Leca nødder eller ærter?

Skal snart igang med at støbe gulv og skal til at lægge isoleringen. Det bliver 22 cm flamingo og ikke 30 som i nye huse, de jeg ikke var vild med at grave for dybt alle steder. Øjemålet svigtede også lidt, så der blev rigeligt dybt nogle steder. Regner med at anvende Leca til at fylde ud med op til flamingoen, samt der hvor jeg af forskellige grunde ikke kan komme til at lægge flamingo. Er det en god løsning? Skal det være nødder eller ærter? Jeg har anvendt ærter til støbning af fundament under de steder hvor jeg skal sætte en mur i multiblokke. Murene skal kun bære sig selv.

mvh Hans
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må da gerne låne mit synkroniserede ØJE mål 
Du skal ikke nødvendigvis bruge Leca som hbox skriver. Du KAN, men du skal ikke.

Du kan udemærket bruge ærter, men som med leca så vil jeg sørge for at underlaget er stabilt, det skal altså stampes godt til hvis det er større områder.

Martin.
Det kan spørgeren nemlig ikke. Bruge "ærter"
Hans123... skriver jo netop højt og tydeligt at der er steder hvor der ikke er udlagt flamingo. Også der skal der være et kapilarbrydende lag på min. 15cm. Og "ærte" er ikke kapilarbrydende.

Derfor skal der ganske rigtigt IKKE bruges Leca® 10-20 coated, men mig bekendt er det kun Leca der sælger Leca-produkter her til lands.
Sand oven på leca'en? Så ryger den kabilarbrydende effekt jo

mvh jens
Det er lidt træls med de der gode råd som formodentlig er givet i en god mening, men som altså er pivforkerte.
Det fremgår tydeligt af Leca's arbejdsvejledning hvordan og hvilke støbeunderlag der kan anvendes såfremd der ikke udlægges pladeisolering oven på Leca-laget.
Som jeg læser det, er der gravet for meget af flere steder. Disse steder ønsker Hans123456789 at fylde inden der skal 22 cm flamingo på.

Man kan sagtens bruge Leca, sand, ærter oma andet til dette formål. Såfremt laget bliver stabilt nok til den flamingo som skal ligge oven på dette fyld-lag. Ikke sandt?

Det kapilar brydende lag er de 15 cm flamingo, det er sikkert derfor de sælges i 22 cm så man er sikret med ét lag?! Det er der nok andre der ved langt bedre end jeg.

Martin.
fortæl mig hvordan det kappilarbrydendelag ødelægges når der kun ligger sand i toppen for at forhindre leca i at stige op.
Hpox jeg kan jo se på dine mange indlæg at du har en del meninger og muligvis erfaringer, men jeg kan også læse i en bog og forklare folk hvordan ting skal laves, noget andet er hvad der sker på byggepladsen, og tror et eller andet sted nok jeg har støbt flere gulve og lavet mere beton arbejde end du har læst om. Og sjovt nok er der ingen problemer med det.
Derudover kan han jo også bruge andre ting end leca til at lave de udfyldinger, der er masser af produkter og løsninger på det lile problem.

sluppermand
Jeg vil skide på hvad du har lavet af gulve i din tid.
At gentage en fejl et utal af gange gør jo ikke fejlen mere acceptabel.
Læs producentens anvisninger og efterlev dem. Hvad du måtte mene om dette og hint er uden videre betydning.
Du får din betaling for at udføre et stykke arbejde efter forskrifterne. Og ikke andet.
Og så ser jeg frem til en anbefaling fra Leca der fortæller at der bør udlægges sand oven på det kapilarbrydende lag inden der udstøbes beton. For at forhindre at Lecanødderne ikke stiger op til betonoverfladen.
Jeg græmmes over alle de kappilarbrydende lag du har ødelagt på den måde.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis