Nyt tag på den gamle garage?

Hej,
jeg har en gammel garage med eternitplader, der er så møre at der i den grad er fare for at man falder igennem. ud over det, så er taget utæt et hav af steder. jeg gætter på at det er 45 år gammelt.
utæthederne er delvis løst med en billig presænning fra silvan, - indtil foråret, - så skal der nyt tag på, - så her spørger jeg løs:

det gamle tag, eternitpladerne, - må jeg aflevere dem på den lokale genbrugsplads, - jeg mener der er noget med at private godt må, medens fagfolk skal betale?

det nye tag, - jeg vakler mellem blot at lægge nye bølgeplader på(uden eternit ), og så tagpap på krydsfiner, men, men, der er en del spørgsmål til det sidste:
1. når der nu er 75 cm. mellem reglerne, og jeg vil bruge 16 mm. plader, så vil mindst den ene samling ligge mellem to regler, - kan jeg så ikke forsvare at lave en "understøttende" plade, som begge ender af pladerne skrues fast til?
2. vil icopal topsafe, i et lag ikke være tilstrækkeligt? - jeg vil helst ikke i gang med at svejse.
3. eller er det i grunden ikke billigere og nemmere at lægge nye bølgeplader på?

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du slet ikke overvejet trapetz plader af stål, de fås i forskellige farver og er i vore dage utroligt stærke. En stor fordel er at du kan få dem i hele taglængden, så du slipper for en masse samlinger. Og så er de meget nemme at lægge op og vejer en hel del mindre en eternit og tagpap løsningen. Og du kan lægge det på de eksisterende lægter.
Men hensyn til af levering af gammel eternit, så er reglen så vidt jeg er orienteret, at du max. må afleverer 5 plader om ugen, hvis det skal være gratis.

V.h.  Håndværkeren
Her i pastoratet må vi aflevere de plader vi har behov for at aflevere. Kommunen har indset, at alternativt smider folk det bare alle mulige andre steder.
Der er åbenbart forskellige regler rundt om i landet
Kommunen her er meget liberal med at modtage alt muligt sorteret affald, med det resultat, at det er meget sjældent at møde affald i naturen.

Med venlig hilsen
ktm

 

De gamle tagplader kører du bare på genbrugen, der er ingen begrænsninger på hvor mange du må levere om dagen, plader skal dog taget forsigtigt ned og leveres i hel tilstand på genbrugen, er de meget medtaget kan de forlange de pakkes ind i plastik.

Nu er det om man er til det ene eller andet om man skal vælge stålplader eller tagpap, men personligt ville jeg selv have valgt at lægge listepap, det er flot og holdbart.

Hvis du vælger at lægge en 16mm krydsfiner under tagpappen, så ville jeg lægte taget pr. 400 mm inden pladerne lægges, så sikres også en god ventilation under pladerne på tværs af spærene.

Jeg siger så mange tak til "Håndværkeren", - trapetz plader af stål havde jeg slet ikke inde på lystavlen.
De fås tilmed hvide, så ozonlaget får en lille pause her. De fås i 7 meters længder, som er lige det jeg skal bruge, det kunne ikke være nemmere og bedre.
Men, - der er altid lige et tillægs spørgsmål, ikke?
Kan det betale sig at købe "Antikondens" modellen?
Jeg har tænkt mig at nedlægge garagen, og indrette et ekstra rum her, vel isoleret, - så udluftning af tagpladerne vil "koste" en del ekstra-arbejde og materialer.
Skulle det være nødvendigt med et undertag?
Er 40 års garanti troværdigt?
Kan man gå på pladerne?(jeg tænker at hvis jeg går på Carporttaget, med de her blå plastplader, så går jeg helt sikkert igennem).

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
læg stålplader op med en underdug. Så er du helt sikker. Jeg har lagt nyt tag op på et 60 kvm skur i ståltrapez. Et par af pladerne skiftede jeg ud med "klare" dvs gennemsigtige, glasfiberforstærkede. Det betyder en del at du får dagslys ind den vej også. MEN de klare kan give kondens, så evt. læg dem over frit gulv.

 

Annonce
Jeg spurgte på et tidspunkt hos vores lokale tømmerhandel lige netop om kondens på undersiden at stål pladerne. Og fik at vide at det var spild af penge, det sker måske to eller tre gange om året at der optræder kondens under taget. Og ja hvis du bare har ca. 40 cm. imellem lægterne kan du invitere familien op til dans på taget  men lad hellere være, for så tror dine naboer bare at du er fuldstændig tosset nu
Takker, Takker, - så de penge jeg sparer ved ikke at ofre antikondes, kunne jeg bruge på undertag, - godt så, hvornår er det forår? :-)

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Håndværkeren > Er du sikker på det ? (læs - har du prøvet det ) ;-)

Jeg er også sikker på at GranDanoar ikke falder igennem, men bliver der ikke buler i taget, hvis man går på det. - mener at pladerne kun er 0,5 mm tykke. (Er det virkelig rigtigt ?? )
Ja det er rigtigt, for jeg bruger taget når jeg skal have større ting ind på førstesalen, jeg har sådan et tag på sidebygningen, tidligere stald.
Selvom der er lægtet pr. 400mm vil man stadig kunne bule og ridse pladerne, så skal man henover taget vil jeg da anbefale med lige ligger en tynd plade at gå på.

Kondens optræder ikke kun 3-4 gange om året, man bør IKKE tage en trælast sælgers ord alt for seriøse.

Hvis der isoleres under et ståltag skal der etableres et undertag også, antikondens kan anbefales til skure og carporte hvor man ikke vil stå inden under alt det drypperi.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis