Generator Diesel starter men soder meget og vil ikke op i omd.

Hej med jer... Jeg er den lykkelige ejer af en et cylinderet diesel 5,5 kw. generator, den er pludselig begyndt at sode helt vildt og vil ikke op i drift omd.. Har haft dysen ude og renset den, men samme resultat... Har fået af vide at det kan være diesel pumpen den er galt med... Nogen der ved hvor meget tryk den skal sende ud???? og hvor man evt. kan få et måle instrument til at tryk måle den.. På forhånd tak... Morten

Morten Lynggaard

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er luftfilteret stoppet til, eller luften på anden måde forhindres i at komme til motoren?

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har prøvet at starte den uden luftfilteret på, men med samme resultat.... Har også haft dysen ude og rense den... Den forstøver fint nok... så er lidt på herrens mark...

Morten Lynggaard

Kan den være "hoppet" i timingen, altså forholdet mellem pumpe og krumtap/knastaksel.
Trykket varierer noget efter type af motor, men hvis det er en ældre sag, ligger trykket ofte på ca. 175 bar.

Med venlig hilsen
ktm

Hmm om det kan lade sig gøre aner jeg ikk...Men tror det dog næppe, den har jo ikk nogen egentlig tænding sådan en fætter Den har kun kørt i ca. 20 timer men er over garanti perioden... Service manden hvor den er købt fortalte mig at det sansynligvis var pumpen den var gal med...

Morten Lynggaard

Næh, den har ikke tænding, men timing skal alligevel passe. I stedet for tænding, er indsprøjtningen det der svarer til tændingen i en benziner.
En diesel er meget afhængig af det helt rette indsprøjtningstidspunkt.
Når den er så ny, kommer jeg langt mere på glatis.

Men får den af en eller anden grund pludselig indsprøjtningen væsentlig for sent, kan det forårsage de kvaler du beskriver.

Pas nu på, ikke at stikke fingrene ind i forstøvningen, hvis du roder med dysen i fri dressur. Det går let igennem fingre eller hænder.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Prøv lige at tjekke brændstoffilteret, hvis det er beskidt kan det give de symtomer.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for rådet KTM. , vil dog sige at hvis trykket skal være så stort fra dysen, så er den nok gal med pumpen for så stort et tryk kom der slet ikk så det på nogen måde kunne skade fingre eller hænder.... Der kommer en pumpe i dag, så krydser fingre for at det "bare" er den...
FWM, begge filtre er tjekket, prøvede at lade brændstoffet løbe direkte ind i pumpen via en dunk med en tilsluttet slange da vi også havde samme formodning som du har skrevet... men desværre var det ikk det....

Så krydser fingre når pumpen kommer senere i dag... Og tak til jer alle for div. råd...

Morten Lynggaard

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis