Ventilation i garage

Hej.

Jeg er ved at bygge et opvarmet værksted på små 40 m2 (og dermed ca 100m3 rum), og har i den forbindelse tænkt mig at følge alle de moderne råd der er mht. tæt dampspærre. Dvs. dampspærretape i alle samlinger, fast underlag ved alle gennemføring, dampspærren 1/3 inde i isoleringen osv.

Man får så et forhåbentligt 100% tæt byggeri. Men hvordan med ventilation?

Jeg havde tænkt at sætte en fugtstyret ventilator i loftet, som leder ud i fri luft, som starter ved 50% luftfugtigthed. Er det et unødvendigt tiltag?

Grunden til jeg er i tvivl er, at alle old school håndværkerne i mit nabolag synes jeg er underlig, og at den slags kun hører sig til på badeværelser.
Men da jeg har tænkt at male gulvet med epoxymaling, så jeg kan skylle gulvet, og også har tænkt at vasketøj kan være der i vintermånederne, så bliver luftfugtigheden vel rimeligt høj?

Der kommer til at blive holdt en minimumstemperatur på 17 grader året rundt.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
syntes da du skal montere den, men når din temp er over 14-15 grader, skulle du ikke få problemer med fugt. Men vasker du gulvet er det ski da rart at fugten forsvinder så hurtigt som muligt, så på med den :-)

Mvh Jan J

Hvis rummet er 100 % tæt, skal du udover ventilator, også have noget luftindtag.

 

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
skide god ide med fugt styring men monter ventilatoren i vægen så skal du ikke igemmen dampspæren
og sæt den i det ene hjørne og så en indsugnings rist i det modsatte hjørne så bliver det bare kanon
og det er meget vigtigt at dampspæreren er 1000000% tæt og du kan føre el og vand eller hvad du skal bruge
i den 1/3 som er under dampspæren så den ikke bliver brudt af el kabler det kan godt lade sig gøre
kig på rockwool.dk da er billeder af sådan en konstrution som du søger

mhv anders
Hej Alle, og tak for svarene.

Anders: Jeg ved ikke helt hvad du mener med Rockwools hjemmeside. Hvis du mener det er illustreret hvordan man installerer en ventilator, så kan jeg ikke finde det. Hvis det er hvordan man monterer dampspærren inde i soleringen, så er der nogenlunde styr på det da jeg efterhånden kan TRÆ56 - træskelethuse i søvne.
Da der både er dampspærre i loftet og væggen skal jeg jo igennem den ligegyldigt hvor jeg sætter den. Grunden til at hef ville vælge loftet er, at det er lettere at lave et fast underlag, som jeg kan tætne med dampspærretape og fugemasse, i loftet end i væggen.

Je_ns: Der er luftkanaler i 2 PVC termovinduer, samt i den isolerede garageport der skal monteres (ikke at det er en garage, men bare for at kunne få trailere og store værktøjer ind og ud hvis der skal svejses el. lign, og en 100 cm bred dør, som der også kommer, ikke kan gøre det). Jeg havde satset på at det var nok, da 100 m3 trods alt ikke er særligt meget, og ventilationshullerne i dør/vinduer nok skulle sørge for at luften bliver skiftet. Måske ikke 100% optimalt, men på den anden side skal der heller ikke være fugtafgivende ting i rummet (som mennesker og dyr) 24 timer i døgnet. Det er trods alt blot et værksted.

Tager jeg helt fejl? Vil meget nødigt lave alt for mange huller ud til den frie luft, for det er både dyrt og teknisk besværligt at gøre det ordentligt.

Jeg er først lige færdig med at regle huset op, og gjort klar til at carporten, men mangler stadig vindkryds diverse steder (bl.a. sideværts i carportdelen), så der går et par uger før dampspærre problemerne bliver en realitet, men vil gerne kunne projektere i god tid, da jeg blot er en entusiatisk amatør, som står med dette byggeri alene - kun hjulpet af min kone og en rendegraver . Har bygget andet før, med succes, men ikke isoleret.

Grundplanet på byggeriet er 7x13 meter 


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Du kan jo altid lave extra luftindtag, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg har i øvrigt lige lavet, en carport med isoleret redskabsrum, i den ene ende (200 mm isolering) carport og redskabsrum er på 50 m2 ialt
Jeg har valgt at undlade ventilator, i første omgang, jeg vil holde værkstedet opvarmet til min. 6 gr. jeg har en affugter som holder fugten nede.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også