Gør det selv højbed

Vi har planer om at bygge et højbed, men er lidt i tvivl om hvordan vi skal gribe det an.

Drømmer om både lidt køkkenhave og et højbed til blomster. Problemet er bare at jeg ikke er særligt gør det selv minded, så hvis der er nogen som har erfaring, eller gode råd til opbygning vil jeg blive glad.

God weekend til hele gør det selv folket!
Vi har planer om at bygge et højbed, men er lidt i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg hr lavet min højbede med granit kansten, limet den sammen med fliseklæber og fuget rævner med klinkefuge.

Nemt og den opnår hurtig varme i jorden i det tidlige forår, samt holder rigtig godt på varmen i jorden, da det jo er sten kanter :o)

billede inden jeg fugede kanter



Skrevet af bredum på 15 aug 2012 22:29
jeg hr lavet min højbede med granit kansten, limet den sammen med fliseklæber og fuget rævner med klinkefuge.

Nemt og den opnår hurtig varme i jorden i det tidlige forår, samt holder rigtig godt på varmen i jorden, da det jo er sten kanter :o)

billede inden jeg fugede kanter




jeg er helt vild med det du har lavet her - jeg vil gerne have det samme over hele min have - jeg har planer om at plante et shitload af frugttræer og bærbuske som er hævet lidt over jorden nøjagtig som du viser det her.. 

er den første række gravet ned - og hvis ja - hvor dybt ? 

men kan man lave runde bede ? nu har du brugt fortovsgranit - fåes det så man kan lave det i en cirkel med diameter på fx 1½ meter eller skal jeg så over og lave det i herregårdssten ? 

personlig vil jeg så ikke nødvendigvis have dem helt så høje - en sten er fint... de skal bare lige 15 cm over græsplanen og være til at komme rundt om med havetraktoren

Ja den første række er gravet ned, men kun så første række ligger i vatter. og du kan sagten få runde granit også kaldet buet radius.

se eks. her.
http://staby-fliser.dk/index.php?it...temrec=431

højden bestemmer du jo helt selv, jeg gider bare ikke bukke mig og jeg har hunde, som ikke gider vade ind over to sten

held og lykke med projektet.


>CLCP 
1. Ja, jeg ville ikke bruge trykimprægnerede stolper, hvis det er til grøntsager. Jeg har brugt reglar af lærk til mine højbede og så terrassebrædder af lærk til siderne. Lærk holder rigtig godt i jorden, som andre også har nævnt tidligere i tråden. Du kan se mit højbed her på min blog.

2. Jo, jeg vil mene at en stolpe pr. meter er rimeligt passende.

\Mikkel


Mangler du materialer til dit gør-det-selv projekt, så find dine byggematerialer her.
instruktions video til en helt alm højbed i lærk. http://www.dr.dk/dennyehave/haveraad/uds4/hoejbed.htm

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej

Højbede, god idé at få det op i højde så det er nemmere at arbejde med (for ryggen).

Jorden skal nemt kunne nås fra begge sider, pas på med udtørring fra sol og vind alt efter placering
øst/vest/nord/syd/skygge osv… vand må ikke blive stående, skal frit kunne passere evt. drænmateriale i nederste del af kassen.

Den gode muldjord med mikroliv er kun de øverste 25cm. normalvis i alm have, herunder er det rå jord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis