Hems

Hej
Jeg har fundet inspiration til at lave en hems til min søn. Inspirationen er fundet igennem Gør det Selv 11/2009, hvor en læser har lavet en frit svævende hems, der er hæftet i 3 vægge af forskellig materiale. Der er brugt standard reglar til projektet og der er brugt forskellige 6x150 skruer i de 3 vægge.
Nu står jeg så at vil lave noget nær det samme. De 2 endevægge er mursten(eller hvad nu, det er et gammelt nedlagt landbrug fra 1926) og sidevæggen er træ(plade af en eller anden art). Nu har jeg nogle spørgsmål. Mine mål er på sengen der skal laves er 290x80 og jeg har tænkt mig at lave det ud af 200x45 reglar

1. I sidevæggen, skal jeg vel bruge nogle ravplugs af en art? Og hvor mange?
2. Hvor mange skruer skal anvendes i ende-reglarne? Hvor mange i yder-reglen?
3. Behøver reglen i sidevæggen at blive hæftet, eller kan jeg nøjes med at hæftet den i ende-reglarne(altså først lave "hesteskoen" først) for derefter at hænge den op? Hvilke udfordringer giver det?
4. Er det nok at hænge den op i 6mm? Snakkede med en bekendt som straks nævnte karmskruer, men når det er en porøs væg er det vel bedst med ravplugs?

Håber nogen kan hjælpe

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ØH er det en elefant du skal have op i den Hems !Af din beskrivelse lyder det meget omstændigt at lave sådan en hems, men det kan laves meget nemmere og i væsentligt mindre dimentioner træ.
I gavl enderne, altså på de murede vægge skruer du et par regler fast, en på hver væg. Du skal bruge 4stk. 10 mm. ravplugs i muren og skruerne skal mindst være 5 mm. og så længde der svare til træ tykkelse plus 5-6 cm. ind i væggen / Ravpluggen. Her på lægger du tre
5/4x 4 forskalning, de skal stå på højkant og hvile i hver ende på reglerne. Som sengebund bruger du en 16 mm. spånplade som du skruer fast ned i forskalningen, det er nemmest hvis du først lægger pladen op og streger af langs forskalningen hvor skruerne skal sidde.
Tag så pladen ned og forbor huller med ca. 25 cm afstand. op men pladen igen og skru den fast. Husk at der skal bores en masse luft huller i spånpladen så madrassen kan ånde.
På forsiden af Hemsen kan du så montere resten af spånpladen som afslutning, skær en bue eller lignende som knægten kan kravle ind i hemsen af. Glem alt om at fæstne til sidevæggen. Så skal du bare spartle endetræet på spånpladerne og give det hele noget maling.

V.h.  Håndværkeren
Ok, havde ikke tænkt på det på den måde. Hvor mange kg. vil sådan en konstruktion holde? Jeg tænker på om den kan holde 1 voksen + et par børn?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med et spænd på 290 cm  er 3 pinde på 32x100 lidt i underkanten synes jeg.
En sådan hems er jo en slags etageadskillelse, så 3 stk alm. regler 45x120 mm må være minimum.
brug karmskruer istedet for rauplugs, uanset hvor meget der bliver hoppet i den hems knækker en karmskrue ikke, pga dimensionen. En alm skrue knækker ret nemt.....

http://www.lyrk.dk
Vil seks karmskruer i hver ende kunne gøre det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ja det virker som om det er rigeligt. Pas på ikke at ryste det hele løs hvis det er en gammel bygning (når du bruger borehammer)

http://www.lyrk.dk
Er der ikke forskel på karmskruer? Fås de ikke i forskellige størrelser?
Jeg kom til at tænke på om det overhovedet er nødvendigt at forbore når jeg ved at væggen er lidt porøs?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også