Stalddør contra alm. dør

Vi står og skal skifte en gammel hoveddør.
Nu taler vi om at få en "stalddør" så vi kan åben den øverste del uden at hunden løber ud..

Men er den dårligere, tænker her på tæthed, isolering og holdbarhed??

Og hvor meget ekstra skal sådan en dør koste..

De døre der bliver skiftet nu, i boligforeningen,  giver vi knap 10k for inkl moms og montering.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi står og skal skifte en gammel hoveddør. Nu... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej Svend Erik.
med fare for at tærske langhalm, ja, verdenshjørnerne betyder meget .Vedligehold naturligvis også, men kan vi så blive enige om at hvis de er udført som de skal, af ordentlige materialer,monteret ordentligt og vedligeholdt. Så sidder de trods alt med største delen af karmtræet udvendigt !
Og det gør udadgående rammer ikke.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

'snedkeren61':

Det er klart, at indadgående vinduer/døre jo har lettere ved forgå − og særligt mod syd og vest. Der, hvor der kommer råd først, er nede i bunden af karmsamlingen og bunden af rammerne. Det er derfor meget vigtigt, at der bliver fuget, så der ikke kan trænge vand ind. Hvis vi tager dørkarmen, så inden alu-bunden bliver monteret, kommer der en ordentlig omgang fugemasse på. Og når alu-bunden er sat på, bliver der yderligere fuget i lysningen. Så kan der ikke gøres ret meget mere for holdbarheden, udover at forbrugeren passer vedligeholdelsen godt.

Hvis vi tager rammerne, så er det vigtigt, at der bliver fuget godt i falsen (i samlingen) inden glasset bliver isat. Hvis ikke der bliver lukket omhyggeligt i falsen med fugemasse, så kan der trænge vand ned i tapsamlingen, og så er f..... løs − især ved dørrammerne! Der går med garanti ikke mere end 5-6 år, hvor træet er godt i gang med at rådne.

Udadgående elementer har jo karmnakkerne, og det er her råd starter først. Men igen: placeret mod øst og nord og god vedligeholdelse mod de andre to verdenshjørner, så holder tingene nu rimelig godt.

Men omhyggelig vedligeholdelse af forbrugeren er særdeles vigtigt for god holdbarhed. Det er mange nu også. De er bevidste om, at nye vinduer og døre er kostbare.

At tærske langhalm: Det er debatter jo ret ofte, og der er vel ikke noget mere kedeligt, end når folk bare svarer: 'Enig' − eller slet ikke gider svare.

Svend Erik

Bygningssnedker

Fortsæt endelig - noget ved man eller har en idé om - og andet lærer man.. Det er jo de vestvendte døre der skiftes først her i boligforeningen.
Er det fordi vinden ofte kommer derfra..?? Og dermed regn..?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

'grandoldman':

Placering af vinduer, og især døre, er langt mere udsatte mod syd og vest pga. af slagvand = trænger ind flere steder og hermed ind i træets fibre. Kernetræ (det ældste i træ) rådner ikke sådan op. Det er det dårligste, som kaldes splintved (det yngste/yderligste på træet) der rådner op først. Splintveddet er 'åbent' for vand. Kerneveddet er tildels 'lukket' fra naturens hånd. Dette gælder for fyrtræ. Andre træsorter kan have andre egenskaber ...

Jeg bor i en andelsboligforening. Her er samtlige sydvendte døre, og visse vestvendte, skiftet. Balladen startede så småt efter de 5-6 år. Her var en kontstruktionsfejl hovedårsagen. Med de nye døre vi har fået isat, er der blevet mere ro. Vedligeholdelse er vi ret bevidste om :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Vi er også blevet mere bevidste om vedligehold.. Førhen var det andelshaveren der vedligeholdte med maling.. Nu er det fælles over bestyrelsen så vi er sikre på at det udføres.
Der er dog gået nogle døre til på den konto. Typisk er der råd i nederste del af døren.. men ikke så slemt i bunden.. Det må være manglende maling.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
'grandoldman':

Nu træder vi lidt ved siden af debatemnet, men det er jo også dig, der har startet tråden :-)

I en andelsboligforening er det særdeles vigtigt, at der er styr på vedtægterne. I jeres §9, som omhandler den udvendige vedligeholdelse, står der, sådan forkortet ned, at den udvendige vedligeholdelse er foreningens ansvar. Det betyder, at det er den siddende bestyrelse, der sætter gang i vedligeholdelsen. Ofte er det jo også på en generalforsamling, man har ytret ønske om, at få sat gang i fx udvendigt malearbejde.

Det der med at det er den enkelte andelshaver, der forestår udvendigt vedligeholdelse selv, er noget skidt! Nogen er gode til det, andre er ikke! Man bør derfor få en god håndværker til at udføre arbejdet. Og der kan være andre årsager til professionelt udført arbejde − jeg tænker på fejl og mangler. Det kan altså i længden blive for dyrt, at 'hr. og fru andelshaver' laver tingene på egen hånd.

Hilsen fra én der har skrevet og tilrettet vedtægter = et hulens stykke arbejde, men vigtigt! :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Jamen det er jo det jeg skriver.. nemlig at det er boligforeningen der står for vedligeholdelse udvendig nu.. og deraf kommer der jo en proff maler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

SEB
Nu er det ikke sådan, at min omtalte dør er ved at forgå.
Det er i øvrigt en Storcke fra 1995, et i øvrigt vist nok anerkendt fabrikat, så vidt jeg ved.
Det er bundtræet, som er en eller anden hårdttræ type. Ret hurtigt fik bundtræet en revne, som min kone møjsommeligt sliber og lakerer, for ikke at der skal trænge vand ned i træet.
Men vi kan da godt se forskellen på denne dør og så den næsten ved siden af placerede stalddør. Det er denne observation der gør, at jeg ved fremtidige dørmontage, vil arrangere mig med udadgående, udvendige døre.
Begge omtalte døre er sydvendte og det er helt klart, at de fører en hårdere tilværelse, end de nord- og østvendte.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også