Anlæg græsplæne - igen - hjælp!!

Hej,

jeg var ikke helt tilfreds med vores græsplæne, da den var meget ujævn, den blev anlagt i 2002 da vi byggede vores hus, vi fik grubbet den, så det burde være ok, for der står da heller ikke vand i græsplænen på noget tidspkt.
Nå men jeg lejede så en stennedlæggerfræser i sidste weekend og fik fræs hele græsplænen op, så vil jeg til afrette/småplanere, men så snart jeg gjorde det fik jeg revet græstotter med op, ja jeg har ikke sprøjtet græsset inden, nok ret dumt, kan jeg ligesom indse nu. Men hvad vil i råde mig til at gøre nu, for jeg har prøvet at rive det, men det er jo en umulig opgave, når det er ca. 5-600m2 vi snakker om. Så skal jeg leje sådan en stennedlæggerfræser igen og køre 2-3 gange over arealet igen eller kan jeg nøjes med at fræse det 2-3 gange med en alm. havefræser(Texas) og for så til sidst at afrette og så. Ja det er ved at være sidst på sæsonen, så jeg har lidt travlt...

Mvh
Jesper

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har du jo været over det, med stennedfældnings-fræseren, hvad med at leje en gartner fræser, og så ikke fræse så dybt, den er betydelig mere effektiv end en alm. fræser.

Når det nu er så stor en plæne, kunne du jo få den fræst med en traktorfræser, der er ret effektive.

Alternativt kunne du jo rive, de værste totter af, og så købe muld, og jævne ud i et tyndt lag.

mvh jens
Hej

først tak for svar, men jeg vil prøve at leje en gartnerfræser så, og så få det hele kørt godt og grundigt igennem igen og det med at smide et lag muld på, ja det lyder som en fin løsning så.

Jeg siger endnu engang tak..

Mvh
Jesper
hvis jeg skulle over denne opgave så have jeg lejet sådan mini traktor med en knuser bagefter.. er lidt i tvivl om det er den du kalder en stennedlægger.. De knusere jeg har set i aktion efterlader meget lidt græs tilbage...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hej, den stennedlæggerfræser jeg har brugt er sådan en "manuel" en, dvs noget lign alm. fræser, bare meget større, men den har desværre ikke findelt græsset som jeg havde håbet på, så der er masser af store totter der kommer frem når der rives. Og rive 5-600 m2 og samle alle græstotterne op er en umulig opgave, har jeg fundet ud af. Men ja jeg tror også der skal lidt større maskiner til, netop en lille traktor og så få det fræset godt og grundigt. Men jeg har taget fat i en anlægsgartner som vil komme og så på det, for jeg er gået død i det, desværre... Mvh Jesper
oki.. ellers har nordjysk lift en lille john deer traktor (mini) med en rotorfræser på til små 2500 om dag vist nok.. den tager satme fat

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Annonce
Hej,
nu bor jeg desværre ikke lige i nordjylland, men i Horsens, så der er lidt langt at køre. Men har snakket med en anlægsgartner og han anbefalede at lade det hele ligge til foråret, for resultatet vil ikke bliver godt hvis man fortsætter med det jeg har haft gang i.. ØV.
Grunden til at han vil anbefale at lade det ligge, det er at så når græstotterne at formulde samt det giver mig mulighed for at sprøjt for ukrudt, for vi havde en del mælkebøtter i og nu er det hakket i fine små stykker som betyder at der kommer x-antal mælkebøtter for hver enkelt mælkebøtte, og det kan man jo ikke lige sprøjte for det 1 års tid, når man har anlagt ny græsplæne, så det bliver sådan og så håber jeg at jeg at jeg får bedre success med det i foråret..

Mvh
Jesper
Det lyder ikke helt dumt... Nordjysk lift husere så vidt jeg ved vist hele landet... Men du kan som du selv siger sprøjte med roundup med speedup også vente 10 dage... Så er det hele visnet ned og dødt... Mælkebøtter ka. Du sprøjte for ca 6-12 mnd efter græsplænen har fået ved... Trim laver et skide godt produkt der tager bredbladet ukrudt som jeg og en kammerat har brugt med stor succes mod mælkebøtter

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Lidt matematik, hvor meget muld til at jævne. 600 m2.
2 cm, giver så lige 12 m3 muld, der "lige" skal spredes ud......

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Set i bagklogskabens klare lys, ville det nok have været en idé at leje en minigraver til at trække det øverste vækstlag af med.
Var plænen så slem at den ikke kunne rettes op over et par omgang med topdresing? nu her i sep og igen til foråret når der igen er kommet gang i den efter et par klipninger.
Sket er sket, kunne en stenrive måske hjælpe dig?, det er nok lidt for vådt for tiden…
Jeg tænkte også på at smide noget topdressing på, men kom til den konklusion at det bedste ville være at "starte forfra", altså fræse det hele op, men begik så den kæmpe brøler ikke at sprøjte først, for plænen var også medtaget af en del ukrudt, såsom mælkebøtter og diverse andre ting.
Men ja, jeg venter til foråret og forsætter min kamp ;-)

Mvh
Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis