Afstand mellem brædderne med træterrasse

Vores tømmer har nu lagt terrassen på den anden side af huset men det var en anden mand der startede med at lægge brædderne. Da han havde sømmet de første brædder sagde min kone til ham at han skulle huske afstanden imellem dem da hun mente de så ud som om de var for tæt til hinanden. Han svarede at han havde skam husket men at man ikke kunne regne med at brædderne var helt lige og afstanden kunne svinge lidt. Nu har det regnet en del og vi kan se at træet har udvidet sig så meget at der ingen afstand er mange steder og der ligger mini vandputter der ikke kan komme væk.

Jeg har taget målinger der viser en afstand på 3,25 mm med den første terrasse de lavede og 1,25 mm på den sidste. Det synes jeg er helt tosset især når min kone havde nævnt det i starten. Nu har de valgt at bruge søm i sted for skruer så det er ikke så nemt at tage alle brædder op igen og omlægger og jeg kan forestille mig en masse undskyldninger for hvorfor det ikke kan lade sig gør.

Hvad mener I vi kan forlænge nu? Er der en minimumsafstand der skal være? Sømmene er 50 x 2,1 LH ring stainless steel A4 kan/skal de bankes helt ud af brædderne og nye bankes ind de samme hule?

Tak på forhånd.

Fritnat
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er da bare en Ommer, også hvis de grundet en fumlefingret hjene død person har lavet det. Du har ikke betalt for noget skrammel vel ?
Og du skal ikke lade dig henvise til at de lige nu har for travlt, de skal bare se at komme igang.

V.h.  Håndværkeren
Hej Fritnat

Først og fremmest - lad være med at betale håndværkeren, så kan man normalt selv få de mest iskolde personer der er ligeglad med hvad de laver til at tø op. - Det vil jeg nu også råde andre til, lad være med at betale for udført arbejde der slet ikke lever op til evt. tilbud eller forventninger (det sidste er selvfølgelig altid svært, da det kan være et fortolknings spørgsmål) men i denne sag forstår jeg ikke at tømren ikke har brugt 5 min af sin tid, for at se på den gamle terasse, før han er gået igang, og for at opnå så ens resultat som muligt - uanset at de ikke ligger på samme side af huset.

1,25 mm er ikke meget plads for træet og arbejde på - omvendt kan det godt være det vil blive svært hvis man gjorde et større nummer ud af det, at udbedringen af skaden (ved at starte forfra) er alt for stor i forhold til den "skade/gene" det er for jer, hvis man tænker rent købelov/aftaleret, så skal en afhjælpnings pligt fra håndværkerens side normalt stå rimelig i forhold til skaden/genen det har medført - men hvis han har en smule selvrespekt, så burde han på jeres opfordring hive brædderne op, og lægge dem på ny - og så en helt anden ting, forstår ikke hvorfor han har brugt søm - vi bruger ALTID rustfri skruer i de træ terrasser vi laver.

Men for at svare på dit spørgsmål mht. søm huller mv. så kunne man jo hive brædderne op, og så skrue dem fast i stedet i søm hullerne - så er der ikke noget spild i materialerne ud over ekstra skruer (som selvfølgelig ikke er helt billige, når de er rustfri)

Glæder mig til at se hvad du finder frem til.

Med venlig hilsen
MLB-Entrpriser

Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

Skrevet af MLB-Entrepriser på 13 sep 2010 14:14
Hej Fritnat

- og så en helt anden ting, forstår ikke hvorfor han har brugt søm - vi bruger ALTID rustfri skruer i de træ terrasser vi laver.



Med venlig hilsen
MLB-Entrpriser


Der er jo nok brugt en sømpistol, der jo er noget hurtigere end at skrue. Men måske kan det, som en nødløsning hvis alt andet falder til jorden, lade sig gøre at skære mellemrummet større med en rundsav, men det kommer jo an på hvilke brædder der er brugt.
jeg lavede 4-5 mm imellem mine terrassebrædder. Brugte nogle bor som afstandstykker (enden der normalt sættes i bormaskinen). Jeg sorterede selvfølgelig mine terrassebrædder og valgte de helt skæve fra. Og dem der var lidt skæve kunne vi godt tvinge på plads. Med en afstand på 4-5 mm, kan en forskel på en mm eller to også nemmere skjules.

Jeg skal ikke sige om du kan få ham til at lave det om, men jeg synes at det er frækt, når din kone endda har påpeget det.

Mvh
Jan
Tak for svarene.

Da jeg skrev indlægget havde jeg målt at der var præcis 17 brædder plus 17 sprækker til 2m med den gamle terrasse hvorimod samme antal brædder og sprækker gav kun 1,966 m på den nye terrasse og gik ud fra at brædderne var lige bredde - 11,44 cm - målt med en skuelærer på et afsavet stumpe.

Vores tømmer mente ikke at man kunne går ud fra at brædderne var lige bredde og at problemet med sprækkerne var kun pga regn i weekenden. Han påstod at brædderne var blevet lagt på samme måde og der var brugt stykker af hård masonit som afstandsklodser. Han mente at brædderne på den gamle terrasse var tørre da de var behandlet mens de nye brædder havde suget vandet til sig og udvidet sig 3 mm så sprækkerne havde skrumpet ind til næsten ingenting. Jeg pointerede at selvom brædderne havde udvidet sig pga. vandet så havde de ikke flyttet sig fra hvor de var sømmet fast og derfior kunne det ikke forklare hvorfor 17 brædder fuldt mindre på den ny terrasse. Her mente han så at man ikke kunne regne med at begge leveringer havde præcis samme bredde.

Jeg gik så igang med at måle nogle stumper fra den gamle terrassebrædder vi havde ligende undenfor og kunne konstatere at de havde kun udvidet sig lidt over 1% og ikke de lidt over 3% han regnede med de nye bredde havde. For at gøre det hele endnu mere spejlet så var der et stykke af den nye terrasse som var tilfældigvis dækket af et stykke krydsfiner og her viste han mig triumferende at sprækkerne var fint. Jeg stille og roligt målt det hele og kunne konstatere at her var der 17 bræder + sprækker til 2 m. svaret kom igen at brædderne brugt her var af en anden levering.

Lige meget hvad mener jeg at det væsentligst er at brædderne ikke udvider sig så meget at sprækket imellem lukkes og det er sket. Her mente han at det vil ikke ske efter de er behandlet da de ikke kan suge så meget fugt/vand.

Alt i alt vil han ikke være med til at lægger dem om da de nu var fugtige og derfor ikke til at regne med. Han påstod hårdnakket at når de var tørre og behandlet så vil de ligger præcis som brædderne på den gamle terrasse men hvis ikke så vil han komme og lægger dem om.

Det var godt nok en lang smør jeg håber det var til at forstå!

Ja, der blev brugt en sømpistol, meget hurtigere end skruer og måske en bedre udseende (smag og behag) bare ikke så nemt hvis de skal ud igen. Hvis vi bruger skruer så bliver der en blandning som jeg mener ikke ser så pænt.

Der er brugt 28 mm høvlet lærke med afrundet kanter. Jeg havde også tænkt på at sav sprækkerne op men jeg tror ikke på en pæn resultat da kanterne skal rundes og der er risiko for træls splint.
Annonce
At det enkelte brædt skulle svinge i brede, er noget vrøvl det burde en tømre vide. De bliver alle fremstillet i en keelmaskine, d.v.s. en maskine der både høvler og fræser i en arbejdesgang. Og en afstand på 3 mm. syntes jer er for lidt imellem brædderne, jeg vil mene at 5 mm. må være det rigtige. Ydermere opbevares teresse brædder altså ikke i opvarmede lokaler da det netop vil udtørre dem.
Men det er en hårdnakket Tømre du har fået fat i der, tag en uvildig til gennem syn og få et rigtigt skøn. Om Aben så retter sig efter det ?

Jeg fatter ikke hvorfor han ikke brugte de 10 minutter ekstra da han lagde terrassen, og havde koncentreret sig om at få den rigtige afstand imellem brædderne.
Brædderne på den gamle terrasse og den nye behøver ikke at være lige bredde, men jeg kan forstå at det har du målt at de er.
Brædderne kan selvfølgelig udvide sig lidt alt efter hvor fugtige de er, men jeg vil alligevel sige at man skal lægge dem med den rigtige afstand fra starten, og ikke tage udgangspunkt i at de måske trækker sig sammen når de tørrer. Jeg vil hellere have lidt større mellemrum, end ingen mellemrum
Og som du skriver,- mellemrummene skal ikke lukke sig når brædderne suger fugt. Ergo så har han lagt dem for tæt!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis