Startbatteriers levetid

Kan det passe, at et startbatteris holdbarhed kun er 2 år? Mit startbatteri er ved at miste kræfterne. Og så har det endda aldrig været afladet. Tværtimod har det altid været fuldt opladet.
En bekendt har sagt til mig, at syrebatterier ikke kan holde til bådes rulninger. Passer det?
Han siger, at man skal bruge glelé-batterier. Men jeg kan ikke i fristekataloger finde gelé-startbatterier, kun forbrugsbatterier.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forbrugsbatterier er ofte gelebatteri, men de kan også bruges som startbatterier. De bruges også i campingvogne, primært fordi man ikke begejstres over syrespild og knaldgas, der opstår ifm ladning.
Den med at en syreakkumulator ikke skulle kunne tåle bådens rulninger, stiller jeg mig lidt tvivlende overfor. Jeg kører selv en del off road kørsel, og der kan jeg betro dig og andre, at der forekommer der meget hidsige "rulninger" og voldsomme stød og bump. Jeg kører nu på 4-5. år med et par billige Branford syreakkumulatorer i min gamle Range Rover, og de har været udsat for megen dårlig behandling, herunder flere gange 100% afladning som følge af dumhed.

Med venlig hilsen
ktm

 

som et liv i båden er det bedre med cell startbatteri de holder længere
end  de våde (syre) batterier. men afhængige af cell batteri modellen så kan de holde til
at de kan stå på højkant såger på hovedet.!!!
men på de våde batterier er der fare for at batterisyren løber ud under rulning.
de våde (syre)batterier de skal velligeholdes jævne mellem rum.!
men der fås en veligeholdses frie syre batteri der han holde til 45 gr. hældning.
men cell batteri er mere holdbare i længten og agm batteri holde til mange afladninger

men hvis du aflader 50% så holder de meget længere måske 500 afladninger
afhængige af batteri model.

men hvis du skal se eller læse batterier kan du prøve at komme ind til.
www.elfrasolen.dk
Du skal ikke ret meget under 12 volt for det er afladet..
Men det kan også være din lader der lader for meget..
Har du tjekket om det mangler vand.. og evt om syren er stærk nok..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er vand nok. Jeg ved ikke, om syren er stærk nok, men der kan vel ikke være sket ret meget med den på 2 år. Jeg glemte at fortælle, at batteriet i fuld opladet tilstand viser 12,68 volt. Min lader er en næsten ny tystor. Generatoren er en 5 år gammel 70 amp.
Jeg kan ikke huske, hvilket mærke.
Måske skulle jeg bare købe et ekstra forbrugsbatteri i gelé. Motoren starter udmærket på mit kforbrugsbatteri.
Et alm. syrebatteri kan normalt ikke lades 100% op. Typisk har de "dårlige" kun 80% som jo er rigeligt til at starte en motor hvis ellers det er stort nok.
Men du skriver det ikke "dur" mere. Umiddelbart holder det jo spændingen - husk at de voltmeter vi køber for normale penge jo ikke er 100% nøjagtige. Jeg har 2 i forskellige prisklasser.. og når det ene måler 13,2V måler det andet 13,7 volt.
Hvis det lille 9 volt batteri i voltmeteret er ved at være brugt viser den også forkert.
Men har du ikke strøm nok til at starte??
Man kan jo tage propperne af og så give det en tur med en voldsom lader så det bobler.. Det kan redde mange batterier.

Når du måler syren/ladningen skal du måle vægtfylden og bruge sådan en her fra eks. Harald Nyborg.
Husk at du ikke kan måle lige efter du har hældt vand på.

Hvis du evt. har skulle efterfylde mange gange og har brugt alm. vand ødelægger du batteriet med kalk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jeg har ikke brugt almindeligt vand. Motoren vil ikke starte, fordi den løber for langsomt rundt. Men den starter, når jeg bruger både start- og forbrugsbatteri. I hvert fald, når de er fuldt opladede. Ellers bruger jeg Kema- spray.
Jeg vil undersøge syren. Min måler er netop købt hos Harald Nyborg.
hej et batteri bliver doven hvis det ikke arbejder det er det samme som mobilen altid fuld opladet så vil det ikke holde på spænningen mit forblugs bat. har flregange været så langt nede at der har været måge lys i laternerne og at der ikke var så meget strøm at ekkolodet virke og det er et bateri der er 9 år gammel bil bateri
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

hvis batteriet sulfateret kan den genoplives med ctek lader
det er den bedste lader der er i øjeblikket.?
både til våde bly batterier og cell batterier og ikke mindst agm. batterier
praktisk alle former bly baseret batterier.
der bruges i sejle og køretøjer inkl campingvogne og andet i denne samhæng.!
Jeg har lige skiftet for 2.500 kr batterier.. I vinters var køleskabet slukket. men selv om det var et køleskab fra Kjøller til 5K så virkede "sluk-lyset-når-døren-lukkes" ikke. så den lille pære i køleskabet lyste lystigt indtil begge batterier var 100% afladet..
Jeg fik liv i dem (2x75 ah AGM) igen med min CTEK lader.. og lige indtil midt i sommers var alt fryd og gamme. Men så var begge pludselig afladet.. og jeg fik liv i dem igen med min CTEK men næste dag var det ene batteri så varmt at jeg ikke kunne røre ved det.. og en time mere var det eksploderet.
Så ja en CTEK kan redde mange ting.. men ikke et ødelagt batteri..
Så enten har der været en fab. fejl på det eller også så har det været afladet og sulfateret.
Og så er der kun en vej hvis ikke man vil sætte ild i sin båd.. Nyt batteri.

Det sker også jævnligt at en cellen pludselig falder sammen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Syremåleren viser i de 6 celler mellem 1270 og 1275 i opladet tilstand.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis