Stalddør contra alm. dør

Vi står og skal skifte en gammel hoveddør.
Nu taler vi om at få en "stalddør" så vi kan åben den øverste del uden at hunden løber ud..

Men er den dårligere, tænker her på tæthed, isolering og holdbarhed??

Og hvor meget ekstra skal sådan en dør koste..

De døre der bliver skiftet nu, i boligforeningen,  giver vi knap 10k for inkl moms og montering.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke længere så imponeret af denne type dør.
Det lyder bedre i teorien, end jeg synes det er i virkeligheden.
Har man små børn man vil holde inde eller ude, er der da en vis ide i den, meeeenn

Så behøver I vel ikke at sige tak til oven i prisen!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu skal du høre her 'grandoldman': Du er interesseret i en halvdør, og er lidt betænkelig. Det behøver du nu ikke være!

Sådanne halvdøre har jeg efterhånden lavet en del af, og der har stort set ikke været problemer med dem. Det med tætheden behøver ikke at give problemer. Der er selvfølgelig flere kanter med tætningslister og muligheden for utæthed er lidt større. Men hvis døren bliver monteret omhyggelig, så burde tætheden ikke volde problemer fremover.

De lukkebeslag (paskviler), der bliver monteret, er helt beregnet til halvdørtypen. Den nederste del er som en terrassedør. Den øverste del er som en facadedør. Begge halvdele har to lukkepunkter. Og med sådanne fire lukkepunkter er der tæt! Der er så der, hvor de to halvdele mødes på midten, der kan opstå lidt utæt − HVIS ikke der bliver monteret omhyggeligt!

Det med isoleringen, tjaaa en muret væg er nok bedst :-) Men de fyldninger vi bruger på min arbejdsplads, er der isolering mellem − forskellig alt efter fyldningstype.
Glasset er lavenergi, og her findes også forskellige typer, der giver en rimelig isolering.

Holdbarheden er meget op til, hvor flinke folk er til at vedligeholde. Fyrtræ holder nok dårligst i forhold til hårdtræ som mahogni eller teak.

Det var lidt fra én, der ret ofte laver stalddøre, bondehusdøre eller halvdøre som de kaldes :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

Lige et øjeblik Bertelsen. :o)

Hvorfor kan man kun købe udadgående halvdøre og er det den type du omtaler ovenstående?
De døre jeg typisk er med til at lave, er for det meste udadgående. Men det sker en gang imellem, der er nogen, der absolut vil have dem indadgående. Ret besynderlig, synes jeg.

Udadgående er for så vidt nemme at lave tætte. Det er straks værre med de indadgående. Den sidste type kræver man er ret omhyggelig ... Der er derfor vandnæser på både den øverste og nederste ramme. Men også montering af tætningslister skal man være ret omhyggelig med.

Svend Erik

Bygningssnedker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Besynderligt. Det ved jeg nu da ikke.
Hvis nu døren osse er primær adgangsdør. Og den dør hvor man modtager gæster. Så må den da gerne gå indad - her i DK.

Hva' nu vil dronningen kommer på besøg og man åbner døren lige i smasken på majestæten. "Det bryder vi os ikke om" ville hun sige.
Hvis man nu har glas i den øverste del af sin stalddør, og den er udadgående, vil man kunne se, når majestæten står uden for og banker på.
Så vil man kunne undgå at ramme majestæten fysisk hårdt i smasken, hvis man åbner lidt gelinde, og derved undgå at blive udsat for forsmædelig irettesættelse og komme i bad standing.

Jeg er helt enig i, at det i grunden er uheldigt, at indgangsdøre er indadgående, idet det giver anledning til mange flere kvaler med slagregn og nedbrydning af dørtrinnet.
Min stalddør, med glas aht majestæten, er netop udadgående og her 15 år efter montagen kan jeg se, at det er den rigtige måde ift. de øvrige indadgående.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej
ktm har fuldstændigt ret, indadgående rammer, både døre og vinduer, nedbrydes hurtigere end udadgående. Og er svære at lave ordentlig tætte på langt sigt, i det klima vi har .
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Døren åbner indad.. og hvis den skulle ud af, vil den, når den er åben 90 grader fra husfacaden, "lukke" for den flisegang der går langs huset.. så kommer der flere gæster på en gang, eller kommer vi 2 personer med indkøbsposer skal alle forbi døren før den åbnes, ellers skal de/den sidste ud i bedet for at komme uden om døren.
Så er der tætheden ved indad contra udad. Flere af døren skal skiftes i området pga. råd i bund af dør og karm.
Og så tænker vi på plast døre.. Man kan jo næsten ikke se forskel.
Hvordan holder de, tænker også på det energimæssige. Nogle af trædørene er skæve og utætte.

og jeg tror vi dropper stalddøren.. pga den skal indad.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

'hpox' skrev: Besynderligt ...

Det skal forstås sådan, at det er noget upraktisk, og nok til tider kan være generende med sådan en halv dørramme ragende ind i rummet. Men der er visse tilfælde, hvor det er nødvendigt med en indadgående; typisk pga. udhæng. Samme gælder for øvrigt for indadgående terrassedøre.

Hvis dronningen kommer på besøg hos dig, så har hun livvagter med, der holder øje med din optræden. Desuden kommer dronningen ikke på besøg hos dig; du skal være en særdeles dygtig kunstner for royalt besøg. Men så kan hun også finde på et privat besøg hos dig :-)

'ktm':

De fleste halvdøre er med glas i den øverste halvdel og fyldning i den nederste. Ganske få skal have fyldninger overalt og andre med glas ...

Der har været en tradition for, at facadedøre var indadgående. Men gennem årene har det dog udviklet sig til, at flere får dørene som udadgående. Og når man tænker sig om, er det også lidt fjollet, at en indadgående dør skal optage én kvadratmeter plads.

Dørtrinet: Det er i de fleste tilfælde ikke et problem, for det meste (de døre jeg er med til at lave) er med alu-bund. Er det med træbund, så er træsorten mahogni eller iroko-teak. Sådan træsort forgår ikke sådan lige ...

'snedkeren61'
:

Det med at indadgående døre/vinduer hurtigere nedbrydes, det ved såmænd ikke om de gør. Der, hvor man ser en hurtigere nedbrydning, er elementer mod syd og vest. Nord og øst giver ingen problemer.

En fremskyndelse af nedbrydning ses jo mange gange pga. af dårlig vedligholdelse. Men hvis der er lavet dårligt/sjusket konstruktion, så kan det gå hurtigt!

Tæthed: Der hvor de største problemer er ved tæthed, er fx dobb. indadgående døre, og især disse. Meget kan klares med gode tætningslister, slaglister og vandnæser. Men også indadgående vinduer kan give problemer, hvis de sidder udsat.

'grandoldman', nu håber jeg ikke, du bliver alt for forvirret af os 'træmænds' fagsnak. Sådan er debatter til tider :-)



Svend Erik

Bygningssnedker

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også