Støjfri computer kabinet?

Nogen der har fundet en god kasse/skab som man kan sætte en støjende computer ind i ? Evt. beskrivelse af hvordan en sådan bliver til i f.eks. træ ? Hvis ikke "møblet" (som jeg endnu ikke har fundet) kan købes færdigt til en rimelig pris, så kan man måske selv bygge noget med plads til et midi tower med div. strøm forsyninger, ledninger, eksterne diske osv.

I am so full of it.....

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se det, du er inde på 'Jano59', er det, jeg tænkte på for en del år siden, da jeg første gang skulle i gang med computer; denne grimme og støjende kasse skulle gemmes væk!

Jeg sidder i køkkenet med min computer, og lavede i sin tid noget specialinventar, der matchede det eksisterende. Idéen var, at når computeren ikke var i brug, så skulle det eneste synlige være skærmen. Alt andet skulle være gemt væk!

Du skal se for dig, at jeg har et højskab til venstre for mig. Klods op mod skabet er der en bordplade på 130 cm i længden, og herunder er der en udtræksplade. Ovenover bordpladen er der en lyshylde, hvor der er 'gemt' en lampe, som giver noget inddirekte belysning = fri for reflekser.

Ved min venstre side har jeg altså et højskab på 160 cm i højden, en bredde på 50 cm og 60 cm i dybden. I bunden er der først og fremmest plads til 'kassen'. Men for at det ikke må blive for varmt - det er vigtigt! - er der et stort hul til ventilation, hvor der også er trukket div. kabler igennem.

I skabet er der også hylder til printer, tastatur, mus og div. kontorgrej. Men hylderne gå ikke i bund. Der mangler ca. 10 cm. Igen har det noget med ventilation at gøre, for i toppen af skabet er der store ventilationshuller.

Du kan sagtens lave et skab, og gemme den grimme støjende kasse væk. Men det er VIGTIGT, at der kan komme ventilation til!

Nu fik du en lidt større beskrivelse af, hvordan jeg har indrettet mig. Dette for at give noget inspiration :-)

 

Svend Erik

Bygningssnedker

En computer holder først op med at larme når man benytter vandkøling, i kan forsøge jer med alle mulige blæsere men selvom man finder de der " Super silent" ja så giver de ikke nok luft til at køle og man ender op med en god stor stak...

Ind i et skab er nok heller ikke sagen grundet varmeudvikling..


Vandkøling = Stille Computer



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu er det en midi tower fa HP og computere fra de "kendte" producenter har det med ikke at passe til så meget andet, tror vandkøling ville være et overkill og sikkert slet ikke passe ind i HP´s mystiske kabinet, men jeg skulle nok kunne nå noget at vejen ved at køle den ned med gode blæsere af den "stille" slags. Men vil egentligt gerne sætte hele molevitten ind i et skab så det er gemt lidt af vejen, dog uden at skabet bliver voldsomt stort.

Jeg mener at havde styr nok på hvor varmt den kan/må blive og den skal ikke bruges til vild 3d performance men som medie center under stue alteret, derfor ville jeg være glad for en pæn kasse/skab som den kan står inde i med nogle støj dæmpende plader, gummi ophæng osv osv. men uden at det skal koste "kassen" ;-)

Jeg tror det ville dæmpe den nok og mener også den ikke bliver alt for varm. Dog har jeg lige læst i "gør det selv" at hvis man lydisolere skal man også huske nøgle hullet da et "u-lyd-isoleret" nøgle hul svarer til 50m3 væg 8-}



I am so full of it.....

Du kan se det skab jeg har bygget her, og jeg kan fortælle dig at så simple ting som 2 eksterne diske og en mac mini som ikke udvikler ret meget varme hæver temp i det "lille" skab til over 55 grader....

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/203


Så tænk dig nu GODT om inden du laver noget du tror virker... Jeg har måtte lave hul i loftet og sende varmen op på loftet
(men det er så også okay da jeg lige har bygget et kontor deroppe som nu får gratis varme DD)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
MKH, der er virkeligt et flot arbejde du der har lavet!!!

Tak for advarsel, jeg skal nok passe på, måske der også skal være plads til en røg alarm og toppen kan så være lavet af jern, så kan jeg forvarme vand til køkkennet ;-)

Man kan måske lave et "køle-skab" baseret på den type vandkøling man bruger til vandkøling af computere, men det giver nok ikke køling nok til et skab og det skal jo i sig selv ikke larme som et normalt køleskab eller være dyrt i strøm.

Kan jo også kigge på hvad det koster med sådan et Vin-køleskab, pimpe det med lidt horehus farvet ledlys og selvlysende klistremærke ;-)

I am so full of it.....

husk du med vandkøling ikke kommer længere ned end rum temp, det gør bare maskinen lydløs, og til dit forbrug ville det være sindsygt at lave så meget arbejde..

Næh en termostat i et skab, et hul i siden og så et lille batteri, når der bliver for varmt i skabet så køre blæser (som self er en silent med olie lejer) så det ikke blive for hothothot....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Køb en Corsair H50 eller H70 vandkøler. Er måske farvet da jeg selv har været med til at designe den

zalman reserator vandkøler.!

denne vandkøler er bygget på denne måde at en "kølekompressor"

står på bordet eller gulvet og slangerne kommer ind i kabinettet

til "kølehoveder" på cpu og grafikkortet.

og måske nordbroen.

Har selv en Zalmann Resirator. Jeg vil nu hellere beskrive den som en radiator. Fordelen ved denne frem for andre er at den del der køler vandet af igen fungerer ved passiv afkøling, hvor mange andre anvender en blæser (ligesom en køler på en bil). Ulempen er så at den fylder rimelig meget.
Min anbefaling er at opbygge computeren fra grunden, med øje for at begrænse støjniveauet.
Løsningen med at spærre den inde i et skab holder ikke efter min mening.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis