setup af CNC controlere printerport etc

Jeg er ved at bygge en CNC overfræser.
maskinen er bygget, og motorer er købt.
Jeg har valgt at købe følgende.
http://www.motiontek.ca/Retrofitkit.html    

Jeg har forbundet det med ledninger, som foreskrevet men kan ikke få liv i motorerne.

Er der nogen der kan hjælpe mig med det.
Jeg har prøvet på 3 forskellige PC'er, men stadig ingen reaktion.

Det så meget nemt ud da jeg bestilte det, men jeg kan ikke se hvad jeg gør forkert.

Venlig hilsen
Erik Møller Nielsen

 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Jeg er ved at bygge en CNC overfræser. maskinen er... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

I videoen står maskinen på gulvet på min gamle arbejdsplads. I mellemtiden har jeg dog fået flyttet den hjem til mig selv og nu står den på fire betonsøjler med en arbejdshøjde på 85 cm som jeg har støbt fast i gulvet. I toppen af hver søjle har jeg indstøbt fire stykker gevindjern som maskinen er monteret fast på.

I starten var det meningen at den skulle kunne stilles på et gulv og fræse ned i det, men det har jeg for længst opgivet. Det var besværligt nok at få den igennem døråbningen og den vejer ca. 200 kg, så man flytter den ikke uden videre. Designet tillader dog at man kan få ret høje emner ind under maskinen, hvis man f.eks. vil fræse låsen ud til en dør og lignende.

Den næste opgave bliver at lave lysskilte til nogle venner. Skiltet består af en plexiglasplade med indgraveret skrift eller grafik, som bliver belyst med dioder. Hvis du søger efter " edge-lit sign " på google under billeder, kan du se hvad jeg mener.

Hilsen Metalsnedker
Hej Metalsnedker.

Jeg tænkte godt på at du havde det i tankerne med at fræse i gulvet.
Løsningen kunne jo være at den blev monteret på noget der ligner en gibsvogn, du ved dem der kan vippes op i lodret under transport, således at den kan gå igennem dørhuller.     Så opstår problemet med at komme på 1. sal og opefter.
Det er nok klogest at holde sig til jorden.

Angående dine LED light skilte, så har jeg set nogle på en motorvejsgril, melem Ringsted og kbh.      Det var biler, som var formet som gamle Amerikanerøser i 3D set fra forskellige vinkler. Her var der sat LED's som lygter, blinklys etc.        Baggrunden var et "New York" lignende billede, som var lavet med LED, som lyste som neonrør,   lavede konturer af bygningerne.   Trafiklys var der også inkluderet, og de skiftede mellem rød, gul og grøn.   Et sandt kunstværk med mange fin detaljer.
Det må være en hobby som jeg også vil dyrke.
Dine projekter lyder interessante.

Jeg har bare det problem, at min maskine skal køre først, men fantasien har ingen grænser.

med venlig hilsen

Erik Møller Nielsen

 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros



Hej allesammen.

Forleden dag fik jeg min maskine til at køre.

Jeg har ikke disse fine programmer til at designe ting med, så jeg har lavet en hel del Toolpath til forskellige ting.

Blandt andet dette hjerte og noget til en sparegris.

Jeg har prøvekørt med programmerne.

I dag da jeg stolt skulle vise mine døtre hvad det var den kunne, virkede den da jeg skulle vise dem det.

Efterfølgende begyndte X-aksen at gøre vrøvl.

Hvilken akse det er er for så vidt lige meget.

Men når jeg starter Windows, står stepmotoren og hopper helt vildt i skiftende retninger.

De andre to motorer giver bare et lille ryk, ligesom X-aksen også gjorde før.

Når jeg så åbner Mach3, giver de to ligeledes et lille ryk, og X-aksen hopper helt vildt.

Når jeg så Jogger X-aksen, kører den fint et stykke tid, hvor den så holder helt op med at virke.

Hvad kan problemet være?

Jeg har brugt skærmet 4x1,5mm2 kabel. Skærmen er fastgjordt til maskinen med skruer.

På forhånd tak

Erik Møller Nielsen


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Hej Erik, godt at høre du har fået liv i maskinen nu.

Du skal huske at lave en afbryder på din styrestrøm så du kan holde det slukket mens du starter din computer op, for ellers så opfører den sig nemlig som du forklarer når du starter din computer op.

Hvad microstep har du sat dine styringer til?

Har du sat skærmen fast til chassis i di elkabinet den anden ende af kablet også, så den faktisk får er jordet?

Er der jord på dit system, eller har du kun almindelig 220v uden jord på din maskine?

Hej Kim.

Min stepper driver er sat til 400 pulse/rev

Strømstyrken er sat til 2,69A

Nej jeg har ikke ført til kabinettet.

1)  Kan man nøjes med at trække et almindeligt kabel fra skærmen hvor den går ind i styreboksen og til kabinettet?
2)  Og i så fald hvordan fastgør man det til kabinettet?
3)  Kan man bruge en kabelsko og sætte på skruen som fastholder kabinettet til den træplade, som jeg har monteret det hele på?

På forhånd tak

Erik Møller Nielsen


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Annonce
Hej Erik.
Har du løst dine stepper problemmer? Jeg har haft samme problem. Efter mange forsøg med forskellige dæmpere fand jeg løsningen. Fra tvivlsomme 400 mm/min løber min fræser med 2000 mm/min uden at hikke så meget som een gang.
Jeg har NEMA 23 motorer med 4Nm holding torque. De drives med 50 Volt 2A hjemmelavet ureguleret PS. Jeg har lavet koblinger af aluminium Ø20 og udenpå har jeg lagt en messing ring med indvendig diameter 23, udvændig 35 og bredde 15. mellemrummet fyldte jeg med Dow Corning silicone gummi. (hådhed Shore 40). Det har været Jackpot. Nu spinner steppere som en mis. Succeen blev straks anvendt på drejebænket.

Hej andrzej144

Ja. Min maskine har kørt helt perfekt motormæssigt.

Men, jeg er i gang med at lave en ny maskine.  Har allerede slagtet den gamle, da jeg skal bruge dele fra den til den nye maskine.

Problemet med den gamle maskine, var at der var for meget slør i føringerne, som var hjemmelavet af rulleskøjdelejer.

Min nye maskine bliver med liniære kugle føringer på både X,Y og Z akserne.
Selve opbygningen er mere kraftig og robust.

Z-aksen bliver drevet med kuglespindel.   Y-aksen bliver drevet med tandhjul og tandstang.    X-aksen bliver med tandrem.  Xaksen er yderligere blevet gearet ned med kædetandhjul og kæde.  Den samlede nedgearing bliver ca. 4 gange.

Meningen med den nye maskine, er at det skal være EN enhed, og ikke som den gamle med styreboks ved siden af.

Under selve maskinen bliver der lavet et skab til styringer, samt et skab til støvsuger.

Der bliver en lille pult på en arm på siden til tastatur, mus, monitor og forskellige tænd/sluk vippeafbrydere.

Jeg har vedhæftet tegninger og billeder.

Set Forfra.

billede af maskine under opbygning

Billede af maskine under opbygning

Billede af maskine under opbygning

Det kan godt være det ser rodet ud, men der er tjek på tingene.

Venlig Hilsen

Erik Møller Nielsen


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Så er maskinen oppe og køre.   Den har godt nok kørt i et par år, men er blevet løbende modifiseret.


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Her er et videoklip, som viser hvad min maskine kan.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Xfl-tmS35sc


 Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.




Erik Møller Nielsen


siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis