Isolering af 70er hus - hjælp

Hej alle sammen

Det må være her man finde nogle handymænd som kan hjælpe

Vi er ved at renovere et stort 70er hus på 244 m2 - 157 i grundplan.
Vi vil så gerne have varme i gulvet via fjernvame anlægget.

Problemet er:

Der er 10 cm slidlag
Så er 12 cm med løse lega sten
Og til slut 10-12 cm støbt beton hvor under der er tørt sand.

Hvad gør vi - er det okay kun at grave til det underlæggendebeton og isolere med 14 cm og støbe nyt beton på 8 cm.

Til slut skal det siges at de 90 m2 skal være rå beton gulv i toppen med blank finish :-)
 Resten af værelserne med trægulv 22 mm :-)

Håber nogle kan hjælpe.

Mange hilsner Michelle

MichelleSIlkeborg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ihf grave mere ud og så lægge flamingo i min 300mm men ved ikke om det er lov krav.
Ja 140 mm isolering i gulvet, er lige lidt nok, når i nu skal give gulvet den helt store omgang, vil det være ærgeligt ikke at isolere tilstrækkeligt.

Hvordan med jeres skillerum, står de oven på det nederste lag beton (klaplag)?
Kontroler hvordan det hænger sammen, inden i begynder for alvor, hvis de står på selve de øverste lag beton, bliver det besværligt.
Det er udfordring nok, hvis de står på klaplaget, og man vil fjerne det, og grave dybere.

mvh jens
Jeg plejer at skære med en stor vinkel sliber lidt fra vægen af hvis der ingen rigtig sokkel er inder vægen. Så den ikke falder sammen.
Skrevet af CRHansen på 12 sep 2010 10:24
Jeg plejer at skære med en stor vinkel sliber lidt fra vægen af hvis der ingen rigtig sokkel er inder vægen. Så den ikke falder sammen.

Og hvad så når det er en indvendig bærende væg? /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Michelle Foldager på 12 sep 2010 08:45
Hej alle sammen

Det må være her man finde nogle handymænd som kan hjælpe

Vi er ved at renovere et stort 70er hus på 244 m2 - 157 i grundplan.
Vi vil så gerne have varme i gulvet via fjernvame anlægget.

Problemet er:

Der er 10 cm slidlag
Så er 12 cm med løse lega sten
Og til slut 10-12 cm støbt beton hvor under der er tørt sand.

Hvad gør vi - er det okay kun at grave til det underlæggendebeton og isolere med 14 cm og støbe nyt beton på 8 cm.

Til slut skal det siges at de 90 m2 skal være rå beton gulv i toppen med blank finish :-)
 Resten af værelserne med trægulv 22 mm :-)

Håber nogle kan hjælpe.

Mange hilsner Michelle

Er lidt i samme situation - der er desværre ikke noget der er rentabelt ifm opbrydning af den bærende beton - vores hus er større og har plads til mindre isolering end jeres (18 cm over beton) og der er tale om max 2000/år i yderligere besparelse ved at isolere til gældende standard. I jeres tilfælde kan i opnå minimumskravet for gulvvarmeetablering i BR2010 ved at ofre nogle få cm loftshøjde og lave det som et strøgulv på opklodsning. /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg er i gang med et lignende projekt i et hus fra 1974, betonkanonen kommer med 4 m3 flydebeton i morgen :o)

Jeg havde parketgulv, 100 mm strøer/isolering, 100mm betondæk, tynd plastfolie og derunder stabilgrus. Plastfolien havde givet op, så der kom fugt igennem betondækket, så parketgulvet gik op i limningerne.
I stedet for at pakke fejlen ind valgte jeg så at skære betondækket rundt langs kanterne, banke det op, grave ud, lægge 300mm styropor og støbe nyt 120mm betondæk oven på.

Jeg er helt klar over at det ikke er rentabelt, men vi ville gerne have gulvvarme, og jeg kunne ikke forlige mig med tanken om at pakke fugt ind under gulvet. Jeg håber på, at fremtidige ejere af huset vil sætte pris på at jeg har lavet en god løsning...

Mine bærende indervægge har fundament, og de ikke-bærende har jeg understøbt. Jeg tager et par rum af gangen, og jeg har ikke haft gravet ud på begge sider af de ikke-bærende vægge, så betondækket har båret dem mens jeg understøbte

MVH Leo

Jeg har ingen bærende væge indvendig. Alle yder væge er der jo sokkel under så ingen problem der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis