibs eller anden beklædning skal du bruge forfra dåser...

Her der gjort klar med 3 indmuringsdåser... 1,5Modul hedder denne størrelse...

Og det færdige resultat...

1 stik stikkontakt, 1 antenne udtag og 1 edb udtag...

det hele er så samlet nede i kælderen i et lille teknik rum....

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis