Tørretid for murværk der skal bære en limtræsbjælke

Hej

Jeg har fjernet en del af en bærende væg, og skal til at ligge en limtræsbjælke op som ny understøtning.
Jeg skal mure et leje (ca to skift oven på den eksisterende mur) til bjælken og er i tvivl om hvor længe det skal tørre inden bjælken kan hvile på det?

Jeg har i øvrigt målt mig frem til, at lejets højde ikke kan tilpasses med højden på hele mursten.. I den forbindelse vil jeg gerne vide, hvor tyk må en fuge være (er vel typisk 1,5 cm). Hvis der ikke er plads til en hel sten, skal jeg så flække en på langs elle blot bygge noget op med nogle stumper af en sten ... ??

På forhånd

Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke med tørretiden, mit gæt er at 10 - 14 dage er ok.

Jeg ville bruge noget vandfast krydsfiner, hvis det ikke passer helt i højden, med hele skift.

mvh jens
Ja, halvdelen af mørtelens styrke opnås efter 3 dage.
Og allerede efter 3 dage er murværket efter al sansynlighed istan til at bære lasten fra din bjælke.

Derimod er der ingen grund til ikke at lave en tyk fuge under det øverste skifte. En tyk fuge skulle jo gerne være lige så stærk som en tynd. Principielt ihvertfald.
Skal det være så læg en bid murpap under bjælkeenden.
hej
hvis en mursten i dansk normal format (54 mm) ikke kan mures ind under bjælken, så brug dog en flensborg sten.
Eller e.v.t mur en hårdtbrændt klinke ind, så sparer du pappet.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis