Indlægge el og tv stik i værelser

Vi er ved at renovere huset, og har i den forbindelse alt nede af væggene og skal lægge nyt el ind. Vi overvejer i den forbindelse også om vi evt. skal lægge noget kabel ind til TV og internet i værelser og stue. Pt. kommer tv og internet ind i stuen, men vi forestiller os at flytte det ned i værkstedet i kælderen. Derfra skal vi så fordele til 4 værelser + stue. Hvordan gør man nemmest det og hvad skal man være opmærksom på? Det kan tilføjes at vi har Yousee nu, og også vil have det i den nærmeste fremtid, men ingen ved jo hvad tiden vil bringe. Det skal derudover være sådan at man kan se forskellige kanaler i de forskellige rum. Nogen ideer til hvordan vi griber det an? Hvilke stik skal vi lægge ind, hvad gør man?
Vi er ved at renovere huset, og har i den... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af linding85 på 14 sep 2010 22:47
Hej VH...

det ville være en fordel at finde ud af hvor dit antenne kabel kommer ind i huset? hvis i kun har den ene i stuen, giver det næsten sig selv, men prøv og åben dåsen og se om det er et sort antenne kabel der kommer ind i den, det er nemlig gerne en lidt ekstra kraftig antennekabel der kommer ind i huset.. men har set før at antenne kabel kommer ind på loftet og så kører ned i en antennedåse, og der kun er den enedåse...

hvis jeg var dig, ville jeg se om det var muligt at fører antennekablet ned i kælderen hvor du gerne vil ha den, og så videre i en forstærker, og så ud i en splitter (en splitter er en lille antenne "fordeler" hvor du kommer ind med 1 antenne signal og ud med X antal signaler) og så trækker du et antenne kabel til hvert rum fra den splitter...

og når du så alligevel har ført antennekablet ned i kælderen trækker du jo os dit internet derfra, og sætter en router nede i kælderen og trækker et netværkskabel ud til hvert rum og afslutter i et udtag, og plugger den så i routeren...

Skriver jeg meget forvirrende? hehe

Mvh
Linding


Tak for jeres svar igen. Lige nu er der ikke noget kabel ind, udover et gammelt TDC kabel af en art. Vi har lige bestilt You see og der kommer en tekniker ud i oktober måned når vi flytter ind og lægger kabeltv og internet ind. Vi kan selv bestemme hvor han skal føre det ind. Det er også derfor vi er nødt til at få lavet en plan for hvad vi skal have af stik i de forskellige rum og hvordan det skal føres rundt. Problemet er bare rent praktisk. Hvordan får vi det nemmest ført fra værkstedet i kælderen, videre til to andre rum i kælderen og op til stueplan og rundt i tre værelser deroppe. Dvs. op igennem etageadskillelse. Det er iøvrigt mest tv der er problemet. Internet kører vi langt hen ad vejen trådløst.
Skrevet af linding85 på 14 sep 2010 23:02
Sådan ser det ud hjemme ved mig selv...

Hvis det er mur du har, så skal der indmuringsdåser i, altså de grønne... (dem på billedet)

Har du gibs eller anden beklædning skal du bruge forfra dåser...

Her der gjort klar med 3 indmuringsdåser... 1,5Modul hedder denne størrelse...

Og det færdige resultat...

1 stik stikkontakt, 1 antenne udtag og 1 edb udtag...

det hele er så samlet nede i kælderen i et lille teknik rum....

Mvh
Linding


Tak for billeder. Hvordan har du lavet kanalen fra kælderen op til stueplan?
okay... men det gør du ved hjælp af elektrikerrør/flexrør/rillerør (kært barn har mange navne ... 16mm som du afslutter i de grønne dåser...... så du trækker et rillerør, fra dit teknikerrum hvor tdc manden kommer ind med antenne ud til de rum du gerne vil ha tv i, så du altså måske ender med 5 tomme rør nede i teknikrummet... og så skal røret selvfølgelig ende i rummet der hvor du gerne vil ha udtaget... Hjalp det, eller er jeg helt forkert på den med hva du søger?

http://www.greenline.dk/Produkt/8055/Flexroer-16-mm-100-mtr <-- rillerør... som du så efterfølgende trækker antennekabel/internet i...

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Lige i mit tilfælde er jeg lidt heldig der ligger en nedlagt skorsten lige inde bagved, som ikke er i brug mere og har derfor trukket kabler i den.... Den kører fra kælder til 1sal, og på 1sal har jeg så kørt i skunken og på loftet og ned i væggen på værelserne... men altså alternativet, er igang med et lang bor, og så ellers en vinkel sliber med diamantklinge på og så igang med at rille det "rillerør" ind i muren... eller lade det kører i skunk/loft eller hvad der lige er muligt i jeres hus?

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Skrevet af linding85 på 14 sep 2010 23:12
Lige i mit tilfælde er jeg lidt heldig der ligger en nedlagt skorsten lige inde bagved, som ikke er i brug mere og har derfor trukket kabler i den.... Den kører fra kælder til 1sal, og på 1sal har jeg så kørt i skunken og på loftet og ned i væggen på værelserne... men altså alternativet, er igang med et lang bor, og så ellers en vinkel sliber med diamantklinge på og så igang med at rille det "rillerør" ind i muren... eller lade det kører i skunk/loft eller hvad der lige er muligt i jeres hus?

Mvh
Linding


Tak for svar.. Problemet er netop at der ikke er noget vi rigtig kan bruge til at trække kablet i. Vi har lavet stikkontakter med vinkelsliber, mejsel osv, hvor vi har ført rillerør ind i væggen. Problemet er bare hvordan filan vi kommer igennem 30 cm etageadskillelse - eller alternativt får boret inde i væggen, ned til kælderen og lige præcist får hugget ud så vi rammer hullet dernede. Hm.. Måske skal vi bare bruge det gamle hul hvor antenne stikket kommer op, føre de ind til væggen og lade det køre i væggen fra der hvor det kommer op, til der hvor vi skal bruge antenne stikket. Og når vi engang skal have nye gulve på stueplan, må vi lave det pænere.
Annonce
Nu ved jeg ikke hvordan det er hjemme ved dig, så det selvfølgelig svært at sige, men det burde næsten kunne kringles på en eller anden måde... og det med de 30cm etage adskillelse er der os svar på hehe

18mm SDS bor i 40cm



Håber du finder ud af det, ellers må du jo spørge løs...


Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Når du skal trække antennekabler skal du købe noget godt kabel og stik, kablet skal være dobbelt skærmet (flettet skærm plus folie) stik, forstærker og splitter skal være højfrekvenstætte.

TV stik med plasthus giver ofte problemer, hf tætte stik koster ca 15 kr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis