Hvidolie på fyrretræ gulv - hvide pletter pga vand?!

Vi har fået hvidolieret et par af vores rum for 4 dage siden. Der gik et par dage fra grovslibningen til at olien kom på, og da det ene gulv er i vores køkken og ud fra vores badeværelse, har det rå træ et par gange været lidt vådt enkelte steder (fx dråber fra opvaskemaskinen eller klud eller fugtige fødder fra badeværelset. Da der så et par dage efter kom hvidolie på (gulvet har her været 100% tørt) er der disse steder kommet nogle ret tydelige hvide pletter, dvs områder som har taget imod mere hvidpigment end andre. Gulvmanden siger at det med tiden udligner sig... Er der nogen der ved om vi kan gøre noget for at få de pletter væk? Eller vil det udligne sig efter nogle uger? Takker
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der har nogle forslag eller ideer?
hvis der er vand i træet, går det jo ikke væk ved at smide olie på. At det skulle udligne sig med tiden, betyder kun, at gulvet mørkner og bliver snavset i overfladen, og at man dermed ikke ser de lyse pletter. De er kommet for at blive. Et enkelt forsøg kan MÅSKE afhjælpe en del a problemet: Tag et ikke for varmt strygejern og et kaffefilter. Læg filteret på pletten og stryg forsigtigt. Afvent afkøling af træet og prøv igen. Måske kan du hive vandet op af træet, det er prøvet før.

 

Det vil jeg prøve. Men der er vel ikke vand i træet? Det var 2 dage før der kom vand på, og der var intet at se da olien kom på. Kunne det være en mulighed at slibe forsigtigt på pletterne med sandpapir og så give det en ny gang olie?
Det vil om muligt gøre pletten endnu mere synlig !
Nej ingen lud inden behandling.
I kan se et billede her:
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/DSC06791.jpg
Jeg tror ikke pletterne er kommet fordi der har været vand tilbage i træet, men derimod at træet har rejst sig da det har fået vand, og dermed har taget imod mere olie.
Det kunne have været afhjulpet med en let slibning inden oliebehandlingen. Hvorvidt en slibning nu kan hjælpe ved jeg ikke, men der er vl næsten ikke nogen vej udenom.
Måske I kan genskabe en plet på et stykke træ og så efterfølgende se om en slibning kan hjælpe.
Hvis det var mit gulv tror jeg, at jeg ville slibe det. Det kan jo dårligt komme til at se mere trælst ud.
Håber I får det løst.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja det var så også det jeg ville frem til. en trærejsning på de steder hvor der har været vand. det er derfor af der står på nogen gulv olier af anbefales af vaske hele gulvet med vand inden oliering typisk den hvide olie for en mere ens farve
Jeps den med trærejsning er vist god nok. Jeg er til gengæld glad for at hele gulvet ikke blev vasket inde olien kom på, for så var det blevet for hvidt over det hele Det skal siges at vores andre gulve er blevet perfekte. Vi fik lavet stuen for 5 uger siden, og bare på de 5 uger har det ændret sig markant til den pæne side. Det er tydeligt at se at køkkengulvet lige skal have et par uger også, så vil det også komme til at ligne stuegulvet (de går ud i et, men på køkkengulvet var der fiberspartel, masonitplader og kork i grimme farver. Vores første gulvmand sagde han ikke kunne redde det, men ham vi brugte nu fik det hen med et rigtig godt resultat) Nu har jeg prøvet på 3 af pletterne lige at slibe let med et stykke sandpapir. Den første gik jeg lidt dybt, den næste ikke nær så dybt og den sidste kun lige overfladen. Har nu givet alle 3 olie og kan se efter 1 time, at farven stort set er ramt. Det svære er at holde olien fra de steder rundt om hvor jeg har slebet, hvor oline er hærdet (for så kommer der en hvid ring om det sted hvor det suger), men med lidt peniblenhed og tid har det kunne lade sig gøre. Jeg vender lige tilbage imorgen når olien er helt tør med resultatet. Som det ser ud til nu tror jeg det virker!(7-9-13) men kræver det et par timers arbejde, og så kan pletterne gøres meget mere usynlige, hvilket forhåbentligt gør det nemmere at udligne efter et par vaske med hvid voks sæbe! Takker for input, jeg smider billeder op imorgen af de tre pletter der blev slebet på og olieret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis