Beklædning af yderdøre?

Ja, planen var jo sådan set at slibe, spartle, male de gamle trædøre fra JE-Træ... Meen kom til at tænke på, om jeg kan sætte en helt ny front på istedet?
Kan man få noget tynd plade, der kan limes på, males, og som holder?
Ideer modtages, på forhånd tak!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe vandfast krydsfiner og mdf-plade - 6-7 mm i tykkelse.

Du nævner at lime. Lad være med det! Du risikerer bare at få en skæv dørplade. Så du nøjes med at skrue eller dykke pladen på, og så spartle hullerne efter hvis du synes.

Hvis man absolut vil lime plader på, skal det gøres fra begge sider for at undgå skævheder. Eller som vi jyder siger: "windsk" :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

Ja, den må æ blyv windsk !!!

En vandfast krydsfiner, er den holdbar i længden? Både i pladens limning, og i malingen jeg påfører?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med hensyn til holdbarheden af krydsfinér, så synes jeg, det er blevet ringere med tiden.

En god idé er, at der bliver smurt noget tyndt olie (fx Gori 22) på især forneden på døren og lade det trække godt op i finéren. Og så behandle med noget maling, der arbejder sammen olien. Det er jo især bunden på døren, der er ret udsat.

Svend Erik

Bygningssnedker

Vel er vandfast X-finer holdbart.
Jeg har en dør som består af 2x10mm østenfiner på ramme og med isolering. Som nåede at blive 20 år før den blev malet førstegang.
Den var godtnok noget nedbrudt i overfladen, men efter fornøden slibning og maling fremstår den som ny. (Så godt som)
Men det gælder kun for omtalte plade samt måske rigtig støbeX-finer. Ikke for f.eks. Douglasplade. (Fyrretræsfiner)
'hpox':

For 20 år siden, synes jeg 'østenfinér', var bedre. Det man får nu om dage, er noget mærkeligt og løst noget, som jeg ikke er så stolt af. Der var engang man brugte 'bodex'. Det var på mange måder en god plade - men ikke billig.

Støbepladen har jeg ikke lige været i gang med at male på, så jeg er ikke klar over, hvordan den arter sig i længden ... Umiddelbart skal man nok slibe i den glatte overflad inden maling. Men jeg har ikke prøvet det.

Svend Erik

Bygningssnedker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så har jeg været i pind-handlen, og de har 4mm vandfast krydsfiner... Han sagde jeg skulle "fuldlime" pladen på.... ???
Så får den en grundig omgang Gori22, og så.... ?
Du skal bare høre efter hvad Bertelsen skriver?
Mon du ikke burde forsøge at "fuldlime" din tømmerhandler allerførst?
Hvis diu limer får du med garanti en krum dør.
Og der findes mange slags vandfast X-finer. Hvad slags har du købt?
hpox skrev:

"Mon du ikke burde forsøge at "fuldlime" din tømmerhandler allerførst?"

Jeg havde jo egentlig besluttet mig for, at holde mig lidt i ro. Men så kom hpox med sine sjove svar :-)

Lad os så tage den igen da: Når man fuldlimer, så gør man det på BEGGE sider! Gør man ikke det, så får man højst sandsynlig en krum flade. Og det er ikke sådan lige at rette op igen.

Vi er altså nogen i snedkerfaget, der har lavet den brøler, at lime finér, krydsfinér på bare én side. Kan stadig høre værkføreren: I VED FA.... GODT, DER ALTID SKAL LIMES PÅ BEGGE SIDER!!!

Svend Erik

Bygningssnedker

Men.... Måske jeg ikke har forklaret mig ordentligt:
Det er en eksisterende dør, med jernramme, men indbygget træ. Meget tung og solid. Som jeg så vil slibe lidt ned, for derefter at lime pladen på det gamle træ!
Det kan da umuligt krumme den meget solide, stive, metal indrammede dørplade??
Typen af krydsfiner ved jeg ikke, den var glat på begge sider, uden samlinger/spartlinger/knasthuller...
Det er rigtigt at jo kraftigere og tykkere og tungere osv dørpladen er, jo mindre vil døren have til bøjelighed til at krumme. Og jeg skal heller ikke afvise at der findes limtyper der er mere velegnede end andre. For at undgå krumning.
Måske kontaktlim til gulve eller den slags.
Men det er ikke for ingenting at du på en hvilken som helst fineret skabslåge og plastlaminatbordplade har belægning på begge sider. For at undgå krumning!!!
hvad er egentlig problemet i at skrue pladen fast med rudtfrie skruer, undersænjet 1 mm, udspartlet, pudset og siden malet. Rustfrie skruer er iøvrigt ikke ledende og derfor heller ikke så varmeledende som alm. skruer.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også